Debatt: Behöver Svenska armén stridvagnar ?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 1 juli 2003, 12:01

BMP-trekker2 skrev:Skillnaden mellan DU och Tungsten är inte så stor som man kan tro.
DU hade en fördel som Tungsten saknade, det var att DU är självslipande när den träffar sitt mål, dvs den förblir formad som en nål. Tungsten har denna förmåga nu.

I hastigheter över 2000m/s (vilket det nu finns kanoner för) är det ingen skillnad i penetrationsförmåga. Dessutom är DU extremt farligt när det förbränns, tungsten är inte det..

Ända skälet till att USA valde DU framför tungsten är att det finns inga tungstens resurser i USA, de hade blivit tvingade att förlita sig på import och det ville man inte göra. Utan man valde ett material som fanns innanför gränserna.

har du någon fakta bakom det du säger? och det du säger faller på att även England kör med uran
Även Nato ska börja köra med Uran..

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 1 juli 2003, 17:54

Fakta om vad, att DU är självslipande? Common knowledge.

Att TS också går göra självslipande; Janes, kommer inte ihåg adressen.

Att TS har nästan samma densitet som DU; http://www.webelements.com/webelements/ ... /phys.html
vs.
http://www.webelements.com/webelements/ ... /phys.html

Att kanoner klarar av utgångshastigheter över 2000m/s; http://www.dtic.mil/ndia/gun/kruse.pdf

Att USA saknar Tungsten resurser; http://www.rmg.se/RMDEntities/EntitylistI.htm

England ska sluta använda DU; http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/1115771.stm

Och lite mer fakta om allt:
http://www.argospress.com/jbt/Volume5/5-3-2.pdf

Hoppas att detta räcker för att bevisa vad jag just sagt. Annars tar jag gärna emot fler frågor.. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 juli 2003, 18:51

Strv_skytt skrev:

Jag har då krigat utan psk o de gick då alldeles utmärkt... det enda jag kan säga om psk kompaniet när jag gjorde lumpen är att det gick avsevärt mycket saktare när vi hade dom med oss... men men jag förstår vad du menar... fast jag tror inte mycket på att psk har avsevärt mycket bättre observation än strv... kan du utveckla det lite?
Testa att strida med strv själv i betäckt tg.....

Det finns en ganska enkel förklaring till att det kanske går långsammare när strv och psk skall strida tillsammans för då strider man i ett annat system som är mer komplext.
Som psk-människa tycker man likadant när man ska strida med strv.

I en strv har du i bästa fall 4 par ögon som kan observera medan i strf 90 har du som bäst 7 par. Strv har avsevärt bättre observation mellan kl 1000 och 1200 medan strf 90 har bättre "runtomkring"-observation.

Användarvisningsbild
Strv_skytt
Ny medlem

Inlägg av Strv_skytt » 2 juli 2003, 01:02

MD650 skrev:
Strv_skytt skrev:

Jag har då krigat utan psk o de gick då alldeles utmärkt... det enda jag kan säga om psk kompaniet när jag gjorde lumpen är att det gick avsevärt mycket saktare när vi hade dom med oss... men men jag förstår vad du menar... fast jag tror inte mycket på att psk har avsevärt mycket bättre observation än strv... kan du utveckla det lite?
Testa att strida med strv själv i betäckt tg.....

Det finns en ganska enkel förklaring till att det kanske går långsammare när strv och psk skall strida tillsammans för då strider man i ett annat system som är mer komplext.
Som psk-människa tycker man likadant när man ska strida med strv.

I en strv har du i bästa fall 4 par ögon som kan observera medan i strf 90 har du som bäst 7 par. Strv har avsevärt bättre observation mellan kl 1000 och 1200 medan strf 90 har bättre "runtomkring"-observation.
Vad menar du med att psk tycker likadant? I fallet jag pratar om så hade vi(strv) tagit eldställning och psk skulle avlösa oss i våra eldställningar... och det tog dom två timmar att framrycka 2km... de kallar inte jag snabbt... psk skryter med att deras vagnar går snabbare än våra men de har aldrig tagit oss två timmar att framrycka 2 km...

