Träkanoner?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Adde M
Medlem

Träkanoner?

Inlägg av Adde M » 15 maj 2002, 17:41

Lyssnade på en föreläsning idag, av en man från civilförsvaret.
Denne man pratade en hel del om Sveriges armé. En hel del berättade han om att Sveriges armé alltid har varit lite "efter" o.s.v., och dåligt utrustad.
Han tog upp Sverige under andra världskriget som ett exempel: Han berättade att när vi slutligen skulle mobilisera efter att Danmark hade tagits, så fanns det inte byxor till alla, så en hel del män fick stå för byxorna själva. Dessutom så tilldelades varje man endast 10 patroner, till att försvara sitt fosterland med (låter mer som Sovjet. :wink:), för mer hade man inte i lager i början av kriget.
En annan sak som han berättade, som jag tycker mer låter som en skröna var: att när man såg/fick reda på att tyskarna hade tagit Danmark, så byggde man träkanoner, som man målade och ställde i Helsingborg, för att avskräcka tyskarna som befann sig i Helsingör (för man hade "inga" riktiga kanoner att tillgå). Enda problemet var att de tyska officerarna fick reda på att dessa "kanoner" endast var av trä, och man hade mycket roligt åt detta i den tyska armén. Bl.a. gick det tydligen vitsar bland tyskarna, att anledningen till att man inte tog Sverige berodde på att "man inte ville få en påk i huvudet av vikingarna i norr".
Nu måste jag i alla fall fråga, stämmer någon av dessa saker som denne pensionerade militär tog upp.
Jag kan förövrigt meddela att det i alla fall var en väldigt rolig och underhållande föreläsning. (Du skulle se hans ilska över neddragningarna inom svenska armén.)

MVH
Adde

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 maj 2002, 21:15

Jag vet inte om det du skriver stämmer men har kommer en grej till: i början av kriget hade vi så dåligt om ammunition att om alla luftvärnskanoner skulle skjuta samtidigt skulle ammunitionen ta slut på en minut. Varje kanon hade alltså ammo för en minuts skjutande...

/Johan

Lewenhaupt
Medlem

Jo då.

Inlägg av Lewenhaupt » 1 juni 2002, 15:23

Det om kanonerna stämde. Stora stockar målades svarta och riktades mot Danmark.

Jag vet även hur tyskarna fick reda på sanningen. Helt enkelt: De såg när sverige byggde kanonerna av trä i deras kikare.

Jag har hört att av de hundratals kanoner som riktades mot Danmark var endast 5% riktiga. De andra var av trä.

MVH: LZ
Achtung Spitfire!

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 1 juni 2002, 17:27

Johan Elisson skrev:
Jag vet inte om det du skriver stämmer men har kommer en grej till: i början av kriget hade vi så dåligt om ammunition att om alla luftvärnskanoner skulle skjuta samtidigt skulle ammunitionen ta slut på en minut. Varje kanon hade alltså ammo för en minuts skjutande...

/Johan
Det är väl som idag då.
Till Gripen finns det tillräckligt med AMRAAM för att utrusta 25 flygplan till ett uppdrag.

Etranger
Ny medlem

Inlägg av Etranger » 1 juni 2002, 19:01

För att gå OT: hur mycket kostar en AMRAAM att köpa?[/quote]

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 1 juni 2002, 21:32

Johan Elisson skrev:Jag vet inte om det du skriver stämmer men har kommer en grej till: i början av kriget hade vi så dåligt om ammunition att om alla luftvärnskanoner skulle skjuta samtidigt skulle ammunitionen ta slut på en minut. Varje kanon hade alltså ammo för en minuts skjutande...

/Johan
Det finns många skrönor och även kan det ju varit så att ett förband inte fick ut mer på grund av administrativt strul.

Framför allt att man delade ut 10 skott per man är konstigt,
samtidigt som man 1937 hade mer än 150 miljoner skott (178 miljoner men då är även 9mm m07 med och enstaka 8mm m/36)
40 patroner stod det i utrustningslistan att varje skyttesoldat skulle ha.

