/epp
Okej, gör mig en smula mer vetande. =)
Okej, gör mig en smula mer vetande. =)
Jag undrar bara då jag är en person som aldrig haft militär anknytning, vad är skillnaden på en b-styrke uniform och en BDU- uniform samt en "äkta" ? och förresten vad är en b-styrka ?
jag har sniffat runt lite på http://www.militaryshop.se och jag funderar på att inhandla en uniform för nöjes skull. Vädjar till er kunskap ;D
/epp
/epp
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
"b-styrka" är benämningen på den styrka som spelar "fiende" på en övning inom försvaret.
Det Militaryshop benämner "b-styrkeuniform" är helt enkelt något som inte ser ut som en svensk uniform som är lämplig att ha vid övning om man ska agera b-styrka.
Det finns ingen fastställd utrustning som används inom försvaret för sådant.
BDU (Battle Dress Uniform) är amerikanska arméns uniform.
Det finns både original BDU-uniformer samt kopior på sådana.
Skillnaden är ofta att kopiorna håller sämre kvalitet.
/Thord
Det Militaryshop benämner "b-styrkeuniform" är helt enkelt något som inte ser ut som en svensk uniform som är lämplig att ha vid övning om man ska agera b-styrka.
Det finns ingen fastställd utrustning som används inom försvaret för sådant.
BDU (Battle Dress Uniform) är amerikanska arméns uniform.
Det finns både original BDU-uniformer samt kopior på sådana.
Skillnaden är ofta att kopiorna håller sämre kvalitet.
/Thord
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Om det var omsydda m39 så hette dom m39-58ToyMan skrev:När jag var "B-styrka" på 80-talet (under min allt för långa vpl 15 mån) så hade vi som "B-styrka" M/58 uniformer (Gråa uniformer som var omsydda m/39 , har jag för mig ? ) !
m58 ser ut som m59 fast i grått ylletyg.
Himla goa på vintern.
/Thord
Jag kanske misstar mig, men går det inte att använda BDU som samlingsnamn för uniformer som används i fält? Har nämligen sett benämningen lite överallt för alla möjliga sorters fältuniformer (fast det ju förstås röra sig om felanvändning)hangatyr skrev:B-styrka är "skurkarna" i en svensk militärövning. B-styrkeuniform borde väl vara den uniform som B-styrkan använder, när jag gjorde lumpen var det vanligtvis gamla m59:an. Ibland hade de vanliga m90.
BDU är USA:s armés uniform om jag har förstått det hela rätt.
/Patrik