När en strv framrycker så har man förarens två ögon framåt, skyttens sikte(360 grader) både dag sikte och IR sikte, vagnschefens peri (360 grader) Dag och IR, vagnschefen kan också stå upp i vc hålet o observera, Man har laddarens prisma som ser ca kl 11 i förhållande till tornet och laddaren kan också stå uppluckad och observera... så jag håller inte alls med dig...

Wildthing
Medlem

Inlägg av Wildthing » 2 juli 2003, 12:02

Här går diskussionerna höga märker jag.

Det verkar vara två olika frågeställningar, dels den om 122:ans chans mot diverse andra vagnar och sen den om STRV vs PSK.

När det gäller 122:ans chans mot andra vagnar gäller det att inse att det inte handlar om att ställa upp varsin vagn på ett stort fält, åka rakt mot varandra och sedan bekämpa.

I Sverige (där vi får anta att en ev. strid med svenska stridsvagnar kommer ske) kommer stridsavstånden sällan upp till de avstånd där de inte har full verkan mot varandra. Alla moderna vagnar har alltså förmågan att slå ut en fiendevagn. Det som avgör blir då andra faktorer, framförallt det som tidigare nämnts, att skjuta först och visa minst målyta.

Detta uppnår man genom utbildning, erfarenhet, delvis genom ledningsfunktioner i vagn etc, samband med pluton/kompani osv. Själva kanonen är rätt ointressant.

När det gäller den andra frågan skulle jag kombinera strv och psk varje dag i veckan. Att det skulle slöa ner stridsvagnsförbandet är antingen felaktigt eller så har du haft oturen att tjänstgöra samtidigt som ett otroligt slött psk-kompani.

Väl samövat strv och psk slår det mesta i stort sett all terräng. I en stridsvagn utan psk är man väldigt sårbar om man befinner sig i tätare skog eller bebyggelse.

Det är sedan självklart ledningens uppgift att kombinera och använda de två truppslagen på bästa sätt.

Wildthing
Medlem

Inlägg av Wildthing » 2 juli 2003, 12:04

>> Tillägg till Strv_skytt

Solklart att du har sämre observation på korta avstånd i en strv än vad psk har. Framförallt har psk en otrolig fördel, de kan lasta av truppen och skicka fram en killa att spana...

Hunny
Ny medlem

Inlägg av Hunny » 4 juli 2003, 00:57

Kan vi utelämna Strv vs. Psk diskussionen, om det ska snackas såhär, och dom inte kan samarbeta så går det ju åt h-e när samarbete behövs :D

Angående Strv122 vs M1. Eftersom vagnarna aldrig mötts, och förhoppningsvis aldrig kommer att mötas, så finns det en regel jag hört från flera håll som jag tror stämmer.

Först till skott i målet "vinner". Sen att båda strv kan ha problem med genomslag i front på varandra på långt håll är nog ett lika stort/litet problem för båda. Så jag tror nog att det är samband och informationsunderlag som är den avgörande faktorn.

Dagens DU och Volfram APFSDS/-T projektiler har närmast identiska verkan, det tror jag att man kan konstatera utan vidare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 juli 2003, 15:54

Strv_skytt skrev:

När en strv framrycker så har man förarens två ögon framåt, skyttens sikte(360 grader) både dag sikte och IR sikte, vagnschefens peri (360 grader) Dag och IR, vagnschefen kan också stå upp i vc hålet o observera, Man har laddarens prisma som ser ca kl 11 i förhållande till tornet och laddaren kan också stå uppluckad och observera... så jag håller inte alls med dig...
Räkna antalet ögonpar som observerar!!!! 7 ÄR mer än 4!!

Det viktiga är att inse att bägge behövs och att det inte går att ställa samma krav på ena som den andra då det är olika system.

Strv är bra likväl som psk är bra! Varför denna konkurrens hela tiden.???

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 10 juli 2003, 19:23

Ressel skrev:Om dom lägger ner 121systemet gör väl inte så mycket. Dom är ju ändå bara leasade från KMW.
Strv 121 var leassad fram till sista strv 122 levererats.....därför ägs vagnarna av Försvarsmakten. En del kommer väl byggas om till ingengörsfordon mm.

Sedan angående M1.....håll isär alla varianter som tex M1 ( 105 mm), M1 Improved ( 105 mm), M1A1 ( 120 mm), M1A1 HA, M1A1 SEP, M1A2, M1A2 SEP mm.

