Göring som transvestit!!?
Göring som transvestit!!?
Satt just och tittade på "The Third Reich in Colour" av Robert Powell. Under extras/biographies/Hermann Göring kan man läsa följande:
"Publicly celebrated as a heroic WW1 fighter pilot, in private Göring was both a notorius transvestite and an enthusiastic drug abuser..."
Jag har sedan mitten på 80-talet studerat och dokumenterat det mesta om Göring, men aldrig stött på detta i mina ögon smått sensationella avslöjande. Då filmen saknar källhänvisningar så undrar jag varifrån Powell fått denna uppgift..? Är det ytterligare en i raden av löryckta anekdoter om Göring, eller finns det någon substans?
Någon som vet mer, eller har läst detta förut någonstans?
/Magnus
"Publicly celebrated as a heroic WW1 fighter pilot, in private Göring was both a notorius transvestite and an enthusiastic drug abuser..."
Jag har sedan mitten på 80-talet studerat och dokumenterat det mesta om Göring, men aldrig stött på detta i mina ögon smått sensationella avslöjande. Då filmen saknar källhänvisningar så undrar jag varifrån Powell fått denna uppgift..? Är det ytterligare en i raden av löryckta anekdoter om Göring, eller finns det någon substans?
Någon som vet mer, eller har läst detta förut någonstans?
/Magnus
- Per Andersson
- Medlem
Re: Göring som transvestit!!?
Om det finns substans vet jag inte, men jag har för mig jag såg samma kortfattade påstående i Len Deightons 'Fighter' ('Jaktpiloterna ' på svenska).Buspojke skrev:Är det ytterligare en i raden av löryckta anekdoter om Göring, eller finns det någon substans?
-
C. Hansson
- Ny medlem
Jodå, Göring gillade att klä sig utstuderat och sminka sig. Om det gör honom till transvestit får väl var och en bestämma själv. Speer skriver dock i sina memoarer om en episod som inträffade den 28 februari 1943 på Görings sommarställe i Obersalzberg där Göring uppträdde mer "privat" inför sina besökande.
"Vad som förvånade mig och av någon anledning har stannat i mitt minne var Görings rödaktigt lackerade naglar och hans tydligt sminkade ansikte, medan jag vid det här laget hade blivit van vid att se den kolossala rubinbroschen på hans gröna sammetsnattrock."
/A. Speer, "Memoarer", Stockholm 2003, s. 198.
"Vad som förvånade mig och av någon anledning har stannat i mitt minne var Görings rödaktigt lackerade naglar och hans tydligt sminkade ansikte, medan jag vid det här laget hade blivit van vid att se den kolossala rubinbroschen på hans gröna sammetsnattrock."
/A. Speer, "Memoarer", Stockholm 2003, s. 198.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Stämmer, efter kriget fick Speer ett brev från det utlänska NSDAP där man skriver att Speer är en föräddare och ett svin då han försökte mörda Führern genom att släpa in gas i Führerbunkerns luftventilation. (NSDAP AO tror jag den utlänska delen av NSDAP heter)Joachim skrev:Speer planerade t.o.m att mörda fürhern Hitler eller ivarjefall så påstod han det under rättegången i Nürnberg.
Och han var ju inte speciellt populär bland Göring & company under just den rättegången.
/Anno
Göring nyttjade kosmetika enligt Heinz Knoke.
Men transvestit? nej, bara fåfäng gissar jag.Han hade fantasifulla uniformer, men mig veterligt bar han aldrig BDM-uniform...
Tack och lov!
Däremot påstod Ed Wood att han bar raffset under sin marinuniform när han landsteg vid Iwo Jima.
Varmed man kanske kan säga att bara för att man bär damkläder är man ingen dålig soldat. (Men väl en usel filmregissör...)
Men transvestit? nej, bara fåfäng gissar jag.Han hade fantasifulla uniformer, men mig veterligt bar han aldrig BDM-uniform...
Tack och lov!
Däremot påstod Ed Wood att han bar raffset under sin marinuniform när han landsteg vid Iwo Jima.
Varmed man kanske kan säga att bara för att man bär damkläder är man ingen dålig soldat. (Men väl en usel filmregissör...)
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
I en mycket usel spelfilm om vk2 och franska motståndsrörelsen, som jag såg på 80-talet. Figurerade Göring iförd Kimono och smink.
Jag är mycket skeptisk till denna uppgift. Förmodlingen härör detta påstående från Brittiskpropaganda under WW2. I syfte att demonisera fienden.
Man kan anklaga Göring för mycket, (konsttjuv, fåfäng, gormand osv) men jag tvivlar stark på att han var transvestit. Uppgiften förekommer inte i serieös litteratur utan endast i sådant som tillkommit i spekulations syfte.
Sonderling
Jag är mycket skeptisk till denna uppgift. Förmodlingen härör detta påstående från Brittiskpropaganda under WW2. I syfte att demonisera fienden.
Man kan anklaga Göring för mycket, (konsttjuv, fåfäng, gormand osv) men jag tvivlar stark på att han var transvestit. Uppgiften förekommer inte i serieös litteratur utan endast i sådant som tillkommit i spekulations syfte.
Sonderling
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jag har faktiskt för mig att jag någonstans har en bild på HG iförd nån kimonoliknande utstyrsel, men jag har tolkat bilden som att det är en dyrbart broderad morgonrock eller rökrock han bär...sonderling skrev:I en mycket usel spelfilm om vk2 och franska motståndsrörelsen, som jag såg på 80-talet. Figurerade Göring iförd Kimono och smink.
På tal om brittisk propaganda under WWII; Det finns en bok som jag har för mig heter "Hitlers kammarjungfru" och som är skriven av nån som kallade sig Pauline Kohler. Ett utsökt stycke bokkonst med en handfull intrikata detaljer skriven av britterna i syfte att misskreditera Hitler. Läs den om ni kan få tag i den!
/Magnus
Jo, denna rekomenderas! Det fulla namnet på boken är "Jag var Hitlers kammarjungfru". Väldigt välskriven och man tror lätt på allt om man inte visste bättre. I verkligheten är den ju brittiskt propaganda.Buspojke skrev:På tal om brittisk propaganda under WWII; Det finns en bok som jag har för mig heter "Hitlers kammarjungfru" och som är skriven av nån som kallade sig Pauline Kohler. Ett utsökt stycke bokkonst med en handfull intrikata detaljer skriven av britterna i syfte att misskreditera Hitler. Läs den om ni kan få tag i den!
Var längesedan jag läste den, så jag minns inte allt av innehållet, men det är iaf propaganda blandat med saker som säkert mycket väl stämde. Minns jag inte fel så skriver "Pauline Kohler" att hon jobbade som kammarjungfru åt Hitler på Berchtesgarden, någon släkting till henne hade hamnat i ett koncentrationsläger, men det missades när Gestapo kontrollerade hennes bakgrund. Hon beskriver också hur vakter från SS hade våldtagit en flicka i området men sluppit straff på grund av att dom var just SS-soldater. Sen beskriver hon mycket om det vardagliga livet i Berchtesgarden och de besökare som kom dit.
Man ska nog inte ta boken på för mycket allvar..