Kan du backa upp det påståendet med något citat? Som framgår av sidan jag just länkade till i den gamla Bombadill-tråden som jag grävde fram igen är namnet Bombadil härlett av orden i Middle English för "humming" och "hidden". Visste Tolkiens barn verkligen det?Gilithil skrev:Tom Bombadill är ju J. R. R. Tolkiens motsvarighet till George Lucas' Jar-Jar Binks - båda figurerna (och då antagligen även deras namn) är påhittade av författarens, respektive filmskaparens barn.
Lånta namn
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Nej, Tom Bombadill (om vi nu ska ta den diskussionen här) är inte påhittad av barnen. Tom Bombadill var i själva verket en docka (med gula stövlar, etc) som Tolkien köpte till sina barn i Holland och som han sedan döpte. Däremot lade han in Bombadill i historien för att glädja sina barn, vilket ju inte riktigt är samma sak...
OM det nu finns en koppling mellan de båda figurerna så undrar man i så fall vem som är mostvarighet till vem. Tom Bombadill dök nog upp i mediavärlden GANSKA långt innan Jar-Jar Binks.Gilithil skrev:Tom Bombadill är ju J. R. R. Tolkiens motsvarighet till George Lucas' Jar-Jar Binks - båda figurerna (och då antagligen även deras namn) är påhittade av författarens, respektive filmskaparens barn.
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Mig veterligen är även "Tolkningar av Alviskan av B.B" berättelsen boken "bilbo", som även innefattas i Västmarks röda bok.D. Andersson skrev:Västmarks röda bok är den boken som Bilbo och Frodo skrev om sina äventyr. Det är denna bok Tolkien hittat och gjort om till skönlitterära verk och gett ut på engelska som The Hobbit och The Lord of the Rings. Jag vet inte om även Silmarillion innefattas i detta.