Bästa flygplanstyper?
Bästa flygplanstyper?
Vilken modell utgorde nedanstående makters flygvapens bästa jaktplan?
Vilken modell utgorde nedanstående makters flygvapens bästa lätta bombplan?
Vilken modell utgorde nedanstående makters flygvapens bästa tunga bombplan?
Stortyskland
U.S.A.
Stor Britannien
Sovjetunionen
MVH
/Johan
Vilken modell utgorde nedanstående makters flygvapens bästa lätta bombplan?
Vilken modell utgorde nedanstående makters flygvapens bästa tunga bombplan?
Stortyskland
U.S.A.
Stor Britannien
Sovjetunionen
MVH
/Johan
- Generalfeldmarschall
- Medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 20 juli 2003, 16:08
- Ort: SWE
Tyskland:
Bf 109
Ju 87 Stuka(Sturskampfleuzeug)
Heinekel He 111
USA:
P 51 Mustang
vet ej
B 17
Sovjet:
vet ej
IL 2
Pe 8
UK:
Spitfire
Mosquito
B 24 Liberartor/Lancaster
Bf 109
Ju 87 Stuka(Sturskampfleuzeug)
Heinekel He 111
USA:
P 51 Mustang
vet ej
B 17
Sovjet:
vet ej
IL 2
Pe 8
UK:
Spitfire
Mosquito
B 24 Liberartor/Lancaster
Senast redigerad av 2 Generalfeldmarschall, redigerad totalt 20 gång.
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
>> Generalfeldmarschall: B24 Liberator är amerikanskt. Fast planet fanns i RAF också Liksom Mustang och många andra amerikanska typer. T.om ett och annat Luftwaffe plan ingick i RAFs arsenal.
Tyskland
Fw190
Stuka
JU88 <-Lite osäker om det kan klassas som tungt egentligen. Tyskland hade ju i princip inga tunga bombplan
USA
P-51D
P-47D Thunderbolt "jug"
B17-G
Stor Brittanien
Hurricane (drog det största lasset vid slaget om England)
Mosquito
Lancaster[/b]
Tyskland
Fw190
Stuka
JU88 <-Lite osäker om det kan klassas som tungt egentligen. Tyskland hade ju i princip inga tunga bombplan
USA
P-51D
P-47D Thunderbolt "jug"
B17-G
Stor Brittanien
Hurricane (drog det största lasset vid slaget om England)
Mosquito
Lancaster[/b]
- Generalfeldmarschall
- Medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 20 juli 2003, 16:08
- Ort: SWE
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1741
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Sverige
Återigen en sån där "bästa-fråga" som kräver
en massa förtydligande i frågeställningen
för att kunna besvaras bra.
Nåväl:
Tyskland:
-Jaktflygplan - Fw 190
-Lätt bombflygplan - Fw 190
-Tungt bombflygplan - Hade inga bra
USA:
-Jaktflygplan - P-51D
-Lätt bombflygplan - F4U Corsair
-Tungt bombflygplan - B-29 (kostade mer att utveckla än atombomben)
Storbrittanien:
-Jaktflygplan - Hawker Tempest
-Lätt bombflygplan - Mosquito
-Tungt bombflygplan - Lancaster
Sovjet:
-Jaktflygplan - Jak-3 med VK-107 motorn
-Lätt bombflygplan - Il-2 eller Pe-2
-Tungt bombflygplan - Hade inga bra
en massa förtydligande i frågeställningen
för att kunna besvaras bra.
Nåväl:
Tyskland:
-Jaktflygplan - Fw 190
-Lätt bombflygplan - Fw 190
-Tungt bombflygplan - Hade inga bra
USA:
-Jaktflygplan - P-51D
-Lätt bombflygplan - F4U Corsair
-Tungt bombflygplan - B-29 (kostade mer att utveckla än atombomben)
Storbrittanien:
-Jaktflygplan - Hawker Tempest
-Lätt bombflygplan - Mosquito
-Tungt bombflygplan - Lancaster
Sovjet:
-Jaktflygplan - Jak-3 med VK-107 motorn
-Lätt bombflygplan - Il-2 eller Pe-2
-Tungt bombflygplan - Hade inga bra
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Hej!
Tyskland:
FW 190-G (tror det är G-versionen jag vill haussa...)
Stuka
He 111 (eller den där jetdrivna Dorniern på släde kanske, minns inte namnet 8) )
Storbr:
Hurricane
Mosquito
Jämnt mellan Lancaster och Wellington
USA:
P-51D
Martin Marauder (B-25 eller B-26, minns inte rätt beteckning)
B-29
Sovjetunionen:
Yak-9
Il-2
Tung rysk bombare?
