Helsingborg ska hon heta=)

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 11 juli 2003, 17:45

Japp, det är den andra. Så här ser planen ut:

Visby K31 - 8 juni 2000
Helsingborg K32 - 26 juni 2003
Härnösand K33 - 21 april 2004
Nyköping K34 - 17 febr 2005
Karlstad K35 - 17 nov 2005
Uddevalla (K36?) - endast option

Enligt boken Örlogsfartyg.

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 13 juli 2003, 22:30

Det var nåt av det fulaste jag sett.

/ Marcus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 juli 2003, 22:39

Ojojoj. Fy alltså. påminner lite om en tysk VII C faktiskt. nu sa jag påminner.

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 14 juli 2003, 12:11

Lite bilder.
Bilagor
korvett_visby_hb.jpg
korvett_visby_hb.jpg (22.17 KiB) Visad 946 gånger
visby_jungfrutur.jpg
visby_jungfrutur.jpg (21.71 KiB) Visad 946 gånger

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 25 juli 2003, 09:57

KA skrev: Det finns en nackdel med systemet....det är SVINDYRT.
Aegis*-systemet är optimerat för att användas ute till havs, där synfältet och radarbilden är obehindrat av sådana trivialiteter som öar.
Att prestandan i kustnära vatten skulle vara hämmad är därför troligt.

Jag tror mig ha läst i Flygvapennytt att en AJ-37 under en PFP-övning blåste rakt över en Ticonderoga innan den fick mållåsning.

*) Aegis är namngivet efter gudinnan Atenas sköld i den antika grekiska mytoligin, och är inte en förkortning.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 23 augusti 2003, 22:17

Fem Visbykorvetter för Försvarsmakten

22 augusti 2003
I dag beslutade överbefälhavaren att på grund av osäkerhet kring den ekonomiska utvecklingen inte utlösa Försvarsmaktens option på en sjätte Visbykorvett.

Under hösten 2001 medgav regeringen att en överenskommelse fattades mellan Försvarets materielverk (FMV), Howaldstswerke-Deutche Werft (HDW) och Kockums AB om en reduktion av antalet fartyg i Visbyklassen från sex fartyg till fem, med en option på ett sjätte fartyg.

Försvarsmaktens syn är att Visbykorvetterna, då de blir operativa i Försvarsmakten, kommer att utgöra en central och långsiktig förmåga i den sjöoperativa verksamheten både i nationella och internationella uppgifter.

I den avvägning Försvarsmakten gjort om inriktningen för den framtida Försvarsmakten fattade dock överbefälhavaren beslutet att ej utlösa optionen på det sjätte fartyget. Skälet för detta beslut är att den osäkerhet som finns om Försvarsmaktens framtida ekonomiska utveckling.

:cry:

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 23 augusti 2003, 23:34

Det är väl lika bra det.....Flottan behöver mycket större fartyg för att kunna delta i internationella uppdrag.
Återstår att se om flottan får något större stridsfartyg på 3-4000 ton.
Eller så kan de sparade pengarna ( över 1000 miljoner för varje fartyg gå till luftvärnsrobotar mm till de övriga 5 fartygen).
Mycket snack om Visbykorvetterna, men en sak är säker - de är väldigt tandlösa ( läs - dåligt beväpnade för sin storlek).
Tacka vet jag Israeliska Eliat ( Saar 5) klassens korvetter, där kan vi snacka om tänder....

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2003, 00:24

KA skrev:Det är väl lika bra det.....Flottan behöver mycket större fartyg för att kunna delta i internationella uppdrag.
Eller så kan de sparade pengarna ( över 1000 miljoner för varje fartyg gå till luftvärnsrobotar mm till de övriga 5 fartygen).
Mycket snack om Visbykorvetterna, men en sak är säker - de är väldigt tandlösa ( läs - dåligt beväpnade för sin storlek).
Tacka vet jag Israeliska Eliat ( Saar 5) klassens korvetter, där kan vi snacka om tänder....
Men Saar 5 är väl betydligt större.... Samt byggda för amerikanska pengar... :wink:
Det har snackats om en "större Visby" som skulle utvecklas, men det återstår väl att se.
Helt tandlöst väl Visby inte, och israelerna har väl haft vissa stabilitetsproblem med Saar 5, just för att den nästan är lite FÖR tungt beväpnad för sin storlek.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 24 augusti 2003, 01:16

tryggve skrev:
KA skrev:Det är väl lika bra det.....Flottan behöver mycket större fartyg för att kunna delta i internationella uppdrag.
Men Saar 5 är väl betydligt större.... Samt byggda för amerikanska pengar... :wink:
Det har snackats om en "större Visby" som skulle utvecklas, men det återstår väl att se.
Helt tandlöst väl Visby inte, och israelerna har väl haft vissa stabilitetsproblem med Saar 5, just för att den nästan är lite FÖR tungt beväpnad för sin storlek.

Inte så mycket större, ca 14 meter längre, någon meter bredare mm.
Men Saar5 har en hangar för helikopter mm som tar upp plats, grymt luftvärn ( 64 LV-robotar med 10 km räckvidd) + 8 st Harpoon mm mm.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 24 augusti 2003, 09:07

KA som sakt är Saar 5 är 14 meter längre det är ganska långt....1 meter bredare är också mycket i den storleks klassen.

