Varför är det så få tjejer som läser Tolkien?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Billabong girl
Medlem

Inlägg av Billabong girl » 7 maj 2002, 18:26

Jo de ja känner är grymt lata...d enda de orkade göra var att se filmen...till exempel min syrra har bestämt sig för att hata tolkiens alla verk, ja hade skaffat hem lotr på dvd o så vägrade hon och se den, för hon var säker på att den skulle vara fjantig med en massa halvlängdsputtar....

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 7 maj 2002, 18:42

Jag känner också igen det där... Av någon anledninga verkar en del ha fått för sig att "Sagan om Ringen" är en barnbok.

Får jag kalla dig Billbo förresten? :wink:

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fasans Lord » 7 maj 2002, 18:50

*P* skrev:Av någon anledning verkar en del ha fått för sig att "Sagan om Ringen" är en barnbok.
Nu vet jag! Det är ju där problemet ligger.
Många läser ju LotRi tonåren och i just den perioden vill ju (eller är?) tjejerna ju vara lite mognare än killarna.
Och eftersom de tror att LotR är en barnbok (det är nog rätt lätt att få det intrycket), eller i alla fall tor att den är lite fjantig,vill de gärna undvika den.
Am I right?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 7 maj 2002, 19:10

det ligger jävligt mkt i det där... och de flesta ungdomar idag tycker typ att det är jättetöntigt att läsa böcker för att det har med skolan att göra... och sånt. något sånt måste det vara med.

[/quote]

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 7 maj 2002, 20:24

Dessutom heter den ju på svenska SAGAN om Ringen, något som jag tror bidrar till att folk i allmänhet tror att det är en barnbok (det gäller tyvärr inte bara tonårstjejer)...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 7 maj 2002, 22:55

Det verkar som om det är lika många killar och tjejer som läser boken, även om jag, som kille, känner fler kilar som läst den. Men om det skulle vara så att det finns fler killar som läst den så beror det väl på att alla huvudpersoner är män. :monkee:

Zebulon
Medlem

Inlägg av Zebulon » 7 maj 2002, 23:08

Jag har fått för mig att det är fler tjejer som läser den?! Kan ju i och för sig kanske bero på att killar inte läser speciellt mycket över huvudtaget, i alla fall inte i unga år. Fast jag kanske har en speciell bekantskapskrets :)

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 7 maj 2002, 23:15

Jag tror det beror på att ingen här sagt hur många killar dom känt som läst den förutom Flikkan :mrgreen: Och hon är ju tjej :monkee:

kalimak
Medlem

Inlägg av kalimak » 10 maj 2002, 09:22

Känner nog tyvärr ingen tjej förutom mej själv som kört igenom alla böckerna. Vet en som börjat läsa efter att ha sett filmerna, men hon är typen som dömer en bok efter dess tjocklek så det veti fan om hon orkar igenom. Killar känner jag fyra (inklusive min lillebror) som har läst, varav en inte gillade den så värst, medan resten är fans..

Billabong girl
Medlem

Inlägg av Billabong girl » 12 maj 2002, 21:12

visst...men många som bara sett filmen tror ju att de kan allt om Midgård o ringen och att de därför inte behöver läsa böckerna....

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 12 maj 2002, 22:00

mm, tror jag också. men böckerna är ju så himla mkt mer.

mina tjejkompisar har sett filmen, och tusan vad mkt tjafs om att den var mesig efter det. ja inte alla dock, men många. fattar inte att det skall vara så svårt att läsa en bok ?

Billabong girl
Medlem

Inlägg av Billabong girl » 13 maj 2002, 18:41

en del tycker att filmen e bra fast vågar inte erkänna det,,,tycker på nått sätt att det är fånigt me "fantasy" så va det me en killkompis till mih...han ja o en annan tjej gick på bio o såg den(lotr)...den andra tjejn sa att filmen var den töntigaste hon sett me en massa trollkarlar o så,,, han som typ e lite kär i henne höll juh SÅKLART med...sen när jag ver ensam med denna kille började han säga att filmen vart jättebra o så....((inte för att d här hade med saken att göra men,,men,,,

kalimak
Medlem

Inlägg av kalimak » 13 maj 2002, 19:12

Alla som jag känner tyckte faktiskt att filmen var väldigt bra, även de som inte gillar fantasy. Har inte hört nån kalla den töntig. Tvärtom tycker många att den är väldigt vacker. Och det är ju meningen.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 13 maj 2002, 21:27

Billabong Girl, va har du för sorts kompisar egentligen? dom verkar va rätt dumma och verkar inte ha nån egen vilja ens...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 13 maj 2002, 21:40

mina kompisar gillade filmen först, jag gick på premiärdagen med två av mina bästa vänner, när vi väntade på skjuts hem sa båda två att det var den bästa film de sett. sen en vecka senare typ sa de att den sög och minsann tänkte skita i å se 2a och 3e. . . :? kanske berodde det på att några andra som sett den tyckte att den sög eller något. en av dom bryr sej väldigt mkt om vad storasystern sin tycker, hon har nog "ett finger med i spelet" :P men jag vet inte varför de ändrar sig. :? mina kompisar är för övrigt inte så normala. hehe.

Skriv svar