Mvh Petter
Tyskland:
FW 190-G (tror det är G-versionen jag vill haussa...)
Stuka
He 111 (eller den där jetdrivna Dorniern på släde kanske, minns inte namnet 8) )
Storbr:
Hurricane
Mosquito
Jämnt mellan Lancaster och Wellington
USA:
P-51D
Martin Marauder (B-25 eller B-26, minns inte rätt beteckning)
B-29
Sovjetunionen:
Yak-9
Il-2
Tung rysk bombare?
Mvh Petter
Stortyskland
* Me 262
* Arado Ar 234 Blitz
* Fanns egentligen inget tungt bombplan förutom det usla Heinkel 177 Greif - som i sig var hopplöst. Om tyskarna hade vidareutvecklat prototypen för den strategiska bombaren Me 264 "Amerika" – hade denna kanske blivit deras bästa tunga bombplan ( http://www.geocities.com/pentagon/2833/ ... me264.html )
USA
* P-51D Mustang
* B-26 Marauder
* B-29 Superfortress
Storbritannien
* Supermarine Spitfire
* De Havilland Mosquito
* Avro Lancaster
Sovjetunionen
* Yak 3
* Tu-2S
* Pe-8
/ Hooka-Hey
* Me 262
* Arado Ar 234 Blitz
* Fanns egentligen inget tungt bombplan förutom det usla Heinkel 177 Greif - som i sig var hopplöst. Om tyskarna hade vidareutvecklat prototypen för den strategiska bombaren Me 264 "Amerika" – hade denna kanske blivit deras bästa tunga bombplan ( http://www.geocities.com/pentagon/2833/ ... me264.html )
USA
* P-51D Mustang
* B-26 Marauder
* B-29 Superfortress
Storbritannien
* Supermarine Spitfire
* De Havilland Mosquito
* Avro Lancaster
Sovjetunionen
* Yak 3
* Tu-2S
* Pe-8
/ Hooka-Hey
- Panzerschreck
- Medlem
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
- Ort: Stockholm
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Tyskland:
Jakt: Fw 190 D. Jag väjer bort Bf 109 för att den helt klart var utklassad som efter 1943. Me 262 faller på bristande tillförlitlighet. Fen var helt enkelt inte riktigt färdig.
Lätt/Medeltung bombare: Ju 88.
Tung bombare: Hade inga bra.
USA:
Jakt: P51, något framför Corsair och Hellcat. Jag väljer Mustngen för att den var talrikare än de andra två.
Lätt/Medeltung bombare: A26 Invader. Var i tjänst fram till Vietnamkriget. B25 Mitchell och B 26 Marauder pensionerades däremot tämligen snabbt.
Tung bombare: B29. B17 och B24 var dock viktigare för krigets utgång.
UK:
Jakt. Hawker Tempest. Supermarine Spitfire och Hawker Hurricane var dock viktigare för krigets utgång, och Gloster Meteor var mer framgångsrik efter kriget.
Lätt/Medeltung bombare: deHavilland Mosquito. Krigets bästa medeltunga bombare.
Tung bombare: Avro Lancaster.
Jakt: Fw 190 D. Jag väjer bort Bf 109 för att den helt klart var utklassad som efter 1943. Me 262 faller på bristande tillförlitlighet. Fen var helt enkelt inte riktigt färdig.
Lätt/Medeltung bombare: Ju 88.
Tung bombare: Hade inga bra.
USA:
Jakt: P51, något framför Corsair och Hellcat. Jag väljer Mustngen för att den var talrikare än de andra två.
Lätt/Medeltung bombare: A26 Invader. Var i tjänst fram till Vietnamkriget. B25 Mitchell och B 26 Marauder pensionerades däremot tämligen snabbt.
Tung bombare: B29. B17 och B24 var dock viktigare för krigets utgång.
UK:
Jakt. Hawker Tempest. Supermarine Spitfire och Hawker Hurricane var dock viktigare för krigets utgång, och Gloster Meteor var mer framgångsrik efter kriget.
Lätt/Medeltung bombare: deHavilland Mosquito. Krigets bästa medeltunga bombare.
Tung bombare: Avro Lancaster.
