Sjukvårdare

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 25 juli 2003, 22:31

Rommel skrev:Ännu en sjukvårdar fråga: VI säger om en strid har upphört, tyskarna har tagit en sjukvårdare till fånga, en tysk är skadad, ska sjukvårdaren då hjälpa honom? (om de arbetar enligt reglementet)
Under WW-2 vet jag inte men nu under genevekonventionen funkar det väl så? Vet inte!

En annan tanke som inte hör till WW-2 men är det någon som minns ambulansen Israel sprängde med en robot för x-antal år sedan? Svaret till omvärlden var att väljer Hamas(?) att köra sitt folk i röda korsets (månens) fordon får dom skylla sig själva! (Tycker personligen Israelerna är rätt coola på det viset.)

Men vilka bestämelser fanns under WW-2 gällande sjukvårdare? Som marcus säger dessa kan ju knappast söka skydd lika effektivt som stridande trupper. Dessutom lever de nog fortfarande farligt eftersom det förmodligen är större chans att träffas slumpmässigt än att någon prickskjuter på en. De flesta träffar sker väl i armar och ben? eller?

/B

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 25 juli 2003, 22:57

var det inte så att så fort en sjukvårdare öppnade eld var det okej att skjuta honom, men så länge sjukvårdaren bara skötte om sina kamrater fick man inte skjuta honom...men vem tänkte på det (brydde sig) i stridens hetta?

/dan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2003, 08:54

Marcus: Att fler sjukvårdare dog eftersom de inte kunde söka skydd.
Vackert! Det finns faktiskt en historisk parallell. I litteraturen om digerdöden kan man ofta läsa att det dog flera kvinnor än män. Många historiker, bla Tuchman och Tallerud (som troligen citerar Tuchman) förklarar detta att kvinnorna levde inomhus i den unkna inomhusluften, medan männen rörde sig fritt utomhus, etc. Strunt. Vilka är det som vårdar? Kvinnorna, det vet vi ju. Klart som korvspad att de blev smittade av sina sjuka barna och makar. Medan många män lär ha tenderat att fly när pesten kom i huset... (detta inlägg värt kanske en egen inlägg på medeltida forumet).

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2003, 09:01

UrsusRex: Du har en intressant teori om slumpträffar. Jag håller med. Prickskyttar träffade givetvis ofta. Även bland plattfötterna fanns det säkert goda skyttar som träffade rätt ofta. Men de flesta plattfötter missade just för att de försökte sikta; t.ex. skotten gick ofta för högt; pga rekylen eller felinställda sikten. Så relativt bästa sättet för en plattfot att träffa är att bara sikta ungefärligen åt rätt håll och skjuta. De har de åtminstone en statistiskt chans. En halvbratränad skytt har knappast nån chans alls.

Israel och hamas-ambulansen. Poängen var alltså att Hamas hade tydligen för vana att köra sina militärtransporter i ambulanser.
Om det är sant skall jag inte gå i godo just här och nu, men detta var vad israelerna menade.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2003, 09:07

Rommel. Nej, jag tror definitivt inte att leverskott gick att rädda ute i fält. Alla bukskott var svåra, om tarmarna vällde ut och så så var de i praktiken borta. Kom de till fältlasarettet så kunde en duktig kirurg göra en del, med tiden lärde de sig knep att rensa tarmarna med enkla medel (sedan en tid har man plastpåsar att ta till som hjälpmedel i sådana fall!),
men det tog tid och krafter. Och oftast hade man en lång kö av andra sårade att försöka klara. Så det fick oftast vara, såvida inte den sårade var en officer som man ville rädda.

Hade man gott om morfin så fick de den.

Oskar The Second
Medlem

Inlägg av Oskar The Second » 5 augusti 2003, 23:17

Intressant tråd, jag håller med personen som sa att vem bryr sig om vad de siktar emot (förutom fientliga mål självklart). Jag tror inte de tänker på om de skjuter en fältsjukvårdare (även fast det gör stor skillnad). Speciellt på D-Dagen då det var mörkt ute så kunde man ju inte skilja målen så mycket, men annars så.

PS. Måste tilläga att jag hört (av min pappa) att ryssarna och tyskarna till och med spelade fotboll med varann. Fast det var då Tyskarna var på mars in i ryssland

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 6 augusti 2003, 06:43

Oskar The Second skrev:Intressant tråd, jag håller med personen som sa att vem bryr sig om vad de siktar emot (förutom fientliga mål självklart). Jag tror inte de tänker på om de skjuter en fältsjukvårdare (även fast det gör stor skillnad). Speciellt på D-Dagen då det var mörkt ute så kunde man ju inte skilja målen så mycket, men annars så.

