OBS!! Nürnbergprocessen.
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
-
Panzerfaust
- Utsparkad
[quote="Korsriddaren"]Usch. Vänjer mig azldrig att se bilderna från lägren. Kanske ätr lika bra det? 
Frågar mig själv också varje gång jag ser sånt varför jag syslar med WWII och nazismen egentligern.
jaa....det var ingen rolig syn inte...fattar inte hur de som jobbade på de där ställerna kunde stå ut med det...jalla fall....det andra avsnittet slutade för någon kvart sen.
Frågar mig själv också varje gång jag ser sånt varför jag syslar med WWII och nazismen egentligern.
jaa....det var ingen rolig syn inte...fattar inte hur de som jobbade på de där ställerna kunde stå ut med det...jalla fall....det andra avsnittet slutade för någon kvart sen.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Den dag man vant sig vid bilderna från lägren (och andra brott mot mänskligheten) ligger man illa till... Som det sas i serien: ondska är total avsaknad av medkänsla.Korsriddaren skrev:Usch. Vänjer mig azldrig att se bilderna från lägren. Kanske ätr lika bra det?
Det är en sak att vara intresserad av 2VK och nazismen, en annan att tycka att kriget var häftigt och att nassarna hade rätt. På sätt och vis tror jag att vi, som läser böcker och ser filmer om den här tiden, är bättre på att känna igen nazistiska och facistiska tongångar i vår egen tid. Det är dönickarna som slentrianmässigt skyller allt på "invandrarna" som inget lärt och som kommer att vara de första att dra på sig brunskjortorna om chansen ges.
- subskipper
- Medlem
De florerade (och florerar) en hel del rykten/historier om hur amatörmässigt man genomförde hängningarna. Det påstås bl.a. att det tog närmare en kvart för Jodl att dö då han snarare stryptes sakta än dog ögonblickligen med knäckt nacke och krossad strupe. Hur sanna dessa rykten är kan jag tyvärr inte svara på, men det var ett smart drag av filmmakarna att inte fördjupa sig i den biten.Panzerfaust skrev:såg nyss andra delen
hägningsceneerna var mycket dramatiska och välgjorda
~Henric Edwards
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag har ofta läst att man med fördel placerar knuten vid sidan av halsen när man hänger någon. Då knäcks nacken i fallet och döden blir snabb. Därför reagerade jag lite när jag såg i filmen att de tycktes ha knuten rakt bak i nacken. Men om det stämmer att de faktiskt dog sakta så är filmen kanske mer exakt på den här punkten än man kunnat tro. Själva dödskampen visade de ju inte, bara fallet.
- subskipper
- Medlem
Vad jag vet så finns det inga entydiga källor till exakt vad som hände med liken, men många trodde att de forslats till Dachau för att kremeras. Om så var fallet kanske man kan betrakta det som någon slags poetisk rättvisa?Ja77 skrev:Passande öde...kanske skulle vara bättre om de gasade honom i hans egen gaskammare.....Winters skrev:ja77> Rudolf Höss dömdes till döden genom hängning, han hängdes utanför krematoriet han själv byggt..
~Henric Edwards
-
Karl Bruno
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Karl Bruno
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Det var precis vad jag skrev. Men jag vill understryka att det endast är spekulationer. Rykten cirkulerade om detta då de allierade frångick den gängse principen att skänka de efterlevande kvarlevorna i rädsla för att deras gravar skulle bli vallfärdsplatser för nazister.Karl Bruno skrev:Jag menade de som brände liken av de avrättade tyskarna. Henric påstod ju att de blev kremerade i Dachau, eller missuppfattade jag något?
~Henric Edwards