Mina siffror för 31/12 1939 (från Beredskapsverket)
192 levererade 40mm akan med 276 000 granater. ca 15 minuters effektiv eld vilket inte är så tokigt när man räknade med att skjuta riktad eld i ca 5-20 sekunder per mål. Senare blev spärreld populärt och då ökades ammunitionen fyra gånger per pjäs.

/John T.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Jo då.

Inlägg av JohnT » 1 juni 2002, 21:42

Lewenhaupt skrev:Det om kanonerna stämde. Stora stockar målades svarta och riktades mot Danmark.

Jag vet även hur tyskarna fick reda på sanningen. Helt enkelt: De såg när sverige byggde kanonerna av trä i deras kikare.

Jag har hört att av de hundratals kanoner som riktades mot Danmark var endast 5% riktiga. De andra var av trä.

MVH: LZ
Skenmål är i sig inte något negativt.
Man kan också säga att under beredskapen fanns det gott om tid att sätta upp skenmål, gräva fältbefästningar och taggtråd.

Men det stämmer också att kustartilleriet på sydkusten inte fanns 1939,
utanför Karlskrona. (hmm.. i alla fall inget tungt)

Det var tvär-hemligt hur mycket skenmål som försvaret inte minst kustartilleriet hade under åttiotalet, vi hade ju gott om värnpiktiga som i händelse av krig skulle åka runt och verkade göra något viktigt utan att göra det. (även mer avsiktligt än resten :wink: )

/John

Pumpkin
Medlem

Inlägg av Pumpkin » 10 juni 2002, 12:04

Skenmål lär ju ha varit effektiva mot NATO's flygangrepp i Serbien nyligen, som slog ut långt färre verkliga mål än man trodde. Med modern spaningsteknologi så blir det dock dyrare och dyrare att göra skenmål. Eftersom deras rörelser, bemanning, värmeprofil och radiokommunikation m.m. kan kartläggas regelbundet så räcker det inte med målade stockar längre.

Hur såg förresten det svenska flygvapnet ut 1940?
Jag förmodar att flottan var någorlunda slagkraftig, med flygplanskryssare och ubåtar och så?

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 10 juni 2002, 13:34

Vi hade ju en av Europas starkaste krigsmakter alldeles efter det andra världskriget. Tycker det låter så typiskt svenskt på något sätt. :wink:

MVH
Adde

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 10 juni 2002, 16:53

Var det inte nåt tal om att sverige skulle gå in i tyskland på slutet av kriget. Lite OT iof, men på tal om att vi hade en sån stark krigsmakt.

Pumpkin
Medlem

Inlägg av Pumpkin » 11 juni 2002, 12:19

En av de största attrap-krigsmakterna kanske :)

Efter kriget hade vi den största Östersjöflottan (alla andra var ju förstörda) och några år senare, fler jetplan än Sovjet!
Senast redigerad av 1 Pumpkin, redigerad totalt 12 gånger.

Leif H
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leif H » 12 juni 2002, 09:09

Men det stämmer också att kustartilleriet på sydkusten inte fanns 1939,
utanför Karlskrona. (hmm.. i alla fall inget tungt)

/John[/quote]

Batteri YD (Ystad) stod färdigt och klart för strid i september 1939. Dessutom var batteriet nästan mobiliserat ganska omgående. Batteri TE (Trelleborg) var under byggnad och blev klart först 1940.
Leif H

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 november 2003, 19:45

Jag kan bekräfta att det fanns soldater vid gränsen som endast hade tio patroner eller mindre.

mvh/ Daniel

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 14 november 2003, 20:34

Leif H skrev: Batteri YD (Ystad) stod färdigt och klart för strid i september 1939. Dessutom var batteriet nästan mobiliserat ganska omgående. Batteri TE (Trelleborg) var under byggnad och blev klart först 1940.
Leif H
Annars så var väl de flesta kustbefästningarna riktade österut mot ryssen?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 14 november 2003, 20:35

D. Löwenhamn skrev:Jag kan bekräfta att det fanns soldater vid gränsen som endast hade tio patroner eller mindre.

mvh/ Daniel
I filmen "Hamsun" så finns det en scen där norska värnpliktiga tilldelas tre skott var (och en av de säger "tre skott, tre tyskar"). Hände något sån't i verkligheten?

Skriv svar