Tänk när den kostade strax under 100000.Gutekrigaren skrev:En skarp Rb 56 Bill kostar som jämförelse 175 000 spänningar. Rbs 15 torde vara betydligt dyrare, men lite fingervisning kanske det ger.
Mvh Petter
Robot 15
Har ingen uppfattning. Jag har bara ett svagt minne från tekiklektioner som man genomfört i robotteknik.tryggve skrev:
MD650: den luftburna versionen av RB15 borde väl ha längre räckvidd än den fartygsbaserade, tycker man... De flesta källor listar Mk1 versionen som "runt 70km" räckvidd, medan Mk2 och 3 är mer okända...
Men jag kan nog forska lite i ämnet.
Jag har ingen aning, men jag tror att boxarna lyfts ombord på fartygen med robot och allt, just för att isolera roboten från väderförhållanderna.Thullan skrev:Om en RBS15 kostar 20-25 miljoner så kan ju Sverige inte ha så många av dom misstänker jag, är det någon som vet hur många?
Jag har själv inte legat på något fartyg som kan bära RBS15 så jag är lite nyfiken på om dom någonsin bärs med ute på sjön till vardags? Jag vet hur fort vapen slits ute på sjön så det kan därför knappast vara motiverat att åka omkring med robotar för 100 miljoner om det inte är något speciellt på gång. Är robotramperna ("boxarna") på korvetterna och robotbåtarna mestadels tomma eller innehåller dom robotar?
Därför skulle jag tror att en box ombord normalt inehåller en robot, för jag tror att man laddar en båt med missiler genom att ta ombord boxar, inte sätta in missiler i en tom box. Men jag är inte säker.
Ang robotlast: Norrköping-klassens robotbåtar kunde ju bära 8 st RB15, om jag inte minns fel. Men jag måste då säga att jag såvitt jag kommer ïhåg ALDRIG har sett ett foto på en med full last med 8 st containrar.
Det kanske var innan kustkorvetterna kom som robåtbotarna åkte runt med full last?
Tackar för svaret! Man stoppar helt enkelt in en robot i tuben, då?JETSKI skrev:Jorå, robotarna lastas på i tuberna/boxarna. Fartygen åker ibland med åtta skarpa robotar, ibland är några tuber tomma för att utjämmna vikten på nån sida.Normalt har man två robotar ombord.(Finns nog en hel del av rb15 på lager.)
Jag kanske har blandat ihop det med RB15 Mk3, för där har väl tillverkarna försökt ändra det till en cylinderformad tub, ungefär som de som används till Harpoon.