elronds rådslag

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
oromë
Medlem

elronds rådslag

Inlägg av oromë » 3 juli 2003, 16:32

Satt och tittade igenom LOTR extended version och kom att tänka på något under scenen med elrond rådslag...

På Elronds vänstra sida sitter en alvmö, hon verkar ha en ganska upphöjd ställning, då hon inte som de andra sitter mittemot Elrond, utan ensam vid sidan av honom...

Då till frågan...

Tror ni att filmmakarna hade någon tanke på vem detta kan vara, elle satte de bara någon där för estetiska skäl(?)

Läser man avsnitett nämns ingenting om någon kvinna...
Celebrían är ju utesluten, och Arwen är det ju inte...
Kan det kanske vara någon ur Elronds tjänstefolk? En passopp till Elrond? Medlemmar av Elronds tjänstefolk närvarade ju bevisligen... (bla Erestor?)

Jag antar att detta ändå bara är ett påhitt från filmmakarna, men tänkte att jag ändå frågar här...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 3 juli 2003, 17:27

Hans hemliga älskarinna? ;)

Att kalla alla i Rivendell för tjänstefolk tycker jag är att gå för långt. Skulle Glorfindel (som debatteras i en annan tråd) vara en tjänare? Snarare är han där i en liknande roll som Gandalf, men kanske med större rätt att agera. Andra personer har nog liknande ställningar där. Kanske inte lika stora som sir G, men likväl tusentals år gamla och med långa strider bakom sig. Tjänstefolk? Undersåtar kanske passar bättre. Sådär, nu har jag fått klaga lite. :)

Jag finner det möjligt att personen i fråga är en hustru till någon av de höga alverna i närheten. Galadriel är ett bra exempel på att alvkvinnor kunde ha makt, och att det är en framträdande alvs hustru eller kanske en gammal hjältes änka är möjligt. Eller?

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 3 juli 2003, 18:17

okej, fel ordval att kalla dem för tjänstefolk... undersåtar då. :D

kollade upp i boken och där står det "medlemmar av Elronds livakt, över vilka Erestor före befälet". det var väl snarare detta jag menade, hehe.
Och angående Glorfindel så räknade jag inte honom till dessa, han får väl tveklöst nämnas för sig...

alvkvinnor kunde utan tvekan ha makt, men det jag mer undrade var huruvida filmmakarna hade någon fundering alls på vem detta var...?
Eftersom ingenting nämns i någon bok (mig veterligen) antar jag att det är ett påhitt från PJ...

fast det där med älskarinnan låter ju onekligen intressant... 8O

En fråga till... Var befann sig Elladan o Elrohir vid den här tidpunkten? Står väl säkert nånstans, men jag orkar inte leta nu... Var det inte så att de, tillsammans med Aragorn var iväg ett bra tag...
Men Aragorn var ju med vid rådslaget... Nån som minns?

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 4 juli 2003, 00:53

oromë skrev: En fråga till... Var befann sig Elladan o Elrohir vid den här tidpunkten? Står väl säkert nånstans, men jag orkar inte leta nu... Var det inte så att de, tillsammans med Aragorn var iväg ett bra tag...
Men Aragorn var ju med vid rådslaget... Nån som minns?
det står någonstans att de är ute med utbygdsjägarna och jagar orcher tor jah..utan aragorn nu då förstås..

Användarvisningsbild
Herendil
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Herendil » 4 juli 2003, 01:15

Om inte jag missminner mig totalt så kom väl dom tillbaka med Aragorn och berättade sina nyheter för Elrond alena.
Men jag har oxå för att dom drog ut efter Elronds rådslag....
Eftersom jag sitter på jobbet just nu så kan jag inte kolla upp det, men om inte ett tydligare svar har kommit innan jag har kollat upp detta så skirver jag igen sen. 8)

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 4 juli 2003, 01:35

att dom drog ut efter rådslaget? märkligt att dom inte var med vid rådslaget dåe...dom borde juh iaf ha varit så pass intresserade.. :)

Användarvisningsbild
Herendil
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Herendil » 4 juli 2003, 17:41

Jag kollade igenom boken lite snabt, och jag kom bara fram till att Aragorn varinte med på festen när frodo vaknade för att Elladan och Elrohir hade kommit tillbaka med nyheter som Aragorn var tvungen att höra på en gång!
Vad som hände sen vet jag inte, om dom satt med på rådslaget (Det står att det inte är nådvändigt att räkna upp alla som var närvarande) eller om dom lämnade huset igen för att åter gå ut och leta nyheter!?!?!?!

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 4 juli 2003, 19:16

sant, dom kan ju ha vrit där utan att ha blivit omnämnda, eftersom dom tydligen ändå inte sa så mycke..kolla lite oxå, och hittade att de drog ut för att speja igen (antagligen efter rådslaget då flera andra oxå drog ut) och de var de nyheterna, som du sa, som berättades för elrond alena.

Användarvisningsbild
Gorthol
Ny medlem

Inlägg av Gorthol » 5 juli 2003, 01:14

2 rader; "På Elronds vänstra sida sitter en alvmö"
Finns hon i boken? Troligen inte för jag har läst den boken och hon är inte där. Så, det är troligen att det bara är nån som PJ lagt in!!
(100% PJ)

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 5 juli 2003, 02:04

jo, det det är väl ganska troligt att de flesta som skriver här har läst boken... men jag tänkte ju mer om det finns kompletterande anteckningar i ex. HOME om vilka som var där...

Användarvisningsbild
Gorthol
Ny medlem

Inlägg av Gorthol » 5 juli 2003, 04:39

Det är ett påhitt.. Från PJ sida så glöm det.

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 5 juli 2003, 09:06

Har redan gjort det som du ser av mina tidigare inlägg

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 juli 2003, 14:27

Hmm, jag har faktiskt inte sett någon alvmö i PJ:s film... ska ta mig en nogrann titt nästa gång.

Däremot är både Elladan och Elrohir där i filmen, under Rådslaget. Liten flirt med oss Tolkienfans att de finns där (även om de inte nämns vid namn, och inte ens har några repliker).

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 15 juli 2003, 17:12

Danne skrev: Däremot är både Elladan och Elrohir där i filmen, under Rådslaget. Liten flirt med oss Tolkienfans att de finns där (även om de inte nämns vid namn, och inte ens har några repliker).
vart sitter dom nånstans dåe?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 juli 2003, 12:58

De är ganska lätta att upptäcka: de enda två alverna på Rådslaget med mörkt hår (förutom Elrond). Nåja, om vi ska vara petiga, halvalver...

Skriv svar