Angående människans ondska...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 juli 2003, 01:53

SVerige avskaffade väl inte dödsstraffet i krigstid förrens 1976 eller nått?

Kropotkin

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 01:55

tobbe skrev:Inte ett sånt hårt straff iallafall.
Nej, det är väl det minsta man kan säga ...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 01:57

Robert_Kropotkin skrev:SVerige avskaffade väl inte dödsstraffet i krigstid förrens 1976 eller nått?
1972. Men förbudet infördes i regeringsformen 1976.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 2 juli 2003, 02:20

Avskaffat eller inte, om detta landet hamnar i väpnad konflikt, ett längre krig, så är nog den lagen ganska snabbt införd igen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 02:23

Wilja skrev:Avskaffat eller inte, om detta landet hamnar i väpnad konflikt, ett längre krig, så är nog den lagen ganska snabbt införd igen.
Det är just därför den är införd i regeringsformen, för att man inte "snabbt ska kunna införa den igen".

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 2 juli 2003, 02:34

Lindir skrev:
Wilja skrev:Avskaffat eller inte, om detta landet hamnar i väpnad konflikt, ett längre krig, så är nog den lagen ganska snabbt införd igen.
Det är just därför den är införd i regeringsformen, för att man inte "snabbt ska kunna införa den igen".
När krisläge påkallar och undantagstillstånd råder så kan man genomföra i stort sett vilka krigslagar som helst.
Jag tror inte att vi skulle se på ett krig idag ett dugg mer humanistiskt än vad man gjorde för femtio år sedan, ju grymmare en konflikt blir desto grymmare blir medlen.
Senast redigerad av 1 Wilja, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 juli 2003, 02:39

1-0 till Lindir för regeringsformen, och tack för uppdateringen av min kunskapsbank

Kropotkin

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 03:07

Wilja skrev:När krisläge påkallar och undantagstillstånd råder så kan man genomföra i stort sett vilka krigslagar som helst.
Det kan man inte alls. För det första har vi ingen ordning med undantagstillstånd överhuvudtaget i Sverige (till skillnad från många andra länder), för det andra är lagstiftningen under krig och krigsfara redan reglerad i Regeringsformens (SFS 1974:152) 13:e kapitel, där det bland annat står:

13 kap. Krig och krigsfara

[- - -]

5 § Är riket i krig och kan till följd därav varken riksdagen eller krigsdelegationen fullgöra sina uppgifter, skall regeringen handha dessa i den mån den finner det behövligt för att skydda riket och slutföra kriget.

Regeringen får ej på grund av första stycket stifta, ändra eller upphäva grundlag, riksdagsordningen eller lag om val till riksdagen.

[- - -]

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 2 juli 2003, 09:15

Svårt tema. I krig är ordning och diciplin "a och o" och frågan är vilket straff som rättfärdigar en dessertör? Straffet skall vara så hårt, så att vederbörande tänker efter både en och två gånger. Det är inte bara hans liv som står på spel, utan även hans kamraters liv. Frågan är också hur han desserterar? Om en soldat nu inte infinner sig efter en permission, så kan man diskutera straffet. Men att helt enkelt lämna sin nattpost, utan att underätta kamraterna, mitt under ett brinnande krig, så kan straffet bara bli ett...

Om nu straffet "bara" skulle vara en varning, eller ett kortare fängelsestraff, så skulle horder av soldater ge sig av innan ett stort och hårt slag - alla har ju som mål att överleva, eller hur? Hur hade man brottats med detta problem?

Sedan kommer sådana känsliga frågor upp såsom tänkbara straff för förrädare, spioner, sabotörer under krigstid...

Jag har inget bra svar. Krig är inte romantiskt, ingen lek eller något äventyr, utan bara en massa bissara våldshandlingar mellan människor i syfte med att döda, underkuva, förnedra och att påtvinga människor en annan världsyn...

Det skulle även vara intressant att höra från vara militärer på forumet vilka straff vi tillämpar för dessertörer idagens Sverige?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 2 juli 2003, 09:37

Dessutom är detta tema mycket svårt att diskutera med våra välfyllda magar och lyckliga liv, som vi (förhoppningsvis) har just nu. Har man upplevt krigets helvete och sett sina vänner, familjer och medmänniskor blivit dödade, lemlästade och sönderslagna och fått sina ideal ifrågasatta från en främmande makt, så tänker man annorlunda.

Jag (vi) har haft turen att aldrig ha fått upplevt detta och jag ber till alla högre makter att vi alla kommer få slippa detta helvete under vår tid på jorden.

Men de berättelser, tankegångar och det hat som jag har fått höra, bla från männikor som har upplevt kriget i ex-Jugoslavien, visar att vi människor tänker och handlar annorlunda när den dagen kommer...

Mvh Andreas Wien

roninn
Medlem

Inlägg av roninn » 2 juli 2003, 10:10

Väldigt ofta är det många som tycker att alla desertörer skall avrättas "för de är fega som sviker sitt land osv osv".

Dessa personer måste själva ha en gedigen erfarenhet av krig och strid som kan uttala sig om detta. Detta eftersom de själva vet att de inte skulle fly och att de säkert skulle vilja avrätta dom som flyr.

Tror någon på allvar att en soldat som i stridens hetta flyr tänker rationellt? Hmm jag är trött hungrig slutkörd håller på att förlora allt och kan närsomhelst dö, nej desertera vågar jag inte för då kan jag bli avrättad. väääldigt tveksamt

Förvånande många krigsveteraner har en annan inställning till "desertörer", dom vet själva att ALLA bryter ihop förr eller senare och att det inte är en lösning att avrätta folk för att dom flyr.

Wellington svarade en dam en gång som frågade om brittiska soldater flytt någon gång, "alla soldater flyr nån gång, de bra kommer tillbaka"

Dra ned lite på blodtörsten och tänk på att i en extrem situation kan det vara du själv som är den anklagade för att ha "deserterat".

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 13:33

Andreas Wien skrev:Har man upplevt krigets helvete och sett sina vänner, familjer och medmänniskor blivit dödade, lemlästade och sönderslagna och fått sina ideal ifrågasatta från en främmande makt, så tänker man annorlunda.
Absolut. Historien visar ganska tydligt att krig i sig skruvar upp både viljan/impulsen att desertera (fly helvetet) och att stenhårt straffa dem som gör det (och även andra ...). Det säger kanske mer om krigets omänsklighet än om vad som är rätt och fel.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 14:16

Jag läste för övrigt just att hela Europa (utom Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan och Turkiet som inte skrivit på) har förbjudit dödsstraff även i krigstid genom Europakonventionens 13:e protokoll som just idag, av alla dagar, träder i kraft.

Skriv svar