seg utväckling?
Detta är inte Tolkiens egna ord.Har du inte öäst på baksidan av böckerna. En värld bortom tid och rum. Det säger ju allt.
Om jag hade Letters tillgänglig skulle jag kunna ge exempel på citat där Tolkien uttryckligen säger att Midgård är vår värld, om än för en herrans massa år sedan.Och förresten tror inte jag Tolkien tänkte sagan om ringen utspelas på jorden.
Naturligtvis visste Tolkien att hobbitar, alver och dvärgar inte vandrat runt på vår jord (ens för väldigt länge sen); han var ju inte dum i huvudet. Men hans författande började ju som ett försök att skapa en genuint engelsk mytologi för England, och även om denna idé så småningom bleknade en aning, kvarstår det faktum att Tolkien såg sin värld som vår värld, något han själv säger borde vara ganska tydligt med tanke på att stjärnbilder och dyl. är desamma som på jorden.
okej ta det lugnt... menade inget illa... skulle väl kanske satt dit en smiley också...
där kom den...
men det finns väl ändå vissa obestridda fakta, nedskrivna av författaren själv som man måste lita på... tex det här med vår egen värld och allegorin...
ang "hitlers välde..." det är väl belagt att Tolkien tyckte illa om allegorier och att LOTR inte är tänkt som en sådan... tror tom. att det tolkien klargör detta i förordet...(?)
men det finns väl ändå vissa obestridda fakta, nedskrivna av författaren själv som man måste lita på... tex det här med vår egen värld och allegorin...
ang "hitlers välde..." det är väl belagt att Tolkien tyckte illa om allegorier och att LOTR inte är tänkt som en sådan... tror tom. att det tolkien klargör detta i förordet...(?)
Okej, vi tar några citat från Tolkiens brev och anteckningar:
"It is not 'about' anything but itself. Certainly it has no allegorical intentions, general, particular, or topical, moral, religious, or political.
[- - -]
'Middle Earth', by the way, is not a name of a never-never land without relation to the world we live in (like the Mercury of Eddison). It is just a use of Middle English middel-erde (or erthe), altered from Old English Middangeard: the name for the inhabited lands of Men 'between the seas'. And though I have not attempted to relate the shape of the mountains and land-masses to what geologists may say or surmise about the nearer past, imaginatively this 'history' is supposed to take place in a period of the actual Old World of this planet."
(1955)
"I am historically minded. Middle-earth is not an imaginary world. - - - The theatre of my tale is this earth, the one in which we now live, but the historical period is imaginary. The essentials of that abiding place are all there (at any rate for inhabitants of N. W. Europe), so naturally it feels familiar, even if a little glorified by the enchantment of distance in time."
(1956)
"It is not 'about' anything but itself. Certainly it has no allegorical intentions, general, particular, or topical, moral, religious, or political.
[- - -]
'Middle Earth', by the way, is not a name of a never-never land without relation to the world we live in (like the Mercury of Eddison). It is just a use of Middle English middel-erde (or erthe), altered from Old English Middangeard: the name for the inhabited lands of Men 'between the seas'. And though I have not attempted to relate the shape of the mountains and land-masses to what geologists may say or surmise about the nearer past, imaginatively this 'history' is supposed to take place in a period of the actual Old World of this planet."
(1955)
"I am historically minded. Middle-earth is not an imaginary world. - - - The theatre of my tale is this earth, the one in which we now live, but the historical period is imaginary. The essentials of that abiding place are all there (at any rate for inhabitants of N. W. Europe), so naturally it feels familiar, even if a little glorified by the enchantment of distance in time."
(1956)
gjabben, även om du sagt att du gett dej å överdrivet lite, så...:
Jag är fullt medveten om att Tolkien frånsa sej alla sorts allegorier, men skulle man inte kunna jämföra industrin på så sätt att Tolkien inte gillade dess framväxt; och i Isengård bryts träden ner och ersätts med smutsiga fabriker...att frånse en sorts symbolik där är svårt..
bara för att man jämför betyder ju inte det att utvecklingen måste gå likadant som i vår värld, att jämföra innebär ju att se skllnader..men det är kanske det du menar på ett ungefär, att eftersom det är sådanda skillnader så borde man inte jämföra..?gjabben skrev: Jag menar, om Tolkiens värld skulle gå och jämföra med våran så skulle det kanske uppfinnas flygplan om några tusen år.
det är väl just det som är magin, det fantastiska att man på nåt sätt (även om det bara är för en kort stund) inte kan föreställa sej annat än att den världen faktiskt en gång existerat, för att den är så otroligt bra beskriven på ett sorts särskilt sett..Det verkar lite som om vissa här tar det som en verklig värld som finns på riktigt nån stans.
Är dessa världar egentligen så olika? Jag menar, visst är dem det, men ändå på något sätt så tycker jag att de har en hel del gemensamt..och lites om ja sagt ovan, det är att Tolkien får fram det som är magin.,..Jag tror inte han la en tanke på att jämföra våran värld med hans egen. Det är alldeles för olika världar för att kunna jämföra. Vi har hunnit långt i vår teknik, samtidigt som Tolkiens värld består av en mängd konstiga varelser och magiska saker.
Jag är fullt medveten om att Tolkien frånsa sej alla sorts allegorier, men skulle man inte kunna jämföra industrin på så sätt att Tolkien inte gillade dess framväxt; och i Isengård bryts träden ner och ersätts med smutsiga fabriker...att frånse en sorts symbolik där är svårt..
Det är klart dom är lika på ett sätt. Det är ju för att Tolkien är en människa och lever i våran värld. Jag tror inte det finns någon skriven saga eller berättelse som inte är lik vår värld på något sätt.Är dessa världar egentligen så olika? Jag menar, visst är dem det, men ändå på något sätt så tycker jag att de har en hel del gemensamt..och lites om ja sagt ovan, det är att Tolkien får fram det som är magin.,..
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt: