Judarnas uttåg ur Egypten
Judarnas uttåg ur Egypten
Jag har sett ett program på discovery chanel som handlade om Moses uttåg ur Egypten. Där berättade de bla om hur en "fel" översättning från hebreiska till grekiska som sedan har följt med till latin osv. Det som var fel översatt var att Moses hade korsat röda havet men egentligen så skulle det ha varit "vass" havet som skulle varit någonstans kring Egyptens kustland.
Och insedenten med att havet hade delat sig förklarades med ett vulkan utbrott på nån grekisk ö (kommer ej ihåg vilken) som skulle ha varit den kraftiskade utbrottet mman vet om som skulle ha varit lika kraftigt som 10 Hiroshima bomber (om jag kommer ihåg rätt). Då skulle svallvågen som skapades ha gjort att vattnet skulle ha dragit sig undan precis som judarna passerade och gjort så att de kunde passera och sedan när farao kom med sin ryttar här så skulle svallvågen slå igen och utplånat hären och så kunde judarna traska igenom Sinai öknen hem till israel.
Delen om att judarna skulle ha varit led av en pelare av eld på natten och en annan pelare på dagen skulle också förklarats med den pelare av aska som skulle skapats vid vulkan utbrottet.
De nämner även vars "guds berg" skulle vara och att det är mest troligt inte är Mt Sinai som de kristan påstår utan är ett annat berg som jag har glömt namnet på men namet på hebreiska för det namnet blir just "guds berg" om man översätter namnet. där ska det visst antalet pålar eller vad det nu var för israels stammar och ett altare som Moses skulle ha uppfört.
Vad tror ni om detta? Kan det vara sant?
Och insedenten med att havet hade delat sig förklarades med ett vulkan utbrott på nån grekisk ö (kommer ej ihåg vilken) som skulle ha varit den kraftiskade utbrottet mman vet om som skulle ha varit lika kraftigt som 10 Hiroshima bomber (om jag kommer ihåg rätt). Då skulle svallvågen som skapades ha gjort att vattnet skulle ha dragit sig undan precis som judarna passerade och gjort så att de kunde passera och sedan när farao kom med sin ryttar här så skulle svallvågen slå igen och utplånat hären och så kunde judarna traska igenom Sinai öknen hem till israel.
Delen om att judarna skulle ha varit led av en pelare av eld på natten och en annan pelare på dagen skulle också förklarats med den pelare av aska som skulle skapats vid vulkan utbrottet.
De nämner även vars "guds berg" skulle vara och att det är mest troligt inte är Mt Sinai som de kristan påstår utan är ett annat berg som jag har glömt namnet på men namet på hebreiska för det namnet blir just "guds berg" om man översätter namnet. där ska det visst antalet pålar eller vad det nu var för israels stammar och ett altare som Moses skulle ha uppfört.
-
Vexillation
- Medlem
Hmmm
Det är så klart det tekniskt sett kan vara sant, men huruvida det är rätt eller inte är ju svårare att ge sig på.
Det finns alltid flera versioner av alla historier, och min erfarenhet säger mig att man ska akta sig för TV-program som det där.
Jag vet inte om Moses-historien är sann eller inte, men program som handlar om alternativ till ett skede görs alltid med ett visst syfte som ofta leder bort från kärnfrågan. I regel är många dokumentärer att akta sig för.
Sen kan jag hålla med om att det är en fantasifull lösning som klaffar in, men som sagt, vad som är sant eller inte kommer vi kanske aldrig veta. Hur som helst vore väl det i såna fall ett geografiskt mirakel
Jag menar, att det skulle hända just då är ju praktiskt
Men det är svårt, bibelkällorna i detta fall ger inte heller mycket att gå på...
Jag vet inte om Moses-historien är sann eller inte, men program som handlar om alternativ till ett skede görs alltid med ett visst syfte som ofta leder bort från kärnfrågan. I regel är många dokumentärer att akta sig för.
