Solsten och kompass: Vikingatida navigation

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Solsten och kompass: Vikingatida navigation

Inlägg av UrsusRex » 15 juli 2003, 18:10

Vi vet egentligen inte så mycket om hur vikingarna navigerade. Fynden av navigationsinstrument är få för att inte saga obefintliga. Ett fynd vet jag dock om. Det rör sig om en halv träskiva hittad på Grönland med olika inristade "pilar". Fyndet påminner om ett solur och man kan tydligt se att det funnits ett hål i mitten för en pinne eller något liknande som kunnat kasta skugga liksom på ett solur. Hur instrumentet användes är oklart och det är ju inte säkert att det ens var ett navigationsverktyg. Jag tror det var det och jämför med hur man kan använda analoga klockor för att ta ut väderstrecken. Men man måste förståss veta vad klockan är eller solens position på himmlen. Kanske solstenen kunde hjälpa?

Ett annat instrument som är mer omtvistat är solstenen med vars hjälp man kunde ta ut solens possition även i mycket molnigt väder. Inga fynd har gjorts utan detta rör sig om sägner och sagor. Eller? Har jag fel? Och om jag har fel finns det ändå någon sten eller liknande matterial som borde kunna användas i detta syfte? Kanske fanns solstenen?

Annars var det förmodligen så att man navigerade utifrån vad man såg. Med detta menar jag att man navigerade ungefär som turister som frågat efter vägen. Man vet att man ska segla efter kusten till ett visst landmärke sedan rakt ut därifrån ett visst antal dagar tills man ser land på höger sida o.s.v. Sådana beskrivningar finns att tillgå i sagolitteraturen. Andra sätt att avgöra sin position är genom moln som bildas vid kusterna och sjöfåglars flygriktning samt vågornas rörelser o.s.v.

Men förmodligen var det vanligt att man kom ur kurs och långt ifrån alla hamnade där de tänkt sig och inte alla återvände.

Nu undrar jag om någon vet närmare om hur man ser att vågorna kommer från land o.s.v samt om någon har ideér hur solskivan i trä kan ha använts? Nån som är meterolog och vet hur moln beter sig då de når kusten eller geologer som kan nåt om självlysande stenar eller nåt :D Eller bara någon som har ideér?

Hur navigerade vikingarna?

MVH
Björn Lundh
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Re: Vikingarnas Solsten och kompass Vikingatida navigation

Inlägg av Dan Koehl » 15 juli 2003, 21:19

UrsusRex skrev: Ett annat instrument som är mer omtvistat är solstenen med vars hjälp man kunde ta ut solens possition även i mycket molnigt väder. Inga fynd har gjorts utan detta rör sig om sägner och sagor. Eller? Har jag fel? Och om jag har fel finns det ändå någon sten eller liknande matterial som borde kunna användas i detta syfte? Kanske fanns solstenen?
Jag undrar om du menar stjärnsafiren? Denna är som andra safirer tror jag, gjord av korund, men till skillnad från de andras facettslipning är stjärnsafiren mer eller mindre avlångt runt slipad.

På dess yta kan man även i oklarare solstrålning se, eller åtminstone ana, en sextjärnig stjärna som vandrar över stenen beroende på hur man håller den, och stjärnans centrum står naturligtvis alltid i relation till solen.

Jag tror bara stjärnsafirer förekommer i Asien. Men kanske hade vikingar (eller åtminstone sjöfarande nordbor :)) tillgång till sådana eller liknande stenar?

Är det ok om jag flyttar tråden till medeltiden? (Svara med PM)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 15 juli 2003, 21:28

Finns sådana stenar att få tag på? och är de i såfall svindyra? Någon som vet? Budha statyer har ju hittats i Norden så varför inte dessa stjärnsafirer? Menar bara att det borde ju inte vara omöjligt att åtminstone någon nordbo hade en sådan som han fått tag på i Miklagård eller liknande, eller?

Vet någon om fynd har gjorts av sådana stenar i samband med vikingar?

