tobbe skrev:Jag kan lika gärna säga samma ska om er. Jag är så förbaskt trött på erat tjatande om att jag skulle vara tysk-hatare, svensson och allt vad ni säger om mig.
Skillnaden är den att vi (nästan alltid) håller oss till ämnet, medan du svävar ut i förbannelser över tyskar i alla trådar där det är möjligt.
Ta och läs mitt första inlägg i den här tråden så ska du se att så inte är fallet.
Jag läser alla inlägg i en tråd innan jag ger mig in i den, till skillnad från vissa andra, så jag har redan läst ditt första inlägg. Du skriver "Vet du förresten att 16.900.000 sovjetiska civilia medborgare blev mördade av tyskarna?". Om du fortfarande står fast vid ditt uttalande, så är jag mycket förvånad. För det första dör människor i krig, tyvärr, så är det. Om de blev mördade så måste det ju ändå bero på en enskild soldat (eller en liten grupp) som utfört varje dåd? Mördar man något så gör man det ju med flit. Att det dog en miljon ryssar i Leningrad kan knappast läggas på en enskild grupp soldater. Att ryssarna avrättade civila som de trott samarbetat med tyskarna är knappast heller en tysk soldats fel. Att ryssarna inte utrymt en by som tyskarna sedan bombar för att det finns ryska förband i byn kan inte heller tynga ner någon tysk soldats axlar (lika lite som jag skyller de tyska civila dödsfall som inträffade i t ex Königsberg på ryssarna). Står du fortfarande fast vid att 16,9 miljoner civila ryssar mördades av tyskarna?
Vad är det du försöker säga? De enda som gjorde något fel var nazisterna som startade det förbannade kriget.
Och de enda som gjorde fel var österrike-ungrarna som startade det första världskriget som i sin tur lade grunden till det andra? Du inser inte det abnorma i att lägga skulden på en enda punkt? Visst, Hitler var huvudansvaret till att det dog så många, men betyder det att brandbombningarna av Tokyo och Dresden, atombomberna över Hiroshima och Nagasaki, ryssarnas skövlande i östra Tyskland och öststaterna och de allierades svek mot Tjeckoslovakien rättfärdigas? Naturligtvis inte, men eftersom du skriver som du skriver så bekräftar det enbart att du skiter i dessa händelser eftersom allt är de tyskars fel som röstade Hitler till makten.
Som sagt så vill jag inte läsa en hel bok för att ta reda på en sak. Simple as that.
Och det är inte konstigt att du har den vridna uppfattning du har när du vägrar läsa böcker som motbevisar den...
/Johan