Schindler's List

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
103-Guru
Medlem

Schindler's List

Inlägg av 103-Guru » 25 juli 2003, 19:40

Kan någon svara på varför den inte finns på DVD? :|

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 26 juli 2003, 00:28

nej har den på vhs o de duger

Ms^NiL
Medlem

Inlägg av Ms^NiL » 26 juli 2003, 01:28

Den är på väg realesdatumet i USA är satt till februari 2004.

Den som väntar på något gott :D

/Ms^NiL

103-Guru
Medlem

Inlägg av 103-Guru » 26 juli 2003, 10:35

Varför kommer den först då?

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 26 juli 2003, 10:48

Det finns en scen i schindlers list där en jude skall avrättas på platsen men tyskens Luger hakar upp sig när han skall skjuta.
Samma sak händer när han provar skjuta juden "igen" med en annans pistol. Är det bara något hopkok eller har den händelsen inträffat

103-Guru
Medlem

Inlägg av 103-Guru » 26 juli 2003, 11:46

Joachim skrev:Det finns en scen i schindlers list där en jude skall avrättas på platsen men tyskens Luger hakar upp sig när han skall skjuta.
Samma sak händer när han provar skjuta juden "igen" med en annans pistol. Är det bara något hopkok eller har den händelsen inträffat
Ingen aning, men det hade inte funkat så som det gör i filmen, när du drar bak slutstycket ska hylsan hoppa ut.

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 26 juli 2003, 13:02

ja, han ska ju skjuta juden, med den hackar ju upp sig hela tiden...

Ms^NiL
Medlem

Inlägg av Ms^NiL » 26 juli 2003, 14:21

103-Guru skrev:Varför kommer den först då?
Det är väl inte så konstigt att den inte har kommit ännu. Det finns ju inte direkt någon lag som säger att du måste släppa din redan utgivna film på DVD.

103-Guru
Medlem

Inlägg av 103-Guru » 26 juli 2003, 17:34

Ms^NiL skrev:
Det är väl inte så konstigt att den inte har kommit ännu. Det finns ju inte direkt någon lag som säger att du måste släppa din redan utgivna film på DVD.
Nä det är väl klart, men det är ju konstigt ändå, eftersom DVD är 1000 ggr bättre än VHS, samt att filmbolagen oftast vill tjäna pengar vilket dom gör på DVD.

Jag menar, du kan köpa Casablanca på DVD men inte en så pass ny film som just Schindler's List... skumt... :|

Ms^NiL
Medlem

Inlägg av Ms^NiL » 26 juli 2003, 18:11

Jo visst, det är 10 års jubileum iår och den dvdn som kommer är inte endast filmen utan det kommer vara med dokumentärer och komentaror spår(som jag har hört i alla fall) Sen är det ju inte så att Speilberg bara har Shindlers List att tänka på. Han är ju rätt aktiv :D

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2003, 22:47

Vad gäller scenen med de dubbla klickande pistolerna.
Jag har sett uppgift att regisseren Spielberg hade minst två vittnen om varje scen som angavs. Jag tror således att något sådant måste ha hänt.

Det lustiga här är att jag såg den uppgiften i en hånfull revisionist-inlägg, underförstått: bara för att två judar säger något så gör man en filmscen av det. Paraden är givetvis att vilken domstol som helst skulle gladeligen avkunna dom om de hade två goda vittnen...

Vidare. En klok judisk man har påpekat för mig, att överlevande judar i det ockuperade europa behövde minst 10 under för att klara sig. De sig fick bara 9 under med sig klarade det inte.
Mannnen ifråga förbrukade således ca 3st under vid detta tillfälle.

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 27 juli 2003, 14:08

ujuj..

vet ni inte att Steven Spielberg och George Lucas är de två regissörer som går i fronten i kampen mot dvd kopiering..

de har bara inte fattat att de går att kopiera vhs också ;D

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 27 juli 2003, 18:07

103-Guru skrev:
Ms^NiL skrev:
Nä det är väl klart, men det är ju konstigt ändå, eftersom DVD är 1000 ggr bättre än VHS, samt att filmbolagen oftast vill tjäna pengar vilket dom gör på DVD.

Jag menar, du kan köpa Casablanca på DVD men inte en så pass ny film som just Schindler's List... skumt... :|
Jo, men man planerar även releasedatum för video och DVD så att de skall ge maximal vinst (vilket ju i någon bemärkelse är bolagets "skyldighet"). Det är inte alltid som en snabb release ger bästa ekonomiska resultat, utan om man har en förväntad "storsäljare" på t.ex. DVD måste man även ta hänsyn till hur den bör lanseras i förhållande till bolagets andra filmer (så att inte de i gengäld säljer sämre), till tidpunkten för film- och videoreleasen (så att inte den stora publiken hunnit tröttna eller alldeles nyss skaffat filmen i ett annat format), till förmodade storsäljare från andra bolag (så att inte konkurrensen blir övermäktig en viss releasehelg) etc.

George Lucas är ju ett utmärkt exempel på en filmmakare som är listig när det gäller att lansera olika "versioner" av sina filmer i olika medieformat i rättan tid, så att man kan sälja maximalt av varje form av utgåva. Detsamma gäller ju för övrigt lanseringen av vanliga biofilmer på vita duken: de behöver inte gå upp när de är "klara" utan kan fördröjas om man vet att en viss konkurrerande storfilm är i antågande. Så jag skulle tro att det är just taktiska skäl som ligger bakom att Schindler's list inte redan lanserats på DVD, även om man inte kan veta exakt hur distributören resonerat.

johanbtk
Medlem

Inlägg av johanbtk » 1 augusti 2003, 04:08

Stefan skrev:Mannnen ifråga förbrukade således ca 3st under vid detta tillfälle.
Skulle det vara ett under att en pistol klickar? Pistoler har i alla fall klickat för mig, och jag ser inte det som under.
Men nazisterna hade kanske "überpistolen".
Att därimot två olika pistoler klickar så många gånger som i den aktuella scenen kanske kan ses som ett under.

För övrigt, vad spelar det för roll om den aktuella händelsen med pistolen är sann?

johanbtk
Medlem

Inlägg av johanbtk » 1 augusti 2003, 04:09

Stefan skrev:Mannnen ifråga förbrukade således ca 3st under vid detta tillfälle.
Skulle det vara ett under att en pistol klickar? Pistoler har i alla fall klickat för mig, och jag ser inte det som under.
Men nazisterna hade kanske "überpistolen".
Att därimot två olika pistoler klickar så många gånger som i den aktuella scenen kanske kan ses som ett under.

För övrigt, vad spelar det för roll om den aktuella händelsen med pistolen är sann?

Skriv svar