Göring+Nürnbergrättegången
- Kretschmer
- Medlem
Göring+Nürnbergrättegången
Finns det ngn bra hemsida där man kan ladda ner ljudfiler från Nürnbergrättegången? Skulle gärna vilja höra bla Görings vittnesmål.
Satt och kollade på filmen om Nürnbergrättegången på tv igår. Hur mycket sanning finns det i "intervjuerna" med Göring utanför själva rättegången? Jag är ofta kritisk mot allt som inte är originalbilder eller originalljud.
MVH
Kretschmer
Satt och kollade på filmen om Nürnbergrättegången på tv igår. Hur mycket sanning finns det i "intervjuerna" med Göring utanför själva rättegången? Jag är ofta kritisk mot allt som inte är originalbilder eller originalljud.
MVH
Kretschmer
Re: Göring+Nürnbergrättegången
Även om du hör han säga det själv så kan ju Göring ljuga iallafall;)Kretschmer skrev:Finns det ngn bra hemsida där man kan ladda ner ljudfiler från Nürnbergrättegången? Skulle gärna vilja höra bla Görings vittnesmål.
MVH
Kretschmer
- Kretschmer
- Medlem
ljuga...?
det kan nog du också mrsund....
Re: ljuga...?
Kretschmer
titta på
http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... emberg.htm
väldigt mycket fakta om Nürnbergrättegången
titta på
http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... emberg.htm
väldigt mycket fakta om Nürnbergrättegången
Re: ljuga...?
Jo så svårt är det inteKretschmer skrev:det kan nog du också mrsund....
Jag tror inte det finns naagot komplett ljudarkiv fraan Nürnberg...tribunalen sammantradde ju i maanader och 'pratet' stracker sig over tusentals timmar. Det tryckta materialet, IMT-Volumes ar vad jag minns 48 volymer. Kretschmer's fraaga om 'Göring's vittnesmaal ar relevant darfor att korsforhoret av Göring, var troligen "den Internationella Militar Tribunalen"s ( alltsaa INTE rättegaangen - utan IMT) hojdpunkt. Göring hade inte bara ett otroligt intellekt men ocksaa en god portion humor. Mot den amerikanske chefsaaklagaren Jackson stallde han sin otroliga kunskap om nazipartiet, Europas historia, varldshistorien och den tyska politikens alla motiveringar och detaljer, snyggt gräddad med dräpande jämforelser av de anglosachsiska makternas agerande i liknande situationer i historien. Göring var den anklagade No. 1 och det var meningen att Jackson skulle gora köttfärs av detta vittne. Göring gjorde motsatsen och gjorde Jackson's korsforhar till en fars. Saa mycket saa att t.o.m. den motstraviga 'publiken' i form av pressgalleri och aahorare efteraat gav utslaget Göring 5 - Jackson -0. Domare Jackson aaterhamtade sig aldrig, varken personligen eller i sin karriar - efter den duellen men Hermann Göring.
5-1varjag skrev:Jag tror inte det finns naagot komplett ljudarkiv fraan Nürnberg...tribunalen sammantradde ju i maanader och 'pratet' stracker sig over tusentals timmar. Det tryckta materialet, IMT-Volumes ar vad jag minns 48 volymer. Kretschmer's fraaga om 'Göring's vittnesmaal ar relevant darfor att korsforhoret av Göring, var troligen "den Internationella Militar Tribunalen"s ( alltsaa INTE rättegaangen - utan IMT) hojdpunkt. Göring hade inte bara ett otroligt intellekt men ocksaa en god portion humor. Mot den amerikanske chefsaaklagaren Jackson stallde han sin otroliga kunskap om nazipartiet, Europas historia, varldshistorien och den tyska politikens alla motiveringar och detaljer, snyggt gräddad med dräpande jämforelser av de anglosachsiska makternas agerande i liknande situationer i historien. Göring var den anklagade No. 1 och det var meningen att Jackson skulle gora köttfärs av detta vittne. Göring gjorde motsatsen och gjorde Jackson's korsforhar till en fars. Saa mycket saa att t.o.m. den motstraviga 'publiken' i form av pressgalleri och aahorare efteraat gav utslaget Göring 5 - Jackson -0. Domare Jackson aaterhamtade sig aldrig, varken personligen eller i sin karriar - efter den duellen men Hermann Göring.
jag läste nånstans att den rättegången nuförtiden anses som en skämt.
(det var inte nån revisionister som skrev detta)
Där bevis var förfalskat av sovjeterna (de ändrade deras berättelse om K-Lagar minst 3 gånger från avrättning genom ång sedan till CO gas och slutligen till giftgas)
Jag nekar inte att NSDAP var ond, dom har ansvaret över mycket lidande och folkmord. Men jag tycker inte om att bli lurad
Där bevis var förfalskat av sovjeterna (de ändrade deras berättelse om K-Lagar minst 3 gånger från avrättning genom ång sedan till CO gas och slutligen till giftgas)
Jag nekar inte att NSDAP var ond, dom har ansvaret över mycket lidande och folkmord. Men jag tycker inte om att bli lurad
Jag kanske inte är så påläst men vad är K-Lagar, menar du KZ-läger? Vad är ång? Menar du ånga och hur avrättar man någon med det? Faktum är ju att man avrättade med både CO2 och zyklon B beroende på tidpunkt och plats. Treblinka använde lastbilsmotorer och Birkenau zyklon b.peikko skrev:jag läste nånstans att den rättegången nuförtiden anses som en skämt.
mvh Alex Robsahm
Det är lugnt du har inte blivit lurad!peikko skrev:jag läste nånstans att den rättegången nuförtiden anses som en skämt.