Och jag sa ju heller inte att samurajer använde specifikt senban shuriken, eller hur? Vad jag sa var att de använde hira shuriken och att åtminstone en modell av hira shuriken (teppan shuriken) som används i kukishinden tenshin hyoho ser extremt lika ut senban shuriken..Stevster skrev:Men nu sa jag ju att det var Senban Shuriken som var ett Ninjavapen inte Hira Shuriken. Hira shuriken var utbrett bland samurajer, ja, men Senban var en specifik modell av Hira shuriken som endast förekom inom Togakure ryu ninjutsu.Engan skrev: Just senban shuriken är extremt lika (om inte rentav identiska med) de teppan shuriken som används av kukishinden tenshin hyoho ryu.
http://www.shinjin.co.jp/kuki/hyoho/catalog1_e.htm
Tja, om du besvärat dig med att titta på länken jag bifogade mitt påstående så ser då inte de bilderna på teppan shuriken ut som några "metallklumpar".. däremot ser de oerhört lika ut senban shuriken. Kanske inte identiska, men bra nära. "Taget helt ur det blå" var mitt påstående i alla fall definitivt inte.Stevster skrev: Du påstår också att Senban Shuriken kan vara identiska med de Teppan som användes i 'kukishinden tenshin hyoho ryu' (som förövrigt inte heter så, utan endast kukishinden tenshin hyoho). Det är ju ett påstående som är taget helt ur det blå! Teppan är inte skapta för att skada på samma sätt som Senban. Teppan är en slags metallklump som användes för att knocka en motståndare.
Nej. Jag menade precis vad jag skrev. Men båda verkar vara lika godtagbara namn på skolan. Liksom Kukishinden happo hikenjutsu, kukishinden happo biken ryu etc. Hela namngivningen av de olika delarna av kukishin verkar vara hopplöst tilltrasslade. Prova att söka på lite olika stavningar och sammansättningar så får du se. Du hittar ungefär lika mycket på alla.Stevster skrev: "Kukishinden happo hiken ryu"?? Vad är det? Menar du Kukishinden happo bikenjutsu?
Men snälla nån. Hur skulle jag kunna "konsultera" honom? Och vad är du så upprörd för? Och enligt den mesta information jag hittar om skolan (oavsett stavning) verkar den inte direkt vara en exklusiv bikenjutsu-ryu (även om fokus ligger där) utan behandla alla möjliga vapen som yari och bo också..Stevster skrev: Förövrigt så är inte det en förgrening av Kukishin ryu utan en helt egen skola som bara haft sporadiska kontakter med ursprungsgrenen av kukishin ryu. Om du inte tror på det är du välkommen att konsultera Tanemura Sensei på det området! Kukishinden happo bikenjutsu är en skola som behandlar svärd exklusivt.
Men det var ju inte alls det vi pratade om, så låt oss lämna detta totalt förvirrande ämne.