B-29 lede till B-36 ett gigantiskt 6 motorigt propellerplan med skjutande proppelrar och raka vingar. Man satte sedan på 4 jetmotorer för att öka prestandan, tror inget annat plan har haft 10 motorer. Möjligtvis någon flygbåt.Henriko skrev:Ledde utvecklingen av B-29 senare fram till B-52:an som väl fortfarande används idag? Borde varit en bra investering isåfall.
Henrik
Man planerade en helt jetdriven B-36 om B-52 skulle ha någon alvarlig brist. Men det visade sig att B-52 var totalt överlägsen tack vare sin moderna pilvingar/kropsform.
B-52 var utveklat ifrån B-47 (stratofortres) från klass 47 och hadde 6 jetmotorer och pilvinge. B-47 gav även grunden hur ett modernt trafikflygplan skulle se ut, pilvinge med motorerna i gondoler under vingarna gemfört med britternas komet-trafikflygplan med raka vingar och motorerna inbäddade i vingarna.
- L. Josephson
- Medlem
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Min lilla lista
Tyskland
* Jaktflygplan - Fw 190
* Lätt bombflygplan - Ju 88 (om det nu räknas som lätt bombare)
* Tungt bombflygplan -
USA
* Jaktflygplan - P-51D
* Lätt bombflygplan - F4U Corsair
* Tungt bombflygplan - B-29
Storbrittanien
* Jaktflygplan - Spitfire
* Lätt bombflygplan - Mosquito
* Tungt bombflygplan - Lancaster
Sovjet
*Jaktflygplan - Yak-3
*Lätt bombflygplan - Il-2
*Tungt bombflygplan -
Tyskland
* Jaktflygplan - Fw 190
* Lätt bombflygplan - Ju 88 (om det nu räknas som lätt bombare)
* Tungt bombflygplan -
USA
* Jaktflygplan - P-51D
* Lätt bombflygplan - F4U Corsair
* Tungt bombflygplan - B-29
Storbrittanien
* Jaktflygplan - Spitfire
* Lätt bombflygplan - Mosquito
* Tungt bombflygplan - Lancaster
Sovjet
*Jaktflygplan - Yak-3
*Lätt bombflygplan - Il-2
*Tungt bombflygplan -
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Hej!
Ja77 skrev:
) egentligen? Bara att B-36 efterträdde B-29 eller nåt annat?
B-36 med tio motorer och bärandes ett jaktplan...vilken underbart mäktig syn. Och så kunde man ta en promenad i vingarna!
Mvh Petter
Ja77 skrev:
Jag ska inte knalla ut på för hal is här, men inte är väl det korrekt? B-29 är en Boeing medan B-36 (denna fantastiska maskin!) är en Consolidated (senare Convair). Visserligen är planen inte helt olika till utseendet, men ändå. Vad menar du med "ledde" (ja, två LB-29 lede till B-36 ett gigantiskt 6 motorigt propellerplan med skjutande proppelrar och raka vingar. Man satte sedan på 4 jetmotorer för att öka prestandan, tror inget annat plan har haft 10 motorer.
B-36 med tio motorer och bärandes ett jaktplan...vilken underbart mäktig syn. Och så kunde man ta en promenad i vingarna!
Mvh Petter
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
Det här verkade roligt, här är min lista:
Tyskland
- Me 109 (tillverkades i fler ex än Fw 190, dessutom flög nästan alla Luftwaffes stora äss Messerschmitten)
- Fw 190
- Junker 88 (ja, jag räknar den som tung om man jämför med vad tyskarna kallade för tungt. Dessutom var den jäkligt bra på en massa annat...)
USA
- P-51D (möjligtvis Corsairen, om den fått lite längre tid)
- Douglas SBD Dountless (även här kan Corsairen stå)
- B-29
GB
- Supermarine Spitfire
- DH Mosquito
- Avro Lancaster
sovjet
- Jak 3
- Il2 Sturmovik
- Ilyushin DB-3 (om man nu räknar den som tung...)
Tyskland
- Me 109 (tillverkades i fler ex än Fw 190, dessutom flög nästan alla Luftwaffes stora äss Messerschmitten)
- Fw 190
- Junker 88 (ja, jag räknar den som tung om man jämför med vad tyskarna kallade för tungt. Dessutom var den jäkligt bra på en massa annat...)
USA
- P-51D (möjligtvis Corsairen, om den fått lite längre tid)
- Douglas SBD Dountless (även här kan Corsairen stå)
- B-29
GB
- Supermarine Spitfire
- DH Mosquito
- Avro Lancaster
sovjet
- Jak 3
- Il2 Sturmovik
- Ilyushin DB-3 (om man nu räknar den som tung...)