Faktum är att det är just vad det fanns...bigj5 skrev:Fanns det någon statsbildning i Finland före 1917?
/Johan
Faktum är att det är just vad det fanns...bigj5 skrev:Fanns det någon statsbildning i Finland före 1917?
Jodu, bigj5, du kanske ska läsa på lite innan du skrattar folk i ansiktet? Du verkar vara väldigt dåligt påläst i ämnet, så jag ska ta och upplysa dig lite.bigj5 skrev:Angående en herr Elisson som undrade om det fanns en finsk statsbildning före 1917 - nej det gjorde det icke. Visste du inte ens det?![]()
Vem har pratat om en finsk stat? Du nämnde att det inte fanns någon finsk statsbildning före 1917, vilket naturligtvis är helt felaktigt.bigj5 skrev:Hej igen, Vortex
Du verkar vara en kul typ!!!
Jag kan min historia. Det fanns ingen finsk stat före 1917, därför att det var detta år som Finland blev självständigt! Det står i alla historiska samlingar! Hur kan någon ha missat det?![]()
![]()
![]()
MVH
bj5
Har du nu ändrat åsikt (och kan möjligtvis t o m be om ursäkt för att du hånat mig, helt utan anledning), eller står du fast vid att det inte existerade någon statsbildning i Finland innan 1917?bigj5 skrev:Angående en herr Elisson som undrade om det fanns en finsk statsbildning före 1917 - nej det gjorde det icke. Visste du inte ens det?![]()
Vore det inte bättre om ni slog upp ordet statsbildning i en uppslagsbok och kollar vad det står?Har du nu ändrat åsikt (och kan möjligtvis t o m be om ursäkt för att du hånat mig, helt utan anledning), eller står du fast vid att det inte existerade någon statsbildning i Finland innan 1917?
Nejm eftersom de till skillnad från finnarna under det ryska styret inte har någon som helst möjlighet att påverka i några avgörande frågor.wreezig skrev:Anser du att t.ex samernas land är en statsbildning med tanke på sametinget o.s,v eller var drar man gränsen för vad en statsbildning är?
Nordisk familjebok skrev:De innebära, att landet icke blef såsom provins eller lydland underlagdt Ryssland, utan såsom en stat, med sin egen konstitutionella författning, förenadt med nämnda kejsardöme, hvars monark tillika skulle vara F:s.
[...]
F:s förening med Ryssland har karaktären af en dynastisk statsunion (eller, såsom den äfven benämnes, realunion); tronföljdslagen i Ryssland gäller ock för F.; i folkrättsligt hänseende bildar F. med Ryssland ett kollektivt rättssubjekt, hvilket städse är fallet med verkliga statsunioner; i alla inre angelägenheter är F:s statslif, som ledes af dess egna styrelseorgan, skildt från och oberoende af Ryssland. - F:s konstitutionella statsförfattning hvilar på Regeringsformen af 21 aug. 1772[...]