Stridspilotens värnpliktskrav
Stridspilotens värnpliktskrav
Hej.
Jag är en soon-to-be värnpliktig med en riktigt sunkig placering; matros i Karlskrona...
Enda anledningen för att jag skulle kunna faktiskt genomföra den är för att man måste göra lumpen för att få bli stridspilot, vilket jag vill bli.
Är det någon som vet huruvida min värnpliktsplacering duger för att kvalificera till att göra stridspilotsantagningen?
Tack på förhand.
Jag är en soon-to-be värnpliktig med en riktigt sunkig placering; matros i Karlskrona...
Enda anledningen för att jag skulle kunna faktiskt genomföra den är för att man måste göra lumpen för att få bli stridspilot, vilket jag vill bli.
Är det någon som vet huruvida min värnpliktsplacering duger för att kvalificera till att göra stridspilotsantagningen?
Tack på förhand.
- Per Andersson
- Medlem
Re: Stridspilotens värnpliktskrav
Off topic men matros i Karlskrona är en av de bättre placeringar du kan få. Flottan är bäst, så ryck in med stolthet! Såvida du inte hellre vill skumpa omkring i arméns traktorer, äta mat som lagats i stora tunnor på ett lastbilsflak, bo i blöta tält i en lerig skog eller älskar skoskav förståss..Westling skrev:Hej.
Re: Stridspilotens värnpliktskrav
- Nej det är ju såklart en fördel att man slipper. Men jag skulle bra gärna skjuta lite.Thullan skrev:Off topic men matros i Karlskrona är en av de bättre placeringar du kan få. Flottan är bäst, så ryck in med stolthet! Såvida du inte hellre vill skumpa omkring i arméns traktorer, äta mat som lagats i stora tunnor på ett lastbilsflak, bo i blöta tält i en lerig skog eller älskar skoskav förståss..Westling skrev:Hej.
Största problemet är nog inte betygen från värnplikten, det är mycket svårt att klara av alla tester för att slutligen bli stridspilot.Westling skrev:- Jasså? Men bra, då e det bara att tuta och köra.Per Andersson skrev:Om jag förstått intagningsproceduren rätt, så räcker det med genomförd värnplikt och godkända betyg för att kunna söka, oavsett vilken slags värnplikt man gjort.
Man måste även klara speciella krav på benlängd mm.
Men det är inte bara centimetrarna som räknas, utan var de sitter på kroppen. Har man tex för långt lårben så klarar man inte kraven.Westling skrev:- Ja, det är ett litet problem. Jag råkar vara 192 cm lång och gränsen går vid 190.... :-/KA skrev: Största problemet är nog inte betygen från värnplikten, det är mycket svårt att klara av alla tester för att slutligen bli stridspilot.
Man måste även klara speciella krav på benlängd mm.
- Primärt vill jag bli stridspilot, men helikopter skulle inte var så fel det heller.Luno skrev:Det är väll lite lättare krav för dom som flyger plan som fungerar som mål så kallat Målflygning
Annars finns ju arme flyget om du kan tänka dig helikopter
Fast hur roliga helikoptrar har vi i Sverige egentligen?
- Haha! Roligare att sitta på en båt o skjuta iväg granater, för att inte tala om målsökande missiler ifrån pilotsätet.Hungrig skrev:Testa hkp istället, kul att flyga men andra medecinska krav.
Sen kan jag inte förstå vad folk har emot att krypa i lera, sova i blöta tält, äta kall burkmat och åka pbv. Har man bara en gnutta killerinstinct så går glömmer man allt det kalla och blöta så fort man hör kommandot "ELD!"