Sen kan jag hålla med om att det är en fantasifull lösning som klaffar in, men som sagt, vad som är sant eller inte kommer vi kanske aldrig veta. Hur som helst vore väl det i såna fall ett geografiskt mirakel
Jag menar, att det skulle hända just då är ju praktiskt
Men det är svårt, bibelkällorna i detta fall ger inte heller mycket att gå på...
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Judanas uttåg ur Egypten
Santorini är ön du inte kommer ihåg namnet på.Kynes skrev: Och insedenten med att havet hade delat sig förklarades med ett vulkan utbrott på nån grekisk ö (kommer ej ihåg vilken) som skulle ha varit den kraftiskade utbrottet mman vet om som skulle ha varit lika kraftigt som 10 Hiroshima bomber (om jag kommer ihåg rätt). Då skulle svallvågen som skapades ha gjort att vattnet skulle ha dragit sig undan precis som judarna passerade och gjort så att de kunde passera och sedan när farao kom med sin ryttar här så skulle svallvågen slå igen och utplånat hären och så kunde judarna traska igenom Sinai öknen hem till israel.
Men jag hör till dom som vill tro det osannolika oxå!!!! Så varför inte?
/B
/B
Det finns arkeologiska bevis på ett semitiska folk har bott tillsammans med egyptierna i nildeltan. Hyksosfolket som rent av tog över kontrollen över Övre egypten anses vara semiter. Den lilla kärna av sanning som finns i bibelns berättelser kan vara att israeliterna blev illa behandlade i Egypten och utvandrade till Palestina vars folk blev underkuvat och staten Israel grundades.Kynes skrev:jag håller med om att allt det här låter osanoligt att allt detta skulle inträffa.... men de flesta myterna brukar väll ha en gnutta sanning i sig
PS. När jag skrev inlägget tänkte jag inte på att det påminner en hel del om 1900-talets historia. DS
- Djinghis Khan
- Medlem
De kaananeiska Hyksos - 14:e - 15:e dynastierna - styrde över nedre Egypten i deltat med huvudstaded Avaris som centrum, men de fick aldrig kontrollen över Thebe och övre Egypten. Men visst, uttåget ur Egypten är mycket sannolikt grundat på Egyptiernas och 17:e dynastins faraoners fördrivning av Hyksoshärskarna ur deltat kring 1600 f.krÖrjan skrev:Det finns arkeologiska bevis på ett semitiska folk har bott tillsammans med egyptierna i nildeltan. Hyksosfolket som rent av tog över kontrollen över Övre egypten anses vara semiter. Den lilla kärna av sanning som finns i bibelns berättelser kan vara att israeliterna blev illa behandlade i Egypten och utvandrade till Palestina vars folk blev underkuvat och staten Israel grundades.Kynes skrev:jag håller med om att allt det här låter osanoligt att allt detta skulle inträffa.... men de flesta myterna brukar väll ha en gnutta sanning i sig
PS. När jag skrev inlägget tänkte jag inte på att det påminner en hel del om 1900-talets historia. DS
/DK M
Aah!, jag visste det men blandar jämt ihop dem. Kan de inte kalla dem för norra och södra Egypten istället?Djinghis Khan skrev:De kaananeiska Hyksos - 14:e - 15:e dynastierna - styrde över nedre Egypten i deltat med huvudstaded Avaris som centrum, men de fick aldrig kontrollen över Thebe och övre Egypten. Men visst, uttåget ur Egypten är mycket sannolikt grundat på Egyptiernas och 17:e dynastins faraoners fördrivning av Hyksoshärskarna ur deltat kring 1600 f.kr
/DK M
- Djinghis Khan
- Medlem
Du är inte ensam om det! Men tänk bara på hur Nilen rinner - från söder från källorna i Kagera norrut ut i deltat i Medelhavet. Egyptierna vände sig alltid söderut, mot Nilens källor. Alltså var söder övre Egypten, och där Nilen försvinner ut i deltat är det nedre Egypten. Det samma gällde även för Nubien.Örjan skrev:Aah!, jag visste det men blandar jämt ihop dem. Kan de inte kalla dem för norra och södra Egypten istället?Djinghis Khan skrev:De kaananeiska Hyksos - 14:e - 15:e dynastierna - styrde över nedre Egypten i deltat med huvudstaded Avaris som centrum, men de fick aldrig kontrollen över Thebe och övre Egypten. Men visst, uttåget ur Egypten är mycket sannolikt grundat på Egyptiernas och 17:e dynastins faraoners fördrivning av Hyksoshärskarna ur deltat kring 1600 f.kr
/DK M
/DK M
Märkligt hur historia kan tolkas.