Visby skulle kunna ha en hangra och luftvärnsrobotar men det skippades av kostnads själ.

Vad menar du med grymt luftvärn? att Saar 5 har många robotar? Braka misilerna är ganska små och långsamma. Tror säket att Visby skulle få platts med 8*4 ESSM och 21*2 RAM men någon måste betala...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2003, 11:01

Ja77 skrev:KA som sakt är Saar 5 är 14 meter längre det är ganska långt....1 meter bredare är också mycket i den storleks klassen.

Visby skulle kunna ha en hangra och luftvärnsrobotar men det skippades av kostnads själ.

Vad menar du med grymt luftvärn? att Saar 5 har många robotar? Braka misilerna är ganska små och långsamma. Tror säket att Visby skulle få platts med 8*4 ESSM och 21*2 RAM men någon måste betala...
Visby är å andra sidan betydligt mer "stealth" än vad Saar 5 är. De förutsätts väl operera utder lite olika förutsättningar.
ÄR hangaren på Visby helt slopad? Jag trodde det var "reserverad plats för hangar", så det var inte tänkt att den kapaciteten skulle finnas med direkt.
Det enda jag vet är att svenska flottan har sågat Rb23 Bamse som alternativ till robot på Visby, men annars vet jag inte. Barak kanske hade varit ett bra alternativ. Som "point defence" i alla fall...

Israererna har väl alltid späckat sina robotbåtar med vapen, en del hade du ju 8 Gariel + 8 Harpoon på. :D
För övrigt så tror hag att de hade tänkt hänga på ännu mer vapen på Saar 5, men det fick inte plats. De hade väl tänkt ha en last Gabriel III också, förutom Harpoonrobotarna?

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 24 augusti 2003, 12:52

Jag hade inte hört talas om Saar 5 men kollade upp den nu. Dom är ju onekligen rätt mycket större, deplacementet är dubbelt så stort som Visbykorvetternas. Kan nog till viss del förklaras av de olika byggnadsmaterialen, men ändå. Dom har även dubbelt så stor besättning. Vid en första anblick skulle jag klassat Saar 5 som fregatter. Vidare har jag inte hittat något som talar för att Saar 5 är väl rustade för ubåtsjakt och minröjning, vilket nog för Sveriges del är viktigare än exempelvis surface to surface.

Edit: såg nu att dom visst var rustade för ubåtsjakt

Angående helikopterhangaren så är väl Visby förberedd för detta men det finns inte i dagsläget?

Att det bara blir fem korvetter var lite tråkigt men kom inte som en total överaskning. Den större korvetten ni diskuterade är inte tänkt för Sveriges del, det är en exportvariant som jag tror att FMV inte är inblandad i. Det finns även intresse i USA för att använda Visbytekniken men på större fartyg .

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2003, 13:42

Att det bara blir fem korvetter var lite tråkigt men kom inte som en total överaskning. Den större korvetten ni diskuterade är inte tänkt för Sveriges del, det är en exportvariant som jag tror att FMV inte är inblandad i. Det finns även intresse i USA för att använda Visbytekniken men på större fartyg .
Tyvärr så tror jag att Kockums med partner inte gick vidare i urvalet om byggandet av LCS... :(
DEt var två andra som gick vidare. Ska kolla upp det...

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 24 augusti 2003, 13:55

tryggve skrev:Tyvärr så tror jag att Kockums med partner inte gick vidare i urvalet om byggandet av LCS... :(
Det skulle vara intressant, posta gärna om du hittar något om det. ja ska själv leta lite också.

Lite mer angående den sjätte korvetten. Tydligen är alla vapensystem och utrustning redan beställda, det är i stort sett bara själva skrovet som inte beställs. Vidare står det även i senaste försvarsbeslutet att flottan ska inkludera tolv korvetter inkl två Stockholmskorvetter och fyra Göteborgskorvetter så det motsätter beslutet att inte beställa den sjätte Visbykorvetten. Som det verkar nu så blir det alltså bara en korvett i "batch II" om inget av fartygen i batch I uppgraders. Planen från början var att den skulle bestå av 4-6 fartyg, utöver batch I som består av de första fyra Visbykorvetterna alltså.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2003, 14:19

Thullan skrev:
tryggve skrev:Tyvärr så tror jag att Kockums med partner inte gick vidare i urvalet om byggandet av LCS... :(
Det skulle vara intressant, posta gärna om du hittar något om det. ja ska själv leta lite också.

Lite mer angående den sjätte korvetten. Tydligen är alla vapensystem och utrustning redan beställda, det är i stort sett bara själva skrovet som inte beställs. Vidare står det även i senaste försvarsbeslutet att flottan ska inkludera tolv korvetter inkl två Stockholmskorvetter och fyra Göteborgskorvetter så det motsätter beslutet att inte beställa den sjätte Visbykorvetten. Som det verkar nu så blir det alltså bara en korvett i "batch II" om inget av fartygen i batch I uppgraders. Planen från början var att den skulle bestå av 4-6 fartyg, utöver batch I som består av de första fyra Visbykorvetterna alltså.
Jag har faktiskt för mig att jag läste det i GP eller DN, men jag ska kolla. Annars så ska jag titta lite i JDW när jag kommer till stadsbiblioteket...
Om anbuden gått vidare så borde det stå där.

Skriv svar