Världens största ubåt
- Olof Larsson
- Medlem
Världens största ubåt
Att Typhoon-ubåtarna skulle kunna skilja i längd finner jag mycket troligt.
Dels p.g.a. att det ofta förekommer små konstruktionsskillnader på olika fartyg inom samma klass, dels p.g.a. byggkvaliten.
En instruktör på Pbv-401 (mtlb) berättade för mig att när vi köpte in våra mtlb så märkte man att en av vagnarna var i runda slängar en meter längre än de övriga. Man hade helt sonika lagt till nån centimeter här och nån centimeter där. Det var alltså inte frågan om någon specialversion utan snarare ett extrenfall fall av måndagsexemplar.
På en annan vagn var motorluckan mindre än motorn varvid motorn ej gick att lyfta ur.
Dels p.g.a. att det ofta förekommer små konstruktionsskillnader på olika fartyg inom samma klass, dels p.g.a. byggkvaliten.
En instruktör på Pbv-401 (mtlb) berättade för mig att när vi köpte in våra mtlb så märkte man att en av vagnarna var i runda slängar en meter längre än de övriga. Man hade helt sonika lagt till nån centimeter här och nån centimeter där. Det var alltså inte frågan om någon specialversion utan snarare ett extrenfall fall av måndagsexemplar.
På en annan vagn var motorluckan mindre än motorn varvid motorn ej gick att lyfta ur.
Jag läste i en av Hamiltonböckerna (kommer inte ihåg vilken) att svenska marinen hade 100%-iga bevis på att främmande ubåtar härjade på svenska vatten, men belades med tystnadsplikt för att inte avslöja vilken teknisk kompetens som vi hade.J von B skrev: Dett var nyheter, men annars så har varje ubåt mer eller mindre ett unikt ljud. Den passiva sonaren är otroligt utvecklad hos amerikanarna och de har en stor databank där ubåtarnas "läte" är registrerat. Beroende på avstånd vattenförhållande och liknande klassificeras ubåten ifråga via passiva sonaren och i många fall vet de exakt vilken ubåt det är.
MVH
/Johan
Kan det ligga någon sanning i det? Kan det vara så att, trots diverse politiska undersökningar i frågan att militären sitter på information som aldrig har lämnats ut?
Det har de säkerligen!
Personligen tror jag att inte politikerna vågade ta politiska risken att sänka en ubåt. Politiska undersökningar har inte i uppgift att föra fram fakta för allmänheten utan att fastställa att politikerna som är föremål för utredningen handlade klanderfritt eller åtminstone inte kan lastas.
Mvh
/Johan
Personligen tror jag att inte politikerna vågade ta politiska risken att sänka en ubåt. Politiska undersökningar har inte i uppgift att föra fram fakta för allmänheten utan att fastställa att politikerna som är föremål för utredningen handlade klanderfritt eller åtminstone inte kan lastas.
Mvh
/Johan
Inte nån lämplig informationskälla
Det är liksom en författares uppgift att skriva på ett sånt sätt att vi tror att han, eller rollfigurerna, är insatta i olika ämnen och då kan man hitta på detaljer som verkar riktiga om det kommer till ett läge där man tycker trovärdigheten kräver detaljer.KJ skrev:Jag läste i en av Hamiltonböckerna
Kan det ligga någon sanning i det?
Både Guillou och Clancy har med mängder av felaktigheter som varken har betydelse för själva handlingen eller som hade varit svåra att hitta korrekta uppgifter om i öppna handlingar.
U-baatars deplacement
J von B har alldeles ratt i att en u-baats deplacement minskas med
dykdjupet pga vattentrycket vilket ar viktigt for korrekt djuphaallning
speciellt vid de mycket stora dykdjup som moderna u-baatar kan naa
(och fortfarande komma tillbaka upp...).
Om man pillar for mycket i marginalerna for den faktorn kan det bli
katastrof.
dykdjupet pga vattentrycket vilket ar viktigt for korrekt djuphaallning
speciellt vid de mycket stora dykdjup som moderna u-baatar kan naa
(och fortfarande komma tillbaka upp...).
Om man pillar for mycket i marginalerna for den faktorn kan det bli
katastrof.
Anders And!
Så tror jag det ligger till dvs ett "tryckskrov" och ett "formskrov". Vad jag menade var i sammanhanget med sateliter bestämma vilken av typhoon ubåtarna det var beroende på olika längd, så har du redan på 10 meters dubbla trycket mot vattenytan och rimligtvis borde "formskrovet" bli mindre redan där. Akula klassen tror jag den populärt kallas i väst har "formskrov" delvis av titan vilket tillåter den att dyka mycket djupt.
Mvh
/Johan
Så tror jag det ligger till dvs ett "tryckskrov" och ett "formskrov". Vad jag menade var i sammanhanget med sateliter bestämma vilken av typhoon ubåtarna det var beroende på olika längd, så har du redan på 10 meters dubbla trycket mot vattenytan och rimligtvis borde "formskrovet" bli mindre redan där. Akula klassen tror jag den populärt kallas i väst har "formskrov" delvis av titan vilket tillåter den att dyka mycket djupt.
Mvh
/Johan
Nej om det ligger till såhär vilket låter rimligt så förändras förutsättningarna för mitt resonemang. Jag kan inte redovisa för konstruktion av ubåtar då jag inte har en susning, jag är inte heller fysiker. Som sportdykare vet jag att du har en fördubbling av trycket på 10 meters djup, den största procentuella förändringen mot någon 10 meters förändring därefter.hmm.. men formskrovet är inte tryckfast, det är, grovt förenklat en massa metallskivor som inte har täta fogar, det finns vatten med omgivande tryck mellan formskrov och trycksrov, dvs påverkan av tryck på formskrovet är MYCKET liten
Är jag oförmögen att svara på, jag har hört att titan har använts till Akulan. Med tanke på hur hutlöst dyrt titan är så drog jag slutsatsen att man använt det på vissa ställen i det yttre skrovet.menar du nu inte tryckskrov???
Mvh
/Johan
- Per Andersson
- Medlem
J von B skrev:
Är jag oförmögen att svara på, jag har hört att titan har använts till Akulan. Med tanke på hur hutlöst dyrt titan är så drog jag slutsatsen att man använt det på vissa ställen i det yttre skrovet.
Akulan skall visst ha skrov helt i titan. Hutlöst dyrt som sagt. Titan kan bara svetsas i Argon-atmosfär.
- subskipper
- Medlem
Vad det gäller Akula klassen så är det en del info som man inte till 100% kan lita på. Vad man vet är att att i jämförelse med Los Angeles klassen (som är den numerärt största attackubåtsklassen i US Navy) så har Akulan större eldkraft (fler missiler och torpeder, nästan dubbelt så många), kan dyka djupare och färdas snabbare. Nackdelen är dock att dess ljudprofil är högre än de amerikanska motsvarigheterna. Problemet är att man inte vet om Akulan opererar på sin tystaste nivå när den är till sjöss. Att amerikanerna spelar in ljudprofilerna från ryska ubåtar är ju ingen hemlighet, och sannolikheten att ryssarna då mörkar är ganska stor. I en krigssituation är det mycket möjligt att klassen är kapabel till sådan tysthet att den står sig gott i en jämförelse med LA-klassen. För ett par år sedan gick erkännde också amerikanerna att de hade vissa svårigheter att upptäcka den senaste modellen av Akula när den opererade i låga hastigheter. Så nu är det upp till Seawolf klassen att återta den förlorade marken i Stealthracet.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
Intressant, det är väl reaktorns kringutrustning, kylsystem o dyl som ger upphov till de flesta ljuden och jag kan mycket väl tänka mig att de byggt om dem rejält. De har säkerligen stulit lite ritningar från det stora landet i väster.amerikanerna att de hade vissa svårigheter att upptäcka den senaste modellen av Akula när den opererade i låga hastigheter
Henric, hur står sig den ryska sonarn i jämförelse med den amerikanska?
Mvh
/Johan
- subskipper
- Medlem
Johan,
Svårt att säga egentligen. Den allmänna åsikten är väl att den ryska tekniken är sämre än den amerikanska, men å andra sidan så har de gjort en hel del teknologiska framsteg. Utifrån vad jag har läst så skulle jag gissa på att deras sonarutrustning är sämre, men hur mycket vågar jag inte spekulera i.
Vad det gäller buller så är ju kylpumparna ett gissel som de konventionella ubåtarna slipper. Det är intressant att se att Seawolf klassen har utvecklats med tanke på det potentiella hotet AIP-drivna ubåtar utgör. Tystare gång och förmåga att operera i grunda vatten är några av faktorerna som tagits med i designen.
~Henric Edwards
Svårt att säga egentligen. Den allmänna åsikten är väl att den ryska tekniken är sämre än den amerikanska, men å andra sidan så har de gjort en hel del teknologiska framsteg. Utifrån vad jag har läst så skulle jag gissa på att deras sonarutrustning är sämre, men hur mycket vågar jag inte spekulera i.
Vad det gäller buller så är ju kylpumparna ett gissel som de konventionella ubåtarna slipper. Det är intressant att se att Seawolf klassen har utvecklats med tanke på det potentiella hotet AIP-drivna ubåtar utgör. Tystare gång och förmåga att operera i grunda vatten är några av faktorerna som tagits med i designen.
~Henric Edwards
hej tänkte bara lägga in en sak när ni diskuterar ubåtar att inte glömma de svenska stoltheten hms halland. som är utrustad med värdsledande teknologi .som nyligen övade i medelhavet mot franska och spanska och amerikanska ubåtar och vann klart.
och en fråga är inte den rysska alpha klassens ubåt en av de snababste som finns eller har jag helt fel?
och en fråga är inte den rysska alpha klassens ubåt en av de snababste som finns eller har jag helt fel?