PS. Måste tilläga att jag hört (av min pappa) att ryssarna och tyskarna till och med spelade fotboll med varann. Fast det var då Tyskarna var på mars in i ryssland
Rätta mig om jag har fel men började det inte ljusna på D-Dagen och var det inte i VKI som tyskarna och de allierade spelade fotboll på västfronten?

mvh Alex Robsahm

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 6 augusti 2003, 07:26

Moonman, Oscar II. Jo, jag tror det också. Fotboll på östfronten? Jag kan ju inte veta vad Oscars pappa, Oscar den förste, upplevde, en gissning kan vara att de spelade fotboll med varandra fram tom 21 juni 1941, när de formellt var om inte vänner så i varje fall allierade och handelspartners. När kriget väl börjat??

chade
Medlem

Inlägg av chade » 6 augusti 2003, 08:38

När man läser boken "Ragnarök" får man ju lätt uppfattningen att tyskarna hade mer till övers för ryssarna än för exempelvis amerikanarna. Ett stycke i boken beskriver även en vapenvila då ryssar och tyskar hade några minuters byteshandel.
Jag har nu inte läst den boken men av allt det jag läst så hade tyskarna mycket mer emot ryssarna än de flesta "nationaliteter" som slogs på västfronten. Tex, var det många tyskar som ville alliera sig med amerikanarna för att sedan attackera ryssland. De flesta tyskarna ville väll även kapitulera inför amerikanarna istället för tyskarna pga av att dom förmodligen skulle dö i rysk fångeskap.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: Sjukvårdare

Inlägg av mrsund » 6 augusti 2003, 12:16

Rommel skrev:Man får ju inte skjuta sjukvårdare i krig, hur mycket respekterades denna lagen på de olika sidorna under ww2??
Var det så att man lät den leva eller sköt man dem?

Och gick det att rädda folk som tillexempel hade fått leverskott?? (skjuten i levern) Genom vanlig fältvård.
Vad jag förstått så är det själva rödakorsmärket som är fredat inte personen som bär det.
sen finns det ju riktiga rödakorspersonal som är ickekombatanter, låt bli dom :wink:

Oskar The Second
Medlem

Inlägg av Oskar The Second » 6 augusti 2003, 12:23

Jag vet dock inte vad min pappa fick det ifrån, fast han kan ha fel ibland. Det kanske var på västfronten, men ändå något lustigt. Att spela fotboll med varann 8O

De hoppade väl framåt 5-6 på morgonen. Så det började ljusna ja, men det är fortfarande svårt att se sjukvårdar märken på hjälmer och uniformer

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem

Inlägg av Ringo » 6 augusti 2003, 18:15

Såg en dokumentär på Discovery Channel för nån vecka sen om sjukvårdare i krig, lite om WWII också. Allt från USAs sida. Men tydligen skulle det ha varit så att tyskarna på västfronten skulle skjutit mot sjukvårdare i första hand iom att det sänker moralen hos de andra soldaterna. Har inte soldaterna någon som tar hand om dem när de blir skadade så vill dom inte ta lika mycket risker....

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 6 augusti 2003, 18:23

Ringo skrev:Såg en dokumentär på Discovery Channel för nån vecka sen om sjukvårdare i krig, lite om WWII också. Allt från USAs sida. Men tydligen skulle det ha varit så att tyskarna på västfronten skulle skjutit mot sjukvårdare i första hand iom att det sänker moralen hos de andra soldaterna. Har inte soldaterna någon som tar hand om dem när de blir skadade så vill dom inte ta lika mycket risker....
Det där låter ju lite så och så. Kan tänka mig att de sköt på allt som utmärkte sig vilket en sjukvårdare gör men jag tror inte att man tar större risker för att man har en kille med kniv, sprit och morfin med sig, jag skulle inte göra det iaf.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem

Inlägg av Hillstrom » 6 augusti 2003, 18:39

Rommel skrev:Ännu en sjukvårdar fråga: VI säger om en strid har upphört, tyskarna har tagit en sjukvårdare till fånga, en tysk är skadad, ska sjukvårdaren då hjälpa honom? (om de arbetar enligt reglementet)
Enligt genevekonventionen, får en tillfångatagen sjukvårdare enbart användas som just sjukvårdare, inget annat arbete. Vad gäller prioriteringar av skadad, ingen hänsyn får tas till den sårades nationella tillhörighet, det är skadan som avgör.

Sjukvårdsdelen i Genevekonventionen är mycket uttömmande, borde inte vara så svår att få tag på, sök på google eller motsvarande.
Moonman skrev:Det där låter ju lite så och så. Kan tänka mig att de sköt på allt som utmärkte sig vilket en sjukvårdare gör men jag tror inte att man tar större risker för att man har en kille med kniv, sprit och morfin med sig, jag skulle inte göra det iaf.
Större risker är väl synd att säga, men hade du velat gå in i en strid när du vet att det inte finns en jävel som tar hand om dig om du såras alt. stupar?
Hör med nån som varit i utlandstjänst, innan du uttalar dig...

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem

Inlägg av Hillstrom » 6 augusti 2003, 18:42

Om fotbollen, kan det vara ockupationsmaktens anordnade matcher i Ukraina som han menar? Finns en mycket intressant bok i ämnet, "Dödsmatchen" av Andy Dougan. Rekommenderar den varmt.

Skriv svar