B-29 på museum

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 21 augusti 2003, 15:23

Japan var väl inte direkt redo att ge upp innan man fällde bomberna, dom gav ju inte upp förrän bomb #2 fälldes.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 21 augusti 2003, 16:04

Läs essän "En dag med tre färger" ur Peter Englunds "Brev från nollpunkten". Mycket bra om atombomberna, dessutom ofärgad av politisk övertygelse, vare sig USA-dyrkan eller försvar för japanerna finns där.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 21 augusti 2003, 19:21

Ressel skrev:Japan var väl inte direkt redo att ge upp innan man fällde bomberna, dom gav ju inte upp förrän bomb #2 fälldes.
Och förens Sovjet intagit Manchuriet!

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 21 augusti 2003, 19:22

Amerikanerna hade knäckt japanernas diplomatiska chiffer så de visste att Japan ville kapitulera. Om jag minns rätt var knäckfrågan om kejsardömet skulle bestå efter kriget eller inte: USA sa sig vilja ha bort kejsaren, men efter kriget fick han sitta kvar iaf.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 21 augusti 2003, 20:28

Kapitulera ja men det var om japanerna fick behålla det de erövrat i Kina och annan idioti. Men ni kan väl ta och komma på ett bättre förslag som hade sparat mer civilia liv än atombomberna för att få japanerna att kapitulera villkorlöst.

chaser
Medlem

Inlägg av chaser » 21 augusti 2003, 23:47

Solitaire skrev:Amerikanerna hade knäckt japanernas diplomatiska chiffer så de visste att Japan ville kapitulera. Om jag minns rätt var knäckfrågan om kejsardömet skulle bestå efter kriget eller inte: USA sa sig vilja ha bort kejsaren, men efter kriget fick han sitta kvar iaf.
Han fick sitta kvar, dock fick han ingen makt alls efter kriget... Utan är bara en symbol...

Själv anser jag att det var bra att de släppte bomberna i ett sånt tidigt skede, tänk om man ville "testa" bomberna idag på riktiga mål. Nu när bomberna är mycket mycket större än då och skulle utplåna jätte områden än vad de gjorde 1945...
Vetskapen om dess oerhörda kraft och vilket lidande de bidrar med gör att atomvapen inte vågas använda i nutid...

Användarvisningsbild
dot
Medlem

Inlägg av dot » 22 augusti 2003, 00:11

sonderling skrev:Jo, jag har också för mig att den varit på utställning länge.
Har för mig att det var ett jävla liv i USA, vid ett tidigare tillfälle, när man just ville fokusera på de civilaoffren i utställningen. Denna gång var det amerikanska veteraner som protesterade.

Själv tycker jag det är så tröttsamt att tjafsa om det här. Ingen protesterar när England flyger omkring med sitt gamla Lancasterplan. Trots att jag misstänker att den har fler liv på sina samveten.

När det Japan och japanerna ska man veta att de inte har gjort upp med sin historia som tyskarna har gjort. Vilket leder till att dagens japaner är nog så omedvetna om sin egen militaristiska historia. Det kan jag tycka är rätt osmakligt.

Sonderling

Helt riktigt Sonderling. De goda japanerna måste först sopa rent framför egen dörr.

Omfattningen av Japanernas härjningar i asien verkar tyvärr inte vara särskilt kända här i väst. Se gärna M. Wendels artikel här på skalman, googla: 'sino-japanese war', 'rape of nanking' e.t.c.

Historierevisionismen i Japan är tyvärr, altjämt, utbredd.

what goes around comes around

mvh

Skriv svar