Himmler och svenska frivilliga i Waffen-SS

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 20 juni 2003, 14:32

Anno skrev:
Patrik skrev:
Schwalbe skrev:Att tyskarna gillar Sverige är väl knappast någon hemlighet. (Vad det nu beror på)
Gjorde de? Mig veterligen var den tyska hållningen till Sverige väldigt ambivalent.
Tja, vad jag har läst så ansåg Himmler bl.a. att de bästa germanerna fanns i de mellersta delarna av Sverige. (Är det inte där du bor :wink: ), Göring lär ha haft ett god relation med Sverige(besökte Knugen och bott i landet under 20 talet och fått en positiv bild av Sverige, förutom menatalsjukhusen då :) ). Däremot blev relationen med den svenska staten ansträngd under 42-43. Detta gillande låg nog på basen på att man ansåg att Sverige var ett friskt land, inte så många judar och att man ansåg att landets befolkning var som gott som "rasrena".

/anno
Jag såg en intervju med Görings dotter och hon hävdade att det var hennes fars förtjänst att Sverige klarade sej undan kriget. (Om man nu ska tro på det)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 juni 2003, 14:43

Jag såg en intervju med Görings dotter och hon hävdade att det var hennes fars förtjänst att Sverige klarade sej undan kriget. (Om man nu ska tro på det)
Det ska man nog ta med en nypa salt. Hon var bara barnet (7-8?) när kriget tog slut och Göring lämnade över sig till de allierade. Men han kan ha varit en av de som talade om för Hitler att de svenska malmgruvorna kunde ha raderats ut om man hade invaderat Sverige och på så sätt gett de allierade legitimiteten att bomba Sverige eftersom landet var under tysk ockupation. Detta måste ändå Göring ha lagt fram eftersom han var ansvarig för flyget. Sen kanske han la in lite snälla ord om Sverige, när Hitler gapade och gnällde när Sverige vägrade Tyskland en massa saker under 42-42. :)

/Anno
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 20 gånger.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 20 juni 2003, 15:33

[BORTTAGET AV MODERATOR] - Henric

Kommentarer som denna vill vi inte se på Skalman Joachim.

Mvh
Henric Edwards
Moderator

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 20 juni 2003, 15:36

Föressten att de inte anfallde sverige berodde bara på strategiska grunder. Som anno säger så var vår malm enormt viktigt för Tyskarna.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 juni 2003, 15:38

Joachim skrev:BORTTAGET AV MODERATOR - Henric
För det första sitter vi och pratar om perioden 1933-45(så jag förstår inte varför du ska komma med ditt meninglösa inlägg) och för det andra är Himmler död, så du kan bespara oss från sådana kommentarer i framtiden.(Dessutom kan folk missuppfatta dig som rasist med ditt uttalande)

Ps. du har redan fått varning från Wendel och Daniel.

/Anno

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 20 juni 2003, 16:04

Forstår inte varför det blir borttaget. är man rasist när man säger att sverige har 20%+ invandrare?

Jag är absolut inte rasist när jag själv har utländsk härkomst. sug på den

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 20 juni 2003, 16:12

Detta har säkert varit uppe 100 gånger innan men hur viktig var den svenska malmen igentligen, de har inte brist på gruver i tyskland.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 20 juni 2003, 16:16

De hade ivarjefall inte tillräckligt... och en uppbygnad av vapen, stridsvagnar, slagskepp mm kräver ENORMT stora malmresurser. Tyskarna var flitiga kunder av den Svenska industrin. Och vårat land ligger som bekant väldigt nära Tyskland.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 20 juni 2003, 17:26

Joachim skrev:Jag är absolut inte rasist när jag själv har utländsk härkomst. sug på den
Vad har det med saken att göra?

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 20 juni 2003, 17:30

Jag tror även den där bilden var med i serien "Svenskarna som stred för Hitler" som gick på tv4.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 20 juni 2003, 17:45

Angående en svensk armskäld så introducerades denna i april/maj 1945. Såvitt jag vet fanns det 4 (fyra) svenska SS-Frivilliga som tilldelades denna. Samtliga är idag avlidna.

Martin

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 20 juni 2003, 23:45

Martin Månsson skrev:Angående en svensk armskäld så introducerades denna i april/maj 1945. Såvitt jag vet fanns det 4 (fyra) svenska SS-Frivilliga som tilldelades denna. Samtliga är idag avlidna.

Martin
Det här var helt okänt för mig. "Introducerades" låter formellt ... vad menas? Och hur såg den ut?

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 juni 2003, 07:44

Kompanichefen skrev:
Martin Månsson skrev:Angående en svensk armskäld så introducerades denna i april/maj 1945. Såvitt jag vet fanns det 4 (fyra) svenska SS-Frivilliga som tilldelades denna. Samtliga är idag avlidna.

Martin
Det här var helt okänt för mig. "Introducerades" låter formellt ... vad menas? Och hur såg den ut?

--
Är också nyfiken.
Var det nån form av belöning?

:)

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 21 juni 2003, 09:19

Det lär ha tillverkats två typer av denna, en vertikal och en horisontell version, den svenska flaggan med en svart bård runt om (Se den norska och danska frivilligsköldarna). Enligt författaren David Littlejohn skall denna ha kommit "in the close stages of the war". Jag har hört olika versioner om varför den skall ha tillkommit, dock har ingen version gått att få verifierad så jag tänker inte spekulera i vilken som kan tänkas vara korrekt, om nu någon av dem är det.

Någon form av belöning tror jag inte att den kan ha klassats som, snarare en identifikationssymbol som många utländska frivilliga hade. Då antalet svenska frivilliga var såpass begränsat i jämförelse med norska, danska, flamländska frivilliga kan jag föreställa mig att en svensk sköld inte var något som prioriterades att tillverkas.

Eftersom de 4 som mig veterligen fick dessa är avlidna är det av förklarliga skäl svårt att få tag på adekvat information. En del uppgifter florerar men skall och bör tas med viss skepsis eftersom det kan vara svårt att få den verifierad.

Martin
Bilagor
namnlös.gif
namnlös.gif (2.54 KiB) Visad 4627 gånger

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 21 juni 2003, 19:24

Intressant Martin, men det verkar inte finnas några direkta (foto)bevis ...eller ? Låter lite skumt med ny intruduktion april/maj -45, med ryssen runt hörnet men det var ju samtidigt ett viktigt att visa att det fanns frivilliga från så gott som hela europa som stred emot Stalin. Har även läst någonstans om att det var en ny kragspelel/div. symbol på gång till Nordland som skulle ersetta den rundade svatstikan till en drakbåt....någon som vet mer?

Mr S

Skriv svar