Hyksos ockuperade nildeltat och dyrkade sina egna gudar innan Egyptierna reste sig mot dom och drev ut ockupanterna, ur detta formar sig myten om Israelerna som blev till ett slavfolk under grymma faraoner som utnytjade dom a´lá Nazisterna. Hollywood är inte sena att haka på för att underhålla den gammla myten om dom utnyjade judarna som dessutom ( enligt Hollywood) byggde pyramiderna.
Hyksos ockuperade nildeltat och dyrkade sina egna gudar innan Egyptierna reste sig mot dom och drev ut ockupanterna, ur detta formar sig myten om Israelerna som blev till ett slavfolk under grymma faraoner som utnytjade dom a´lá Nazisterna. Hollywood är inte sena att haka på för att underhålla den gammla myten om dom utnyjade judarna som dessutom ( enligt Hollywood) byggde pyramiderna.
- Djinghis Khan
- Medlem
Anledning torde väl vara att de utkörda hyksos (som antagligen uppgick i Kaanan) hittade på att de tågat ut ur Egypten pga träldom, för att inte framställa sig själva som förlorare. Sedan så är det befängt att tro att egyptierna höll ett helt folk som slavar - i det gamla Egypten tog man krigsfångar som slavar, och dessa sattes i arbete framför allt hos rika personers hushåll, inte som grovarbete på statliga monument.apanola skrev:Märkligt hur historia kan tolkas.
/DK M
I programet på Discovery visade dem "klotter" i stengruvorna som de trodde Hebréerna hade gjort. (Har jag för mig- Kynes kanske kommer ihåg?)Leonidas skrev:Jag har för mig att hebréerna eller israeliterna t.om. omnämns i egyptiska skrifter. Jag kommer inte heller ihåg om det omnämnandet riktade sig till israeliterna som slavar eller om det var av diplomatisk art.
Jag ska se om jag hittar en källa till detta.
/B
- Djinghis Khan
- Medlem
Israeliterna finns omnämnda i två källor, den ena omtalar dom som ett besegrat folk som tvingas betala tribut. Ingenting nämns dock om ett uttåg ur Egypten.Leonidas skrev:Jag har för mig att hebréerna eller israeliterna t.om. omnämns i egyptiska skrifter. Jag kommer inte heller ihåg om det omnämnandet riktade sig till israeliterna som slavar eller om det var av diplomatisk art.
Jag ska se om jag hittar en källa till detta.
/DK M
Re: Judanas uttåg ur Egypten
Detta vulkanutbrott på Thera har också försökts kopplas till Atlantismyten. Svallvågen som uppstod efter utbrottet och tillhörande skalv försvagade troligtvis det minoiska riket så pass att de tämligen lätt kunde besegras något senare av Mykene.Kynes skrev:Jag har sett ett program på discovery chanel som handlade om Moses uttåg ur Egypten. Där berättade de bla om hur en "fel" översättning från hebreiska till grekiska som sedan har följt med till latin osv. Det som var fel översatt var att Moses hade korsat röda havet men egentligen så skulle det ha varit "vass" havet som skulle varit någonstans kring Egyptens kustland.
Detta enorma utbrott har självfallet satt spår i myter och religioner. Frågan är bara vilka?