Åland och Öland
Åland och Öland
Hur har dessa två öar fått sina, om man får säga så, ganska märkliga namn? Vanligtvis heter öar något med -ö; Hangö, Dagö osv.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Kanske lite ifrån ämnet, men inte alltför mycket hoppas jag: Jag har någonstans (tyvärr har jag glömt var) läst en teori om att namnet Grönland uppkommit ur Hronland, där hron skulle betyda val. Men det var ganska länge sedan jag läste det. Är denna hypotes numera avfärdad?Johan Elisson skrev:En liten "sidenote", Island namngavs (vad jag vet) efter sitt klimat. Isigt och jävligt. Grönland däremot, namngavs för att locka nybyggare. Därför är namnet inte lika rättsägande.![]()
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
När du säger det där så ringer det en klocka i mitt huvud. Fast det gäller en helt annan sak. Var det inte så att när de första människorna kom till Grönland så gick det faktiskt att odla där en del av året. DÅ ville man locka dit fler också kom namnet Grönland.
Kan detta stämma eller är det något jag har hittat på?
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
På tal om Åland så råkar jag faktiskt befinna mig på Mariehamns bibliotek just nu. För er som inte vet var Mariehamn ligger kan jag berätta att det är den största staden på Åland. Men varför det heter som det gör vet jag inte.
När det gäller Öland så är det ju faktiskt ett Ö i början. Men mer vet jag inte.
När det gäller Öland så är det ju faktiskt ett Ö i början. Men mer vet jag inte.
- Johan Elisson
- Medlem
Ingen aning, det kan ju lika gärna vara så att min lite "roligare" hypotes är den som är avfärdad, tyvärr har jag ingen källa för mitt påstående men jag ska se om jag hittar någon.Den stegrande kamelen skrev:Kanske lite ifrån ämnet, men inte alltför mycket hoppas jag: Jag har någonstans (tyvärr har jag glömt var) läst en teori om att namnet Grönland uppkommit ur Hronland, där hron skulle betyda val. Men det var ganska länge sedan jag läste det. Är denna hypotes numera avfärdad?
/Johan
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
det är den enda staden på Åland!!Scrooge_McDuck skrev:På tal om Åland så råkar jag faktiskt befinna mig på Mariehamns bibliotek just nu. För er som inte vet var Mariehamn ligger kan jag berätta att det är den största staden på Åland. Men varför det heter som det gör vet jag inte.
Huvudgatan heter Torg gatan.
Det är gratis att åka buss i mariehamn (vad jag minns)
Den enda biographen(bio) är stängd på sommaren.
Det finns en Ishall där nånstan....
Finlandsbåtarna går via Mariehamn för att få sälja Tax free
Det vet jag om Mariehamn
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Jag vet!!!! Och eftersom det är den enda så kan vi med uteslutningsmetoden räkna ut att det också är den största.det är den enda staden på Åland!!
Huvudgatan heter Storagatan. Man stavar det inte Torg gatan utan TorggatanHuvudgatan heter Torg gatan.
Helt korrekt. Det är det. Fast man kan lika gärna gå får det är så litet.Det är gratis att åka buss i mariehamn (vad jag minns)
Biografen är inte stängd på sommaren. Om du menar bio Savoy det vill säga.Den enda biograFen(bio) är stängd på sommaren.
Det finns en ganska stor ishall nära EckeröDet finns en Ishall där nånstan....
Helt rätt. Ålad lever i princip på alla svenskar som kommer och blir fulla på deras båtar (alla blir förstås inte det). Men även de båtar som stannar i Mariehamn har Tax Free. Anledningen till att man får sälja Tax Free på båtarna är att Åland inte hör till EU's tull och skattelag.Finlandsbåtarna går via Mariehamn för att få sälja Tax free
Mvh/Fredrik "Scrooge McDuck"
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Nu har jag letat lite på det allvetande nätet.Johan Elisson skrev:Ingen aning, det kan ju lika gärna vara så att min lite "roligare" hypotes är den som är avfärdad, tyvärr har jag ingen källa för mitt påstående men jag ska se om jag hittar någon.Den stegrande kamelen skrev:Kanske lite ifrån ämnet, men inte alltför mycket hoppas jag: Jag har någonstans (tyvärr har jag glömt var) läst en teori om att namnet Grönland uppkommit ur Hronland, där hron skulle betyda val. Men det var ganska länge sedan jag läste det. Är denna hypotes numera avfärdad?![]()
Att hron betyder val verkar i alla fall stämma, även om det är på fornengelska. Ordet förekommer t ex i Beowulf, bl a i kenningen hronrad, valens väg, som syftar på havet. Men jag vet inte om det fanns något liknande ord i det fornnordiska språket vid tiden när Grönland döptes, när nu det kan ha varit. Om det fanns det så verkar det inte osannolikt att det är så namnet kom till.