/B
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 15 juli 2003, 21:30

Vilken turist som helt från Sri Lanka eller Thailand kan köpa dem, de är inte dyra. De mörkaste (ger störst kontrastverkan) är de dyrare. Oftast går de i mörkgrått. Sök på korund, stjärnsafir och Star saphire.

Vid snabb googling hittade jag:

* http://www.siamruby.com/

* http://www.simplysapphires.com/star.html

Frågan är dock om vikingar använde safirer.

På sidan http://www.jelllaersem.dk/historie/vi-navi.htm nämns mineralerna kaldet och cordieritt.

Även http://www.saunalahti.fi/~corander/navis/naviking.htm talar om solstenar.

Jag skulle nog avvakta lite innan jag gjorde större invensteringar i asiatiska safirer, för mitt svar rätt spontant. Vid googling hittade jag t.ex. uppgifter om solstenar på öland. Kanske finns lämpliga mineral utanför stugknuten där du bor? Det handlar nog mycket om rätt slipning bara...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 16 juli 2003, 15:48

Har nu införskaffat en bok om svenska mineraler och stenar och hittat många eventuella stenar som kan fungera. Men hur bestämmer man solens position med stenen? Någon som vet?
Och igen angående solkompasser,,,,,,, någon som vet nåt?

MVH
Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Re: Vikingarnas Solsten och kompass Vikingatida navigation

Inlägg av UrsusRex » 16 juli 2003, 15:56

Dan Koehl skrev: Jag undrar om du menar stjärnsafiren? Denna är som andra safirer tror jag, gjord av korund, men till skillnad från de andras facettslipning är stjärnsafiren mer eller mindre avlångt runt slipad.

På dess yta kan man även i oklarare solstrålning se, eller åtminstone ana, en sextjärnig stjärna som vandrar över stenen beroende på hur man håller den, och stjärnans centrum står naturligtvis alltid i relation till solen.
Förstår inte riktigt hur stjärnan i stenen förhåller sig till solen. Kanske löser sig när man har en sten? :)

Stenar jag tänker mig kan fungera är Järnglans, Cordierit, Obsidian, röktopas o.s.v Någon som faktiskt sett någon av dessa stensorter annat än i böcker? Eller på annat vis vet om de med rätt slipning skulle kunna användas som solstenar?
/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 21 juli 2003, 09:19

Ha ha ha nu har jag en egen solsten. En s.k "sjösafir" eller som det egentligen heter; Cordierit. Hur den fungerar är enkelt. "Stjärnan pekar helt enkelt mot solen. Har hunnit pröva den då solen gick i moln men inte i jämngrått väder. Järnglans var inte att rekomendera enligt försäljaren (på hantverksmässa i Båstad) som kunde en hel del om stenar och om vikingarnas solsten.

MVH
Björn

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 21 juli 2003, 15:50

Grattis. ja, jag visste inte riktigt hur jag skulle utrycka det att stjärnans medelpunkt befinner sig i rikting mot solen, men nu ver du ju :) -Är den mörk? (Ju mörkare, ju bättre kontrastverkan när det är disigt.)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 21 juli 2003, 18:34

Den är gråblåsvart genomskinlig............????????? lite odefienerbar skulle man kunna säga..... lilaaktig. Men jag tänkte på det du sagt att ju mörkare desto bättre kontrast. Jag köpte den mörkaste hon hade! Men inte enbart för att du sagt det utan för att den hade den bästa "stjärnan". Stod en halvtimme och provade olika stenar. Den jag köpte var bäst och jag tror det beror lika mycket på färgen som stensorten som det beror på att den inte har sprickor innuti. Några stenar kunde man se sprickor i och jag tror det påverkar dess förmåga att "leda" ljuset. Jag tog först en stor alldeles kolsvart blankslipad oval Järnglans. När hon fick höra vad jag skulle ha den till avrådde hon mig. Hon hade hört om vikingars solstenar och trodde det var Cordierit eller nåt annat (kan ha varit Obsidan) som jag inte kommer ihåg namnet på. Av dessa var Cordierit bäst på grund av sin förmåga att "leda" ljuset. (Hon förklarade bättre men jag kommer inte ihåg, minne som en guldfisk, och egentligen är det rätt ointressant. Hur som helst bör Cordierit vara den bäst lämpade stenen att använda och den finns inhemskt så vikingarna kan mycket väl ha använt sådana.)

