Djinghis Khan skrev:barzam skrev:Utveckla gärna, varför är de besläktade?
Namnen låter lika, och så har de ju samma funktion/roll
/DK M
Instämmer
UrsusRex skrev:Rubber Duck skrev:Tor hade kanske en verklig förebild, men inte i Norden eller ens Germanien, utan längre tillbaka i tiden, i en gemensam indoeuropeisk forntid.
Utveckla gärna, jag tror på det här!
Det här är svårt att utveckla, vi kan ju egentligen bara gissa. Mitt resonemang byggde dels på likheten och det möjliga sambandet mellan namnen Tor-Perkunas-Herkules, dels på andra historiska uppgifter/spekulationer:
UrsusRex skrev:Jag har läst att Tor speglar snörkeramikernas hövding som satte igång den indoeurpeiska erövringen av Norden ca 2000f.kr.
WilmerT skrev:jmf ryktena Tacitus berättar om att Herkules ska ha besökt germanerna fr länge sen, med SNorres Edda där Tror, son till Troan och Memnon, färdas vitt och brett och i norr träffar den välrenommerade spåkvinnan Siv.
Jag tror att den nordiska mytologin har sina rötter i urgammal indoeuropeisk mytologi (kanske med undantag av Oden, med ursprung ur för-indoeuropeiska shamanmyter). Över tiden har religionen förändrats och påverkats andra religioner och av verkliga händelser och personer. Olika gudar och kulter har varit dominerande vid olika tider.
Kulten speglas i ortnamnen. Till exempel är ortnamn med anknytning med Ull vanliga i Sverige, trots Ull hade en undanskymd roll i Eddan. Känner någon till någon studie kring ortnamn med anknytning till den fornordiska religionen, deras utbredning och ålder?
UrsusRex skrev:Utan spekulationer kommer vi ingen vart och utan provokationer får vi ingen turbulens och respons!
Tack Ursus
Jag har en del funderingar kring Nerthus. Jag återkommer