franska Leclerc
franska Leclerc
Leclerc ska ju va den stridsvagn som har flest datorer enligt Giat Industries men om det är sant är en annan fråga. men på bilden så ser den ut att ha en ett par datorer.
min fråga är kan en sån stridsvagn verkligen fungera om samtlig elektrisk utrustning skulle slås ut?
Man kan antagligen skötta kanon manuellt .
men kan man skjuta under gång utan hjälpmedel?
Och stridsvagnens förmåga att strida måste ju sjunka nått fruktansvärt
min fråga är kan en sån stridsvagn verkligen fungera om samtlig elektrisk utrustning skulle slås ut?
Man kan antagligen skötta kanon manuellt .
men kan man skjuta under gång utan hjälpmedel?
Och stridsvagnens förmåga att strida måste ju sjunka nått fruktansvärt
- Bilagor
-
- Leclerc3.jpg (35.71 KiB) Visad 3602 gånger
-
- Leclerc.jpg (41.42 KiB) Visad 3607 gånger
Re: franska Leclerc
Troligen inte, men vilken moderns stridsvagn kan det?min fråga är kan en sån stridsvagn verkligen fungera om samtlig elektrisk utrustning skulle slås ut?
Skjuta kan man väl men träffa är ju en annan femma, eftersom kanonen inte är stabiliserad utan nån elektrisitet eftersom datorerna är paj så kan det ju bli lite svårt.men kan man skjuta under gång utan hjälpmedel?
Tror inte att LeClerken är sämre än någon annan modern stridsvagn i denna frågan. T.ex. en strv122 med alla elektriska system utslagna skulle nog få en del problem på slagfältet.
Ingen stridsvagn kan skjuta under gång och räkna med att träffa det man siktar på om samtlig elektrisk utrustning slås ut.
Däremot kan man ju anta att Leclerc har ett antal reservsystem just för att säkerställa att den kan klara vissa skador och ändå fortsätta att fungera. Jämför med Gripen, som är absolut beroende av att dess datoriserade styrsystem fungerar för att överhuvudtaget hålla sig i luften. Den har så vitt jag minns fyrdubbla uppsättningar just för att garantera driftsäkerheten.
Däremot kan man ju anta att Leclerc har ett antal reservsystem just för att säkerställa att den kan klara vissa skador och ändå fortsätta att fungera. Jämför med Gripen, som är absolut beroende av att dess datoriserade styrsystem fungerar för att överhuvudtaget hålla sig i luften. Den har så vitt jag minns fyrdubbla uppsättningar just för att garantera driftsäkerheten.
Jag syftade på den mening jag citerade. EMP slår väl bara ut elektronik om jag har förstått det rätt.MD650 skrev:Björn E skrev:Inte nödvändigtvis, hört talas om EMP?MD650 skrev: Om allt är utslaget så har man nog som besättning redan dött innan.
Ja hurså?
Om så är fallet att ordinariesystem "ballat" ur övergår man till reservförfarande.
Elektro Magnetic Pulse a.k.a. EMP slår bara ut elektronik. Men nya vapen system är EMP skyddade så det funkar inte att slå ut strv med det.Björn E skrev:Jag syftade på den mening jag citerade. EMP slår väl bara ut elektronik om jag har förstått det rätt.MD650 skrev:Björn E skrev:Inte nödvändigtvis, hört talas om EMP?MD650 skrev: Om allt är utslaget så har man nog som besättning redan dött innan.
Ja hurså?
Om så är fallet att ordinariesystem "ballat" ur övergår man till reservförfarande.
Möjligen kan man få cancer av det men då måste fienden använda dom ganska flitigt
Jag tror att du är ute och cyklarEpsilon skrev:om jag har förstått det rätt så grillar väl emp rätt mycket organiskt material såsom människan också? eller är jag ute i tyskland o cyklar ?
- Strv_skytt
- Ny medlem