På min Tolkien sida

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Herendil
Ny medlem
Kontakt:

På min Tolkien sida

Inlägg av Herendil » 26 augusti 2003, 06:50

På min Tolkien sida har jag nu fixat ett helt nytt forum för alla oss Tolkien intresserade.
Så surfa er dit och titta på http://www.herendil.se och klicka på knappen "Forum".
Om inte så ses vi nog här snart igen! :-)

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 26 augusti 2003, 22:58

Hej!

Är sidan ny eller gammal? Fanns en liknande svensk sajt förut som såg ungefär likadann ut. Trevlig sajt, även fast designen kanske kunde piffas upp lite, fick tex en scroll-bar på högersidan..

Sen undrar jag vart namnet Herendil kommer ifrån? Är det någon gammal kung ur Anárion-ätten eller så?

Användarvisningsbild
Herendil
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Herendil » 27 augusti 2003, 02:57

Jag har haft sidan i ca: ett år tror jag.
Den byggs ju ständigt om, så om det var den du såg eller inte kan jag inte svara på, men den har alltid haft en scroll-bar på högersidan.

Mitt riktiga namn är Edwin, och J.R.R Tolkien själv har översatt det namnet till Herendil. Därifrån kommer namnet.
Vad jag vet så fanns det ingen i M-E som hette det, men man ska aldrig säga aldrig. Det är möjligt att det fanns men att namnet aldrig nämdes!

-----------------------------
http://www.herendil.se

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 augusti 2003, 03:33

Herendil var son till Elendil vid tiden för Númenors fall. Se The Lost Road (The History of Middle-Earth, bd 5).

Användarvisningsbild
Herendil
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Herendil » 27 augusti 2003, 03:38

Jag har bara dom tre första banden i HoME serien så jag kan inte kolla upp det, men jag trodde att Elendils enda söner var Isildur och Anárion.
Är Herendil då en tredje son som senare klipptes bort eller har jag missat nått totalt?? 8O

För det enda jag har hittat angående namnet Herendil är att det är en översättnig från namnet Edwin.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 augusti 2003, 03:54

Nej, i den versionen har han bara en son. Du kan hur som helst åtminstone se honom omnämnd på följande sida (utdrag ur nämnda bok): http://www.randomhouse.com/delrey/sample/lostroad.html.

Läs också http://fin.go.wifl.at.org/tables/html/numenor.htm, så kanske saken klarnar ännu en liten smula (eller blir ännu mer förvirrad ...).

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 27 augusti 2003, 13:59

:lol: Eglerio Edwin, Elendils mäktige arvtagare! :lol:

Användarvisningsbild
Herendil
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Herendil » 27 augusti 2003, 15:58

Tack för det, men jag han bara skumläsa just nu, för jag måste dra snart!
Men förstod jag det rätt om Herendil var Erendils son i ett utdrag som sen kom att förkastas?

Elrohir
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 28 augusti 2003, 16:18

Herendil är son till Elendil, precis som Lindir nämner här tidigare, och om jag inte helt missminner mig så är det personen som färdas till "ME" i drömmen och genom det sättet lär sig språket som Alverna talade.
En del personer menar att detta är något av en självbiografi om Professorn själv, och om hur han sakta men säkert kom fram till Quenya (eller qenya som den tidigare varianten kallades)

Och ja, Professorn själv valde att inte ha med detta i ME historien, utan detta var när han började att skissa på en alternativ värld, i samband med att Lewis skrev sina böcker...

Skriv svar