Ungern 1944-45
Ungern 1944-45
Det har påståtts att det i Ungern i slutet av kriget skulle ha funnits en motståndsrörelse som bekämpade både tyskarna och Röda armén. Någon som hört talas om det?
Re: Ungern 1944-45
Nej de enda jag har hört talas om är "pilkorsarna" protyskaJon skrev:Det har påståtts att det i Ungern i slutet av kriget skulle ha funnits en motståndsrörelse som bekämpade både tyskarna och Röda armén. Någon som hört talas om det?
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
- Elaka Gubben
- Ny medlem
Motsståndsrörelsen
Unger hadde en viss motstånds rörelse fast dem kämpade bara mot ryssarna.
Övetalade och övertalade, tyskarna (eller rättare sagt Otto Skorzeny) kidnappade Horthy's son.Superfinne skrev:Miklos Horthy försökte göra fred med Sovjet i början-mitten av 1944 men Tyskarna "övertalade" honom att inte göra det men till slut ockuperade man landet och pilkors regeringen sattes upp samtidigt som sovjet satt sin egen ungern regering.
Visst fanns det en sådan rörelse dess omfattning eller vad den hette har jag dock ej koll på. Fenomenet var ju ej på något sätt unikt vad gäller de områden sovjet annekterade i öst, vad jag vet så hade väl kommunisterna endast ett stort stöd i tjeckoslovakien. Ukraina, polen och balticum hade kanske de största motståndsrörelserna mot sovjetmakten
/greger
/greger
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
Som du ser så skrev jag "övertalade"Patrik skrev:Övetalade och övertalade, tyskarna (eller rättare sagt Otto Skorzeny) kidnappade Horthy's son.Superfinne skrev:Miklos Horthy försökte göra fred med Sovjet i början-mitten av 1944 men Tyskarna "övertalade" honom att inte göra det men till slut ockuperade man landet och pilkors regeringen sattes upp samtidigt som sovjet satt sin egen ungern regering.
Kidnappade jag trode dom kidnappade herren själv,hmm var det inte just Otto Skorzeny grupp som befriade Mussolini,har hört ävan att man skulle ha änvänd denna grupp i ett eventuellt anfall på Åland (om finland skulle göra fred)
Visst fanns det en sådan rörelse dess omfattning eller vad den hette har jag dock ej koll på. Fenomenet var ju ej på något sätt unikt vad gäller de områden sovjet annekterade i öst, vad jag vet så hade väl kommunisterna endast ett stort stöd i tjeckoslovakien. Ukraina, polen och balticum hade kanske de största motståndsrörelserna mot sovjetmakten
Nu var det inte riktigt så jag menade. Det jag pratar om är en rörelse som bekämpade både tyskarna och ryssarna.
Nu var det inte riktigt så jag menade. Det jag pratar om är en rörelse som bekämpade både tyskarna och ryssarna.