Jag tror inte att han överhuvudtaget hade ordet "hobgoblin" i huvudet när han tänkte ut ordet "hob", utan utgick antagligen från originaltermen efter de tankegångar jag försökte beskriva i ovanstående inlägg.jojo, jag vet att det var Ohlmark som kom på ordet ord men när jag ställde min fråga menade jag mer varför Ohlmarks just valde att ha ordet hob som i hobgoblin som översättning på Tolkiens Hobbit.
alvers längd?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag har sett en mycket bra tecknad bild, där orchers, alvers och andra varelser mått står. jag har länge sökt efter bilden men jag kan inte hitta den.
På bilden finns det bilder på Midgårds raser och under dom står det hur långa dom är angivna i fot (det amerikanska måttet). Tex. alvernas längd 6.2 feet blir 188 cm och människornas längd 5.11 blir 180 cm. Jag vet inte vem som gjorde bilden, det kanske tillochmed var Tolkien själv som gjorde den.
1 foot = 30.48 cm
1 inch = 2,54 cm
Om det är någon som vet vilken bild jag menar, tveka inte att skicka den till mig.
På bilden finns det bilder på Midgårds raser och under dom står det hur långa dom är angivna i fot (det amerikanska måttet). Tex. alvernas längd 6.2 feet blir 188 cm och människornas längd 5.11 blir 180 cm. Jag vet inte vem som gjorde bilden, det kanske tillochmed var Tolkien själv som gjorde den.
1 foot = 30.48 cm
1 inch = 2,54 cm
Om det är någon som vet vilken bild jag menar, tveka inte att skicka den till mig.