Varför är det så få tjejer som läser Tolkien?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 maj 2002, 09:44

Ack ja, den "härliga" tonårstiden, då man inte fick ha en egen åsikt! :D
Det är i alla fall något som blir bättre med åldern...

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 14 maj 2002, 12:06

Jag läste en artikel för ett tag sedan där skribenten ansåg att de svenska bokförlagens marknadsföring av Fantasy har varit inriktad nästan uteslutande på tonårspojkar... Själv är jag böjd att hålla med, och om det är så så tror jag att det förklarar rätt mycket

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 maj 2002, 17:08

inom min kompiskrets är det iaf okej att tycka vad man vill, tycker det är patetiskt att folk ändrar åsikt bara pågrund av någon annan...ja kan faktiskt säga härlig utan ironi danne :P tror nog tonårstiden är den roligaste perioden av livet faktiskt...

Billabong girl
Medlem

Inlägg av Billabong girl » 14 maj 2002, 18:45

jo visst,,men allt för kärleken...annars e inte mina kompisar annat än flummiga,,,((inte mer än ja såklart)) :) ja tror ganska många killar ändrar sin åsikt
för att impa på tjejer...kanske tvärtom, möjligen... annars får juh alla tänka o säga va de vill...i sverige iallafall, sen hur det är i andra länder e juh en annan sak ;-)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 maj 2002, 18:50

Nja, hittills tycker jag inte att tonårsdtiden har varit roligast. Jag har på de flesta sätt roligare nu... Men jag måste påstå att barndomen är den roligaste tiden!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 14 maj 2002, 18:57

hm. jag som själv är i tonåren kan väl intyga att jag INTE tycker om den. ändå så har jag bara vart här i några månader. måste säga att det är den hemskaste period jag haft hittills. allt går neråt . :/ . håller med Danne om att barndomen är bäst ! :) allt är så härligt . :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 maj 2002, 19:40

ja är också i tonåren, och ja måste säga att det är en jäkligt härlig tid iaf :) klart det var roligt när man var ännu mindre med iofs, allt var så bekymmerslöst och så, det enda man levde för var att leka(även om ja känner att ja sumpade bort stor del av den tack vare walt disney..hmm)(samma sak gäller väl nu med datorer, internet(extremt beroendeframkallande) och mirk och liknande...) och sånt, men ja håller fast vid att den här åldern iaf är bra, men sen har ju ingen erfarenhet av de andra, så ja kan ju egentligen inte påstå att den är bäst... :|

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 15 maj 2002, 14:44

Jag gillar tonåren, i alla fall runt 13-15 när man fortfarande fick vara barn ibland, och inte hade kommit in i betygstressen, och arbetssökandet ännu... :(

På tal om uppväxt förresten, hur gammal är egentligen Legolas när ringen-tilogin utspelar sig?

Zebulon
Medlem

Inlägg av Zebulon » 15 maj 2002, 17:01

*P* skrev:På tal om uppväxt förresten, hur gammal är egentligen Legolas när ringen-tilogin utspelar sig?
Kan tyvärr inte svara på frågan, men är det någon mer än jag som associerar namnet Legolas till en häst?! Varför gör jag det? Finns det någon häst som heter så, i någon bok eller i verkligheten?!

Ursäktar mig för att jag halkade något OT. 8)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Travhäst eller alv ?

Inlägg av Ori » 15 maj 2002, 19:29

Omkring 1980 tävlade den svenska travhästen Legolas och blev mycket berömd. Förmodligen var han orsaken till att den svenska travsporten har blivit så populär och framgångsrik som den är idag. Jag har för mig att Legolas lever fortfarande, men har numera pension ifrån ATG och lever ett bekvämt liv som hästpensionär :D

Zebulon
Medlem

Inlägg av Zebulon » 15 maj 2002, 20:01

:D Se där! Kunde nästan tänka mig att det var så det låg till.
*P* skrev:På tal om uppväxt förresten, hur gammal är egentligen Legolas när ringen-tilogin utspelar sig?
Jag kan ju utveckla frågan lite. Hur gamla är samtliga som ingår brödraskapet?

Billabong girl
Medlem

Inlägg av Billabong girl » 15 maj 2002, 20:41

hur kommer det sig att alla började prata om tonåren? ja har också för mih att det fanns någon häst som hette(heter)legolas...fast jag har för mig att jag i lördags kom in på nån travtävling när jag satt och glodde på TV...och att det då stod att nån häst hette det(legolas)....tonåren är iaf. enligt mig en rätt jobbig ålder,,man måste juh tänka på skolan o så...fast ja skulle inte vilja bli 5 igen...vara ute o hoppa i leran :) e väl ingen hit...tänk när man blir pensionär och bara kan ta det lugnt 8)

Zoulz
Ny medlem

Inlägg av Zoulz » 4 juni 2002, 14:32

Jag tror att tjejer helt enkelt inte intresserar sig för fantasy lika mycket som killar göra. Därför så har färre rent logiskt läst tolkien. Men jag tror tjejerna är på G. Kom igen tjejer! Ni behövs i den här mans dominerade hobbyn. :wink:

Annatar
Medlem

Inlägg av Annatar » 4 juni 2002, 23:17

när filmen kom började åtminstone fem-sex stycken i min klass läsa SoR, varav alla tjejer. jag vet inte vad det kan bero på...

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 13 juni 2002, 19:18

Jag vet då två töser som läst LoR
Min brors flickvän och min? :)

/Martin

Skriv svar