Varför Europa?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 augusti 2003, 18:29

Mathias Forsberg skrev:Kanske för att upptäckterna inte motsvarade Bibelns syn på världen? :)
'

Kanske det. :)

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 7 augusti 2003, 21:49

Rubber Duck skrev:
zjukov skrev:Geografiska och klimatoriska förklaringarna väger ju tungt men även den protestantiska etiken samt utvecklingen av kapitalismen brukar bedömas som betydelsefulla komponenter.
Exakt det går att ställa varförfrågor hur länge som helst och vad som är orsak och verkan är mycket svårt att veta. lätt att vi ägnar och "ad-hock" tänkande

:D

/greger

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 augusti 2003, 18:37

Jag blev så fascinerad av tanken på Europas expansion och Relays tankegångar att jag i förrgår gick och lånade Dick Harrisons bok om digerdöden. Det verkar ligga något i det Relay säger. Jag har inte kommit så långt men Harrison antyder att digerdöden var början på Europa expansion. Nu är ju Harrsion historiker och inte ekonomhistoriker så det står inte så mycket om detta, fast några saker som jag hitintills läst är att:

Mellanöstern drabbades hårdare än Europa, vilket banade väg för Europa. (Harrison, Dick. Stora Döden. Sid. 79.)

En annan teori är att befolkningsminskningen tvingade männsikor till att rationalisera, uppfinna maskiner och standardisering för att kunna driva utvecklingen framåt. (Harrison, Dick. Stora Döden. Sid. 134.)

/Martin

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 8 augusti 2003, 18:48

Hur kom pesten till Europa?

Genom och pga av en redan dynamisk handelsexpansion, vilket var en efterföljare till romarnas medelhavshandel, frisernas östersjövälde och Hansans förstadium. Det stod inte precis still innan?

Spanien och Portugal var då ckså med eller utan pest, i kapprustning vad gällde det marina väldet. Liksom nordamerika senare skulle bli en kraftmätning mellan england och frankrike var en expansion västerut då i tiden. I själva verket tror jag pesten bara var en bromskloss för den utveckling som av ett flertal orsaker då låg i tiden. men jag har inte läst Harrysson. Finns mer i boken som stöder teorin att en pandemi skulle lett till ett expanderande europa?

Måste tillstå att det riktigt unika jag ser i i strängen är kolonisering av sydamerika och framför allt att man börjar segla västerut. Vikingarna hade redan gjort det, hur de nu bar sig åt för att segla mot golfströmmen.

Är ingen seglare, men nånstans skymtar ordet passadvindar förbi, de som uppstår när efter uppvällningar vid västkuster strömmarna pga av corioliskraften följer ekvatorn västerut. varför hade man tidigare problem med detta? religiösa skäl, tron på en platt jord, eller var det nautiska eller segeltekniska?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 augusti 2003, 19:27

Dan Koehl skrev:Hur kom pesten till Europa?

Genom och pga av en redan dynamisk handelsexpansion, vilket var en efterföljare till romarnas medelhavshandel, frisernas östersjövälde och Hansans förstadium. Det stod inte precis still innan?
Harrison själv medger att pesten spreds på grund av handelsexpansionen (det går väl knappast att förneka) och att vissa områden kanske skonades just för att de inte hade någon kust. Fast det finns väl inget som säger att expansionen har fortsatt med förnyad styrka efter digerdöden.
Finns mer i boken som stöder teorin att en pandemi skulle lett till ett expanderande europa?
Jag vet inte än. Jag har inte kommit så långt, men jag återkommer om det dyker upp något nytt och intressant.

Fast det verkar som vanligt vara mer komplext än jag trodde. Jag trodde att kyrkans auktoritet skulle undergrävas när "alla" dör präster som adelsmän och fattiga. Istället så verkar kyrkan få ökat tilltro åtminstone på kort sikt. Fler donerar pengar till kyrkan för att framställa sig i så god dager som möjligt och tillförsäkra sig ett bra liv efter döden.

/Martin

Skriv svar