Heraldik
Heraldik
Hej!
Här kommer en fråga till alla... Hur många av er har i familjen en vapensköld?...Är själv rätt "bevandrad" på området =)
Fredrik
Här kommer en fråga till alla... Hur många av er har i familjen en vapensköld?...Är själv rätt "bevandrad" på området =)
Fredrik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jag har ett nyantaget vapen från år 2000 och som av svenska heraldiska föreningen röstades fram till 2002års bästa/vackraste vapen. Vill också tillägga att det i Sverige står vem som helst fritt att antaga ett vapen. Förutsatt om man följer heraldikens regler och inte använder ett vapen som redan är i bruk. Vidare skall man naturligtvis inte använda rangtecken man inte har rätt till, om du t.ex. inte är en greve skall du naturligtvis inte använda en grevekrona på din sköld.
//Marcus Karlsson, kassör i Svenska heraldiska föreningen.
PS. jag hjälper gärna till om det är någon som är intresserad av att skapa ett eget vapen. DS.
PS. jag hjälper gärna till om det är någon som är intresserad av att skapa ett eget vapen. DS.
Adel som borgare
Självklart, adel som borgare. Det var inte meningen att "skilja" på folk, jag ber om ursäkt i så fall!
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jag såg att du kan hjälpa till att registrera ett heraldiskt vapen.tyskaorden skrev:Jag har ett nyantaget vapen från år 2000 och som av svenska heraldiska föreningen röstades fram till 2002års bästa/vackraste vapen. Vill också tillägga att det i Sverige står vem som helst fritt att antaga ett vapen. Förutsatt om man följer heraldikens regler och inte använder ett vapen som redan är i bruk. Vidare skall man naturligtvis inte använda rangtecken man inte har rätt till, om du t.ex. inte är en greve skall du naturligtvis inte använda en grevekrona på din sköld.
Jag vill hemskt gärna registrera mitt och undrar hur man går till väga och om du har lust att hjälpa.
MVH
Björn Lundh
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
-
kalle e bra
- Ny medlem
- Kontakt:
-
kalle e bra
- Ny medlem
- Kontakt:
- Gyllenewasen
- Medlem
Klart att man har en vapensköld. Fattas bara annat. Och för den som är intresserad kan det beskådas här: http://www.adm.hb.se/personal/lew/slakt ... aktVap.htm
Dessutom skriver jag lite om heraldik här: http://www.geocities.com/heraldiker/
MVH // Jesper Wasling
(som liksom Marcus här ovan är medlem i Svenska Heraldiska Föreningen och tillika dess sekreterare & webbredaktör)
Dessutom skriver jag lite om heraldik här: http://www.geocities.com/heraldiker/
MVH // Jesper Wasling
(som liksom Marcus här ovan är medlem i Svenska Heraldiska Föreningen och tillika dess sekreterare & webbredaktör)
Vapensköld? Javisst! Är själv inte så hyper på heraldik så det skulle vara trevligt om någon skulle kunna hjälpa mig med tydning med min egen sköld osv... Känner själv till "reglerna" med den grevliga kronan o liknande, berättigad i mitt fall, men finns det andra småsaker som bör observeras och är av intresse? Märket i mitten är själva släktmärket som alla förgreningar inom Mörner samlar sig under, de tre eklöven... Men den större versionen är för den Grevliga ätten Mörner af Morlanda, den sista kvarvarande i Sverige. Mörner Af Tuna dog ut i slutet av 1800-talet. Men i Tyskland finns fortfarrande släkten Von Mörner.
- Bilagor
-
- mornerg.gif (41.41 KiB) Visad 3599 gånger
-
- skold-l.gif (4.06 KiB) Visad 3599 gånger