Favorit bland äldre musik?
- Djinghis Khan
- Medlem
Favorit bland äldre musik?
Så vilken gammal kultur har den bästa musiken? Jag gillar klassisk kinesisk musik, liksom australisk aboriginmusik med en 40 000-årig tradition (äldst i världen). På sistone har jag också upptäckt det medeltida Europas musik.
/DK M
/DK M
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Re: Favorit bland äldre musik?
Klassisk kinesisk musik? Låter inte det för jävligt? Jag vet faktiskt inte, bara undrar? Dum fråga eftersom du uppenbarligen inte tycker det men jag menar är den inte VÄLDIGT speciell?Djinghis Khan skrev:Så vilken gammal kultur har den bästa musiken? Jag gillar klassisk kinesisk musik, liksom australisk aboriginmusik med en 40 000-årig tradition (äldst i världen). På sistone har jag också upptäckt det medeltida Europas musik.
/DK M
Jag kanske minns helt fel men jag har för mig det sedan etnografiska eller så blandar jag ihop vad jag hörde hej vilt!
Men munkarnas strupsång är i vilket fall inte min grej, fast det låter rätt ballt.
Så mitt tips då för att återvända till ämnet, på etnografiska i STHLM finns ett rum där man kan lyssna på olika kulturers musik. Allt ifrån indianer till aboriginer och mongoler om jag inte minns fel.
Vilken musik gillar jag då? Har inte en aning faktiskt det enda jag kan säga är att medeltida europeisk musik rockar fett!!! Om det lät så på medeltiden är väl en annan femma?!
/Björn
- Djinghis Khan
- Medlem
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Rysk musik från början av barocken regerar! 8) . Den bästa är Poljusjka Polje(Song of the Plaines på eg.), som skrev på 1630-40-talet i Moskva. Den har säkert någon av er hört. Har ni inte hört den, gå till: http://www.oronzo.com/Plain.zip.
Dock så har texten modifierats lite, så i den versionen sjunger de krasnoj armiji gjeroji, vilket betyder Röda arméns hjältar, och i orginalversionen så sjunger de ruskoj armiji gjeroji, vilket är Ryska arméns hjältar.
Många gamla ryska sånger togs ofta in och "sovjetiserades".
/Vlad
Dock så har texten modifierats lite, så i den versionen sjunger de krasnoj armiji gjeroji, vilket betyder Röda arméns hjältar, och i orginalversionen så sjunger de ruskoj armiji gjeroji, vilket är Ryska arméns hjältar.
Många gamla ryska sånger togs ofta in och "sovjetiserades".
/Vlad
- SuperPalle
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
oftast och oftast, jag tror att ungefär 30% stulet 30% skrivet själv och 40% vet man ej. det är i alla fall vad jag läst. det är i alla fall fortfarande gammal musik. dom melodier som han skrev själv (ett välkänt exempel: epistel 81, "märk hur vår skugga") är mycket fina, dessutom är han svenskans största mästare genom tiderna.
men jag måste nog hålla med dig även om Jan Johansson, det är underbart att höra.
//Palle
men jag måste nog hålla med dig även om Jan Johansson, det är underbart att höra.
//Palle
Richard Wagner
Det är mäktigt att köra på E4:an och lyssna på Valkyrian.
Tempo, tempo, tempo...
Tempo, tempo, tempo...