Det finns en stensort som heter solsten, berättade hon, men den lämpar sig inte alls för ändamålet.

/B

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 21 juli 2003, 19:22

Det låter fint, nu behöver du bara en islandshäst, två korpar och ett skepp...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 21 juli 2003, 19:43

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jo men det är ju drömen!

Var t.o.m och kollade korpbon för ett par år sedan :oops: men har varken tid eller kunskap så jag lät bli!!!!!!

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 23 juli 2003, 00:20

Har idag haft chansen att testa min sten i jämngrått väder. Tyvärr syns ingen skarp punkt på stenen menman ser ändå från vilket håll den fångar solljuset. Så visst fungerar den! :D

Men om träd eller hus skymmer delar av himlen förvrängs ljusupptagningen medan man ute på fält tydligt ser att stenen återspeglar ljuset endast från ett håll.... nämligen solen. Så till havs borde den ju funka!

/B

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 25 juli 2003, 00:19

Ulf T skrev:
UrsusRex skrev:Jag funderar på det här med kursen under segling som man kan läsa på viewtopic.php?t=7905 Vikingarnas navi´gation. Jag vill gärna ha hjälp att förstå deras metoder. Bla hur solkompassen ska ha fungerat, måste man inte veta solens position på himlen för att det ska fungera? Är det en solkompass överhuvudtaget man hittat?
Om det är en solkompass, då borde de med hjälp av skuggans längd ha kunnat fastställa vilken tid på dygnet det var. Därigenom bör de ha kunnat avgöra om solen stod i söder eller någon annan riktning.
Det här var ett intressant ämne!

Skuggans längd vid en given tidpunkt beror väl helt och hållet på vilken tid på året det är? Och dessutom på vilken breddgrad man befinner sig på? Långt i norr t ex når solen på vintern nätt och jämnt över horisonten mitt på dagen, varför skuggan torde vara väldigt lång. Men längre söderut är skuggan kortare vid samma tidpunkt. Och på sommaren får man helt andra längder på båda ställena. Med andra ord, om man skall använda bara skugglängden för att bestämma klockslaget så måste man väl dels veta sin breddgrad, dels ha en omfattande tabell med alla skugglängder på olika platser och tidpunkter. Låter väldigt komplicerat!

Men det borde gå att genom att starrbliga på sin solkompass fastställa det ögonblick när skuggan (oavsett hur lång den är) slutar krympa och börjar växa igen, dvs när solen passerar zenit. Så åtminstone en gång om dagen (om det inte är för molnigt) kan man fastställa åt vilket håll söder ligger.

Men kunde man inte göra mer än så med en solkompass? Och hur gick det i så fall till? Är det förresten någon som har en bra bild eller teckning av en solkompass, så att man kan få se hur den ser ut?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 25 juli 2003, 01:22

Den stegrande kamelen skrev:Men kunde man inte göra mer än så med en solkompass? Och hur gick det i så fall till? Är det förresten någon som har en bra bild eller teckning av en solkompass, så att man kan få se hur den ser ut?
Bild på vikingafyndet brukar finnas i vikingaböcker, har för mig den är ifrån grönland?

Annars måste det väl finnas nyare/yngre solkompasser? Kanske någon av seglarna i loungen kan nåt om dessa? ur fungerar dom o.s.v?

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 30 juli 2003, 14:39

Ikväll klockan 21.00 sänds ett program på Discovery i ämnet vikingarnas navigation för dom som är intresserade! :) /B

Skriv svar