Marinkåren hade tänkt sluta använda tunga stridsvagnar....men efter senaste Irakkriget har de tänkt om.

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 10 juli 2003, 21:26

För det första, 122 bygger vi på licens här i sverige.

Om vi ska lära oss hålla isär begreppen, borde du veta att det inte finns några M1a1SEP. SEP är en upgradering som bara finns till M1a2.

Inga vagnar kommer byggas om till ingenjörsfordon. Däremot har vi köpt ett antal ingenjörsfordon baserade på LEO2 chassi.

bwh
Ny medlem
Kontakt:

Strv 122

Inlägg av bwh » 10 juli 2003, 21:33

Bara lite historia - eftersom detta är ett historiskt forum. Nar vi köpte Leopard 2 testades ett antal andra för användning i svensk terräng bla a Leclerc från Frankrike och senaste versionen T85 från ryssland; de föll ganska snart bort när snön kom. Engelska Vickers kunde inte ställa upp ; kvar blev Leopard och Abrams.
Armen sade sig kunna acceptera båda - avgörande blev då delvis komersiella överväganden - priset var rel likvärdigt.
Krauss Maffei erbjöd ett paket med stora motköp och en leasing av 120 Leopard I för att vi omedelbart skulle kunna ersätta våra museiobjekt.
Ang prisjämförelser kan man komma ihåg att en attackhelikopter kostar mellan 3 och 5 gånger
mer än en stridsvagn.
!925 var hotbilden 0 och lille Adolf satt och skrev i finkan.
2003 är hotbilden 0 men lille Zhirinovski är ju inte ens inlåst.
Historia är ibland lite otäckt.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 10 juli 2003, 22:00

BMP-trekker2 skrev:För det första, 122 bygger vi på licens här i sverige.

Om vi ska lära oss hålla isär begreppen, borde du veta att det inte finns några M1a1SEP. SEP är en upgradering som bara finns till M1a2.

Inga vagnar kommer byggas om till ingenjörsfordon. Däremot har vi köpt ett antal ingenjörsfordon baserade på LEO2 chassi.
Sista 122 är levererad, de första 19? byggdes i Tyskland resten i Sverige.
De Ingengörfordon du pratar om är väl Bärgningsvagnarna....
Det finns planer att bygga om 121:or till renodlade ingengörsfordon.

M1A1 SEP fanns väl i början, innan M1A2 om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 11 juli 2003, 11:34

Ingenjörsfordornen är DACHS, hyrda av den norska armén för utprovning. Tysk benämning Pionerpanzer 2 Dachs. Har själv medverkat i utprovningen..
Bärgningsvagn 122 (Büffel) är något helt annat...
Att bygga om 121 till ingenjörsfordon,helt omöjligt om man inte skär ner vagnen och sätter ihop den igen.

När man byggde M1a2 koncentrerade man sig mest på överlevnad, därför har den mycket högre RHA värde mot både pil och Heat än a1 har (oavsett version). Det som behövdes efter det var ett bättre FCS (fire controll system) M1a1 har värdelöst FCS.
I SEP ingår.
FLIR
2gen. CITV
2gen. IR
upgraderade SINCGARS. Med upgraderad Bus1553.
Ny laser
upgraderad IVIS/TACFIRE, med färg.

M1a1 FEP finns dock. Detta är ett Firepower Enhancement Program. Inte änns i närheter av SEP, och är ett påhitt av US. Marines.
Bilagor
ingpv3.jpg
ingpv3.jpg (92.63 KiB) Visad 766 gånger

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 11 juli 2003, 12:03

väldigt intressant bild du la upp på en ombyggd M1a men det jag undrar över är varför bygga sånt fordon på M1 varför inte bygga det på М60А3 Istället som antagligen funkar lika bra och är klart biligare

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 11 juli 2003, 15:22

Jag la ju in fel bild... Här är AEV, vet inte vad den ska heta i sverige..
Bilagor
Pipv.jpg
Pipv.jpg (71.11 KiB) Visad 728 gånger
Senast redigerad av 1 BMP-trekker2, redigerad totalt 11 gånger.

Skriv svar