Hitler Jugend

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Hitler Jugend

Inlägg av Marcus Svernvik » 21 juni 2003, 21:38

Kan någon ge mej lite information om ''HJ''?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 21 juni 2003, 21:43

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 21 juni 2003, 21:45

Tackar! 8)

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 22 juni 2003, 08:39

Det står att HJ tränade skytte och granatkastning. Det kan hända men dom som jag känner och som var i HJ tränade aldrig med vapen. Istället var det viktigt med kamratskap och att träna styrka och uthållighet.

Finns det någon annan som genom berättelser av egna släktingar etc kan bekräfta att man allmänt tränade med vapen i HJ.

LEW

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 22 juni 2003, 11:11

Har du släktingar från ''HJ''?

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 22 juni 2003, 12:30

Ja två stycken. Dom var för unga att bli soldater (tur det).

Vad dom berättar om Hitlerjugend liknar mest vad scouterna gör. Det var först 1945 som dom fick soldatliknade uppgifter som att gräva skyttegravar. En av dom gävde skyttegravar i Ahlbeck som sedan av en ödets nyck räddade livet på hans bästa kompis. (Moral: gör jämt ditt bästa, vem vet vems liv du kann rädda).

1945 kom SS soldater till dom och berättade hur fantastiskt det är att vara soldat. Många lät sig övertalas och gick med i SS. Alla som mina släktingar kände dog. Mina släktingar är fortfarande förbannade på att SS lurade "barn" in i döden.

LEW

Spencer
Medlem

Inlägg av Spencer » 22 juni 2003, 12:34

klart men dom gjorde vad som helst för att dom skulle hålla dom allierade borta! :(

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 22 juni 2003, 12:51

Jag såg en dokumentär om HJ. Där slogs dom o så på sina "övningar".

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 22 juni 2003, 14:46

Jag såg en dokumentär om HJ. Där slogs dom o så på sina "övningar"
Ja mina släktingar berättade om den "leken". Det handlade om att man var två lag och det gällde att knäppa upp bälten på alla i det andra laget. Den som hade fått sitt bälte uppknäppt var man ute ur leken.

Det låter inte värre en de lekar jag lekte när jag var liten. Skillnaden är bara att vi lekte utan en politisk bakgrund eller i en organisation.

LEW

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 juni 2003, 14:58

LEW skrev:
Ja mina släktingar berättade om den "leken". Det handlade om att man var två lag och det gällde att knäppa upp bälten på alla i det andra laget. Den som hade fått sitt bälte uppknäppt var man ute ur leken.

Det låter inte värre en de lekar jag lekte när jag var liten. Skillnaden är bara att vi lekte utan en politisk bakgrund eller i en organisation.

LEW
Nä, jag tror Ressel pratar om en annan "lek" som man vissade i dokumentären "Hitlers barn". Där slogs barn mellan åldern 14-16(ingen pardon, eftersom de äldre gick på de yngre också), och man använde gärna nävarna(rikigt hårt och inte som i våra lekar :roll: ), i filmen blev en del barn riktigt slagna så att trännaren fick gå fram och "trösta" och hjälpa dem. Skulle kort och gott kalla leken för misshandel....:roll:

/Anno

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 22 juni 2003, 15:12

OK, det va då nog en annan "lek"

LEW

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 22 juni 2003, 15:57

Hmm...
Konstiga lekar måste säga att hj utövade....
Vad Hände med hj efter kriget vet nån ??

Användarvisningsbild
mielo
Medlem

Inlägg av mielo » 22 juni 2003, 17:08

Organisationen upplöstes nog omedelbart i och med krigsslutet. Såvitt jag vet så var det ju en organisation i NSDAP:s regi.

Eller du kanske menade vad som hände med enskilda HJ-medlemmar? Någon som vet ifall uniformerade/beväpnade HJ-medlemmar togs som krigsfångar?

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 22 juni 2003, 17:12

Anno skrev:
LEW skrev:

LEW
Nä, jag tror Ressel pratar om en annan "lek" som man vissade i dokumentären "Hitlers barn". Där slogs barn mellan åldern 14-16(ingen pardon, eftersom de äldre gick på de yngre också), och man använde gärna nävarna(rikigt hårt och inte som i våra lekar :roll: ), i filmen blev en del barn riktigt slagna så att trännaren fick gå fram och "trösta" och hjälpa dem. Skulle kort och gott kalla leken för misshandel....:roll:

/Anno

Just precis, Hitlers barn hette dokumentären. Med dom hade väl någon teori att det skulle härda dem inför soldat livet.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 22 juni 2003, 17:22

Just precis, Hitlers barn hette dokumentären. Med dom hade väl någon teori att det skulle härda dem inför soldat livet.
Precis, de ville ha starka soldater, gärna hjärntvättade med propaganda.

Skulle nog mer kalla det träning än "lek" även på så ung nivå.

Förövrigt så tränades det längdhopp och andra mindre våldsamma saker.

Skriv svar