Finska arméns prickskytte gevär?

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 12 augusti 2003, 13:32

MD650 skrev:
NIBBE skrev:Finland har redan skaffat Leopard 2.
Finland har ett modernt flygvapen bestående av F18 Hornet.

Så att säga att finland "stannat" är fel, finland håller hela tiden på att utveckla sitt försvar.
Förvisso sant!
Men när man nu skall modernisera jägarbrigaderna (motsv. svenska norrlandsbrigader) så tillför man mer fordon och utrustning. Och vad är det då man gör?
Joo man tillför bandvagnar så att alla skytteosldater skall kunna åka och slippa skidtolka.
Detta gjorde Sverige för mer än 20 år sedan.
Finland utvecklar, som sagt, sitt försvaret men dock något sent.
Jag gjorde GU på en Norrlandsskyttepluton 1991 tillhörande en Norrlandsbrigad, våra 2 st BV 206 räckte dåligt till plutonens 28 soldater.
I händelse av ofred, och med alla extra P-skott, minor mm, skulle vi bli tvugna till att skidtolka. En av vagnarna fungerade även ofta som sjuktransportvagn i samband med anfall mm, och kunde därför inte räknas som disponibel för plutonen.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 12 augusti 2003, 13:39

tryggve skrev:
Korsriddaren skrev:Jag sitter o funderrar på varför finnarna inte köper JAS istället. Beror det på att de vill hålla sig väl med jänkarna?
De köpte ju planen ganska långt innan JAS var färdigt för export, och jag tror att främsta argumentet var att de inte ville vänta på JAS. De behövde modernisera flyget innan JAS var färdigt.
Men jag tror också att de tyckte att Hornet bättre mötte deras specifikationer...
Är det sant att finnarna inte köpte några attackvapen till Hornet, utan endast använder dem till luftförsvar, med Sidewinder o AMRAAm?

Hornet är ett attack/jakt flygplan konstruerat för att användas på hangarfartyg, har dubbla motorer för att klara sig bättre över havet om en motor lägger av.
Ett konstigt val om man som Finland endast använder dom som jaktflygplan.

Sedan så heter JAS 39 GRIPEN inte JAS, man kallar väl inte en F-15 Eagle för F, eller en Hornet för F/A.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 augusti 2003, 13:48

Hornet är ett attack/jakt flygplan konstruerat för att användas på hangarfartyg, har dubbla motorer för att klara sig bättre över havet om en motor lägger av.

Sedan så heter JAS 39 GRIPEN inte JAS, man kallar väl inte en F-15 Eagle för F, eller en Hornet för F/A.
Ja, ja, men jag orkade inte skriva Gripen så många gånger. :) DEssutom så brukar man säga JAS inom sverige, även om man väl egentligen borde säga JAS39 Gripen...

Men i så fall så ska man väl säga "F/A 18C/D Hornet", eftersom det var de modellerna finnarna köpte... 57 st F/A 18C och 7 st F/A 18D, om jag minns rätt...
Vad jag vet så kallas Hornet "F-18" i finsk tjänst, just därför att de inte köpte några attackvapen till dem. De köpte runt 300 st AMRAAM och 300-400 Sidewinder, men (just då i alla fall) inga bomber/missiler...
F/A 18 Hornet har väl längre räckvidd, och det är väl därför de valde den. Samt att de kanske inte var 100% säkra på att få tillgång till AIM120 AMRAAM om de köpte Gripen, jänkarna var lite svävande på målet ett tag iden frågan, om jag minns rätt...

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 12 augusti 2003, 14:02

tryggve skrev:

Ja, ja, men jag orkade inte skriva Gripen så många gånger. :) DEssutom så brukar man säga JAS inom sverige, även om man väl egentligen borde säga JAS39 Gripen...

Men i så fall så ska man väl säga "F/A 18C/D Hornet", eftersom det var de modellerna finnarna köpte... 57 st F/A 18C och 7 st F/A 18D, om jag minns rätt...
Vad jag vet så kallas Hornet "F-18" i finsk tjänst, just därför att de inte köpte några attackvapen till dem. De köpte runt 300 st AMRAAM och 300-400 Sidewinder, men (just då i alla fall) inga bomber/missiler...
F/A 18 Hornet har väl längre räckvidd, och det är väl därför de valde den. Samt att de kanske inte var 100% säkra på att få tillgång till AIM120 AMRAAM om de köpte Gripen, jänkarna var lite svävande på målet ett tag iden frågan, om jag minns rätt...

Det är massmedia som alltid skriver " JAS". Men de flesta flygplan har namn som tex Lansen, Draken, Viggen, Hornet, Eagle mm.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2003, 15:00

KA skrev:
Jag gjorde GU på en Norrlandsskyttepluton 1991 tillhörande en Norrlandsbrigad, våra 2 st BV 206 räckte dåligt till plutonens 28 soldater.
I händelse av ofred, och med alla extra P-skott, minor mm, skulle vi bli tvugna till att skidtolka. En av vagnarna fungerade även ofta som sjuktransportvagn i samband med anfall mm, och kunde därför inte räknas som disponibel för plutonen.
Sant det också!
Men det hade gjorts försök och det gick att tranportera 28 man i två bv med full RU. Trångt var det. Då var det bättre på pvpluton med 4 bv. 8)

:)

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 12 augusti 2003, 15:20

MD650 skrev:
KA skrev:
Sant det också!
Men det hade gjorts försök och det gick att tranportera 28 man i två bv med full RU. Trångt var det. Då var det bättre på pvpluton med 4 bv. 8)

PV-pluton på mitt kompani hade under GU 2 st pvbv 2062 med 9 cm pv-pjäs, och 2 st bv 206 med varsitt RBS 56 BILL. Under KFÖ:n 1995 bestod i stället plutonen av 4 st bv 2062 "cabbe" med varsitt RBS 56 Bill. Kommer inte ihåg om de hade kvar någon "vanlig" bv 206.

Från början var det tänkt att en Norrlansskyttepluton om ca 28-33 man skulle ha 3-4 bandvagnar. En per grupp och en för tex plutonsambulans mm.
Men pengarna fick som vanligt styra, så det blev bara 2.
Våra befäl sa att vi skulle ha RU++ i krigstid, så sitta i vagnarna var inte att tänka på.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2003, 21:48

KA skrev:

PV-pluton på mitt kompani hade under GU 2 st pvbv 2062 med 9 cm pv-pjäs, och 2 st bv 206 med varsitt RBS 56 BILL. Under KFÖ:n 1995 bestod i stället plutonen av 4 st bv 2062 "cabbe" med varsitt RBS 56 Bill. Kommer inte ihåg om de hade kvar någon "vanlig" bv 206.

Från början var det tänkt att en Norrlansskyttepluton om ca 28-33 man skulle ha 3-4 bandvagnar. En per grupp och en för tex plutonsambulans mm.
Men pengarna fick som vanligt styra, så det blev bara 2.
Våra befäl sa att vi skulle ha RU++ i krigstid, så sitta i vagnarna var inte att tänka på.
Jag är fullt medveten vilken mtrl som fanns på en pvpluton.

Från början var det tänkt att en norrlandskyttepluton 85 skulle bestå av 36 man (dvs 3 skgrp, en grggrp och en "liten plutonstab") för så såg Org 69 R ut.
Men man gjorde försök med 3 bv på varje skpluton och konstaterade om man strök en skgrp gick det att gå ned på 2 bv. Således blev det fler bv "över" så det räckte till att utrusta en till Norrlandsbrigad 85 nämligen NB 13.

Skriv svar