Ett annat instrument som är mer omtvistat är solstenen med vars hjälp man kunde ta ut solens possition även i mycket molnigt väder. Inga fynd har gjorts utan detta rör sig om sägner och sagor. Eller? Har jag fel? Och om jag har fel finns det ändå någon sten eller liknande matterial som borde kunna användas i detta syfte? Kanske fanns solstenen?
Annars var det förmodligen så att man navigerade utifrån vad man såg. Med detta menar jag att man navigerade ungefär som turister som frågat efter vägen. Man vet att man ska segla efter kusten till ett visst landmärke sedan rakt ut därifrån ett visst antal dagar tills man ser land på höger sida o.s.v. Sådana beskrivningar finns att tillgå i sagolitteraturen. Andra sätt att avgöra sin position är genom moln som bildas vid kusterna och sjöfåglars flygriktning samt vågornas rörelser o.s.v.
Men förmodligen var det vanligt att man kom ur kurs och långt ifrån alla hamnade där de tänkt sig och inte alla återvände.
Nu undrar jag om någon vet närmare om hur man ser att vågorna kommer från land o.s.v samt om någon har ideér hur solskivan i trä kan ha använts? Nån som är meterolog och vet hur moln beter sig då de når kusten eller geologer som kan nåt om självlysande stenar eller nåt
Hur navigerade vikingarna?
MVH
Björn Lundh