Sverige under andra världskriget
-
hans lindquist
- Medlem
Sverige under andra världskriget
1925 års vittgående nedrustningsbeslut utpekas ofta som grundorsaken till vår klena beredskap vid krigsutbrottet 1939.
En intressant och föga debatterad aspekt är emellertid, om inte nedrustningen samtidigt skapade utrymme för modernisering, dit flygvapensatsningen hörde.
Det mesta som försvann 1925 var infanteri och kavalleri. När kriget utbröt 14 årt senare var trots allt inte bristen på ryttarförband och vanligt infanteri de stora problemen. Mycket allvarligare var avsaknaden av stridsvagnar och pansarvärnsvapen. Om Sverige inte nedrustat 1925 hade ett avsevärt antal föråldrade förband dragit dryga kostnader och sannolikt försvårat försvarets modernisering även om de naturligtvis akut höjt värnkraften vid mobiliseringen 1939.
mvh
Hasse L
En intressant och föga debatterad aspekt är emellertid, om inte nedrustningen samtidigt skapade utrymme för modernisering, dit flygvapensatsningen hörde.
Det mesta som försvann 1925 var infanteri och kavalleri. När kriget utbröt 14 årt senare var trots allt inte bristen på ryttarförband och vanligt infanteri de stora problemen. Mycket allvarligare var avsaknaden av stridsvagnar och pansarvärnsvapen. Om Sverige inte nedrustat 1925 hade ett avsevärt antal föråldrade förband dragit dryga kostnader och sannolikt försvårat försvarets modernisering även om de naturligtvis akut höjt värnkraften vid mobiliseringen 1939.
mvh
Hasse L
du glömde bort paraply
Du glömde bort att en brittisk officer bär med sig en paraply i fall att han glömde bort lösenord- han trodde att ingen tyskar skulle bära en paraply....
Eller så jag läste nånstans..
Eller så jag läste nånstans..
-
Karl Bruno
- Medlem
Visst ligger det relevans i det Lindqvist säger, en viktig sak är dock att det minskade antalet officerare iom 1925-års försvarsbeslut innebar även att den föråldrade mentaliteten inom försvarsmakten konserverades, denna mentalitet är en stor bov i dramat gällande situationen vid det andra världskrigets utbrott. Denna mentalitet ledde till att värnpliktsutbildning och annan militär verksamhet blev av en sämre och föråldrad karaktär.
-
hans lindquist
- Medlem
furir skrev:Visst ligger det relevans i det Lindqvist säger, en viktig sak är dock att det minskade antalet officerare iom 1925-års försvarsbeslut innebar även att den föråldrade mentaliteten inom försvarsmakten konserverades, denna mentalitet är en stor bov i dramat gällande situationen vid det andra världskrigets utbrott. Denna mentalitet ledde till att värnpliktsutbildning och annan militär verksamhet blev av en sämre och föråldrad karaktär.
Intressant uppslag. Har Du några bra litteraturhänvisningar och/eller några goda exempel. Jag vet att dåvarande ÖB Thörnell ofta uppfattades som ultrakonservativ, men att detta mer berodde på hans personliga ledarstil och utrikespolitiska oenighet med regeringen än på hans allmänmilitära synsätt.
Nyfiken blå- och gul
Hasse L
Angående litteratur så får jag be er studera olika memoarer, dagböcker och liknande från denna tid. Jag har själv skrivit en kandidatuppsats angående beredskapssoldaternas vardag från denna tid, framförallt baserad på "oral history", därav är mycket av ovan inlägg grundat på intervjuer med fd beredskapssoldater. För tillfället har jag inte min gamla uppsats framför mig, jag skall dock kolla upp min litteraturförtecknig. Jag får be om att återkomma med detta. Var god dröj i några dagar...
Mvh - den gamle furiren...
Godag Furir!furir skrev:Angående litteratur så får jag be er studera olika memoarer, dagböcker och liknande från denna tid. Jag har själv skrivit en kandidatuppsats angående beredskapssoldaternas vardag från denna tid, framförallt baserad på "oral history", därav är mycket av ovan inlägg grundat på intervjuer med fd beredskapssoldater. För tillfället har jag inte min gamla uppsats framför mig, jag skall dock kolla upp min litteraturförtecknig. Jag får be om att återkomma med detta. Var god dröj i några dagar...
Din uppsats vore kul att läsa.
Ett guldkorn som jag har hittat är en bok publicerad som PDF fil av vetesnskapsrådet, den innehåller en mycket diger literaturlista, men det mesta är akademiska avhandlingar:
Hoppas ni kan tanka ner den genom denna länk:
http://www.tfr.se/fileserver/index.asp?fil=8AICDJHVVLQO
(Annars kan ni söka på "Om Sveriges förhållande till nazismen, Nazityskland och Förintelsen")
Jan Linders bok Andra världskriget och sverige har en ganska lång litteraturlista med främst memoarer.
Några andra guldkorn:
DOm flesta finns på stockholms stadsbibliotek:
Visar vilken total avsaknad av förståelsen av tempo som rådde inom svenska armen.Namn: Reuterswärd, Pontus
Titel: Taktiska tillämpningsuppgifter för bataljon och regemente :
med tillämpning av fältreglementets föreskrifter / Pontus Reuterswärd
Utgivning: Norstedt, 1939
110 s.
Serie: (Militärlitteraturföreningens förlag ; 183)
Klassifikation: Sa.01
Vem sa att [delar av] svenska armén inte var nazistanstucken?Titel: Krigserfarenhet och trupputbildning : några anteckningar för linjens, landstormens och hemvärnets trupputbildare / Sven W. Erhardt
utgiven 1941
1/3 är sunt förnuft vid trupputbildning och kan läsas i moderna böcker,
1/3 är omsprunget av utvecklingen men intressant att läsa och
1/3 är beundran av tyska systemet för moraliskfostran och "klar ledning"
En klassiker.TENGELAND, FOLKE SOMMAREN MED SJUNDE
Historia, krig och statskonst : en vänbok till Klaus-Richard Böhme / redigerad av Kent Zetterberg och Gunnar Åselius Utgivning Stockholm : Probus, 2000 Omfång 412 s. : ill. ISBN/ISSN 91-87184-66-4
Memoarer:
Nils Herlitz Tidsbilder
Sven grafström, Anteckningar 1938-54
C-A Ehrensvärd, I rikets tjänst.
Stig h:son Ericson
Willy Kleen Ur skuggan av min dal.
Och
Gunnar richardsson , Beundran och fruktan.
Läs hur författaren jämför Douglas memoarer från femtiotalet med vad som Douglas skrev när han kom hem från sitt tysklandbesök.
För alla memoarer är skrivna med eftertankens kranka blekhet,
och inte så sällan till för att rättfärdiga sitt handlande.
Så jag litar på memoarer av fotfolket än av beslutsfattarna.
Ha det bra i sommarvärmen
/John T.