Svenska SS-frivilliga
Svenska SS-frivilliga
Kommer man nagonsin att fa reda pa det exakta antalet svenska frivilliga i waffen-SS? Ar den uppskattade siffran pa ca 500 for hog eller for lag?
Enligt Felix Steiner så var deras antal ca 300.
(Han borde veta, han var ju SS-Gruppenführer och ledde Wikingdivisionen och hade med utländska frivilliga att göra...)
500 är nog den absoluta maxsiffran skulle jag påstå, om man räknar in eventuella svenskar som blivit tyska medborgare före kriget och sedan gått med i SS eller liknande fenomen.
(Han borde veta, han var ju SS-Gruppenführer och ledde Wikingdivisionen och hade med utländska frivilliga att göra...)
500 är nog den absoluta maxsiffran skulle jag påstå, om man räknar in eventuella svenskar som blivit tyska medborgare före kriget och sedan gått med i SS eller liknande fenomen.
-
Martin Månsson
- Medlem
Den exakta siffran är svår att fastställa till 100%. Antalet 500 är nog max som Fläsket skrev, med viss reservation. Alla som arbetade för tyskarna behövde inte tillhöra Waffen-SS, det fanns ett flertal i andra organisationer likaså.
Siffran 315 förekommer ofta i detta sammanhang och då är det i regel Waffen-SS soldater som räknas. Varifrån denna siffra har sitt ursprung vet jag inte, den har angetts av flera tyska veteraner som Steiner, Dr. Riedweg med flera.
Jag tror inte att Steiner hade koll på exakt antal utländska frivilliga i Wiking eller någon annan enhet. Detta sköttes av andra organisationer inom SS administrationen. En liten korrigering, Steiner blev SS-Obergruppenführer. Var senare befälhavare för III./SS-Pz.Korps och 11 SS-Pz.Armee.
Martin
Siffran 315 förekommer ofta i detta sammanhang och då är det i regel Waffen-SS soldater som räknas. Varifrån denna siffra har sitt ursprung vet jag inte, den har angetts av flera tyska veteraner som Steiner, Dr. Riedweg med flera.
Jag tror inte att Steiner hade koll på exakt antal utländska frivilliga i Wiking eller någon annan enhet. Detta sköttes av andra organisationer inom SS administrationen. En liten korrigering, Steiner blev SS-Obergruppenführer. Var senare befälhavare för III./SS-Pz.Korps och 11 SS-Pz.Armee.
Martin
-
Martin Månsson
- Medlem
Alldeles säkert. Det dyker fortfarande upp namn på svenska frivilliga som ingen tidigare hört talas om men vars tjänst i Tyskland (eller ockuperat land) kan bekräftas/dokumenteras. Det finns även veteraner som vittnat om att de träffat svenskar och angivit namn på denne/dessa, namn som är helt obekanta sedan tidigare. Talade tex. med en norsk veteran för en tid sedan och han berättade att han suttit i amerikanskt fångläger med en svensk vars historia är mig helt okänd. En ren slump att jag fick reda på detta.Men det finns alltsa svenskar som har deltagit i kriget, atervant och ingen vet att de har varit frivilliga? (Om de nu lever fortfarande)
Martin
Till detta kan man tillägga alla de olika svenskättlingar och halvsvenskar som enrollerades i den tyska krigsmakten, främst från Estland och Ukraina. Tyvärr verkar det inte forskas mycket om detta. Något som är positivt är dock att det verkar forskas mer om de frivilliga från Sverige än från många andra länder, t.ex. Portugal.
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
- Panzergrenadier
- Medlem
lever fortfarande?
Finns det någon ss-frivillig som lever idag?
& skulle man lyckas få någon kontakt med någon av dom i sådana fall?
& skulle man lyckas få någon kontakt med någon av dom i sådana fall?