Rubber Duck skrev:Det stämmer, jag har inte förstått idén att digerdöden skulle ha fungerat som katalysator för Europas utveckling. Varför startade Digerdöden just i Västeuropa en kedjereaktion utan motstycke på andra kontinenter?
Troligen därför att dessa idéer redan fanns i Europa, det är knappast troligt att folk bara för att de överlevde Digerdöden satte sig ner och tänkte: "Hurra jag överlevde Digerdöden, idag ska ta och genomföra en lag som förbättrar äganderätten."
Det är rimligt att anta att Digerdöden påskyndande en utveckling som troligen ändå inträffat, men som på grund av Digerdödens härjningar blev möjlig.
Varför sker då inte samma utveckling i Östeuropa och den muslimska världen? Ja, det är iofs en bra fråga, men troligen saknades incidamenten, dvs det saknades av olika anledningar, en grund att stå på.
Därför utvecklas inte dessa områden på samma sätt som Västeuropa gör...
Rubber Duck skrev:Enligt min mening lades grunden för Europas storhet i de Norditalienska handelsstäderna under senmedeltid/renässans. Och i den rikedom ackumulerades och den kultur som blomstrade i dessa. Var inte vinstintresset den drivande kraften för handels-/furstehus som Medici?
Men återigen talar du om ett samhälle EFTER digerdöden.
Dessutom hade redan de Norditalienska handelsstäderna under medeltiden vuxit fram till att bli - i princip - dominernade i Medelhavet vad gällde handel. Visserligen står de norditalienska handelshusen på höjden av sitt inflytande (eller, något så när iaf) under renässansen, men sen går snabbt utför. De konkureras ut av spanjorer och portugiser, vilka själva konkureras ut av engelsmän/holländare o.s.v..
Rubber Duck skrev:Just det! Under renässansen motarbetade kyrkan arbeten av t ex astronomerna Copernicus och Galileo. Men vetenskapen gick trots allt segrande ur striden och vidare mot nya framsteg. Någon liknande utveckling fanns inte andra kulturer, som snarare bevarade arvet från antiken.
Och återigen dras du in i Renässansens syn på vetenskap, den kristna kyrkan under medeltiden var inte alls lika fientligt inställd till vetenskap som den med tiden blev. Frågan är snarare varför lämnar kyrkan sitt intresse för vetenskap/teknik och blir en motpol...