Sagan om ringen böckerna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Jessica
Ny medlem

Sagan om ringen böckerna

Inlägg av Jessica » 25 juni 2003, 13:17

Hej

Jag har sett de två filmer om "sagan om ringen", och undrar nu vilka böcker (isbn) som omfattar alla filmer. Är det en bok som omfattar alla tre filmer, eller en bok för varje film?

Tips på vart böckerna kan köpas billigt på nätet emottages också.

Tackar på förhand

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 25 juni 2003, 13:54

"Sagan om Ringen" ("The Fellowship of the Ring") heter första delen i den trilogi som brukar kallas "Härskarringen" ("Lord of the Rings"). De andra två böckerna heter "Sagan om de två Tornen" ("The Two Towers") och "Sagan om Konungens Återkomst" ("The Return of the King"). Varje film motsvarar ungefär en bok, även om de inte slutar exakt där böckerna gör det.

Jag skulle föreslå att du köper böckerna på antingen http://www.bokus.com eller http://www.adlibris.se

Adlibris har något lägre priser, men av erfarenhet tycker jag bokus levererar snabbare.
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.

Yorke
Ny medlem

Inlägg av Yorke » 25 juni 2003, 13:58

Det finns tre böcker som det gjorts film av "Sagan om ringen" och "Sagan om de två tornen" som du redan sett och så kommer "Sagan om konungens återkomst" på bio i december. Dom tre böckerna utgör trilogin "Härskarringen". Alltså, som dom flesta som bara sett filmerna tror, så heter bara den första boken/filmen "Sagan om ringen".

Har ingen internet adress där du kan köpa böckerna men dom är väll inte så fasligt dyra på bokhandeln?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 25 juni 2003, 15:01

citat av Yorke
Det finns tre böcker som det gjorts film av "Sagan om ringen" och "Sagan om de två tornen" som du redan sett och så kommer "Sagan om konungens återkomst" på bio i december. Dom tre böckerna utgör trilogin "Härskarringen". Alltså, som dom flesta som bara sett filmerna tror, så heter bara den första boken/filmen "Sagan om ringen".
Helt rätt. Många tror att hela triologin heter "sagan om Ringen". Men det är alltså som Yorke sa "Härskarringen" ( "The Lord of the Ring" )

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 25 juni 2003, 15:31

Det konstiga är att man har översatt The fellowship of the ring med Sagan om ringen, Jag tycker att man borde ha översatt det med Ringens brödraskap.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 25 juni 2003, 21:22

Det konstiga är att man har översatt The fellowship of the ring med Sagan om ringen, Jag tycker att man borde ha översatt det med Ringens brödraskap.
Tycker exakt samma. Då kunde ettan heta "Ringens Brödarskap", tvåan "De två Tornen" och trean Konungens Återkomst så slipper man att lägga till alla "sagan om". Men jag är rätt säker på att om böckerna skrivits nu hade de översatts ungefär som vi tror de.

Användarvisningsbild
Beorn
Medlem

Inlägg av Beorn » 25 juni 2003, 22:29

Varför kan den inte bara heta sagan om ringen liksom boken?
Dom andra heter ju bara Sagan om de två tornen och Sagan om konungens återkomst...
Den heter väll bara The lord of the ring på engelska med!

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 25 juni 2003, 22:48

Beorn skrev:Varför kan den inte bara heta sagan om ringen liksom boken?
Dom andra heter ju bara Sagan om de två tornen och Sagan om konungens återkomst...
Den heter väll bara The lord of the ring på engelska med!
Nej den heter the fellowship of the ring.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 26 juni 2003, 09:29

Men "Härskarrngen" tycker jag är en bra översättning av "The Lord of the Ring" :)

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 26 juni 2003, 12:30

gjabben skrev:Men "Härskarrngen" tycker jag är en bra översättning av "The Lord of the Ring" :)
Jag tycker att man skulle översatt Lord of the rings till "Ringarnas herre". Och sen "Ringens brödraskap" "De två tornen" "Konungens återkomst".

Jessica
Ny medlem

Inlägg av Jessica » 26 juni 2003, 13:17

Tackar för de snabba svaren jag fick, nu har man iaf fått lite klarhet i det hela.

Jag såg i adlibris.se att det ska ges ut en samlingsbok som omfattar alla tre böcker. Någon som vet när den skall ges ut?

http://www.adlibris.se/shop/product.asp ... E16TCW4FJ8

Mvh

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 26 juni 2003, 13:23

Jessica skrev:Tackar för de snabba svaren jag fick, nu har man iaf fått lite klarhet i det hela.

Jag såg i adlibris.se att det ska ges ut en samlingsbok som omfattar alla tre böcker. Någon som vet när den skall ges ut?

http://www.adlibris.se/shop/product.asp ... E16TCW4FJ8

Mvh
Kan rekomendera att du köper det i 3 delar för det är lättare att ha med sig och om man skulle råka paja en bok så måste man inte köpa alla nya.

Elrohir
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 26 juni 2003, 13:26

Jessica skrev: Jag såg i adlibris.se att det ska ges ut en samlingsbok som omfattar alla tre böcker. Någon som vet när den skall ges ut?
Härskarringen finns redan utgiven om man vill ha med Ohlmarks översättning. Den finns tex på bokus: http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 9113011200
Men om du går in i en bokhandel så kan du kanske få den lite billigare..

En ny översättning håller på att göras, men det kommer att dröja ganska länge innan den släpps.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 juni 2003, 21:10

Om vi ska vara noga är ju inte "The Lord of the Rings" en trilogi, utan en enda lång bok, som av kostnadsskäl ursprungligen delades upp i tre delar (mer eller mindre mot Tolkiens vilja).

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 27 juni 2003, 00:44

gjabben skrev: Helt rätt. Många tror att hela triologin heter "sagan om Ringen". Men det är alltså som Yorke sa "Härskarringen" ( "The Lord of the Ring" )
å många tror att d heter triologi istället för trilogi..för å va petig.. :P

Skriv svar