Pewi skrev:På A: svarar jag Jan Johansson. Vilket jag faktist visste, men sedan var jag tvungen att konsultera IMDB för att få fram det minst lika överraskande svaret på fråga B: nämligen Lillebror Söderlund!
Jajamän, kanske en liten
Kinder Überraschung då.
Jan Johansson
Den snillrike jazzpianisten
Jan Johansson, som bl.a. spelat in vad som lär vara den mest sålda jazzskivan i Sverige någonsin,
Jazz på svenska, arbetade med musiken till
Pippi Långstrump när han blott 37 år gammal omkom i en bilolycka i november 1968, och vännen och kollegan Georg Riedel fick ta över arbetet med musiken.
Här finns en liten text om Johansson med anledning av den danska dokumentärfilmen
Troldkarlen från 1999.
Lille Bror Söderlundh
Lille Bror Söderlundh skrev musik till minst ett tjugotal svenska filmer, däribland
Alf Sjöbergs Himlaspelet 1942 efter versdramat av
Rune Lindström som också var Sveriges första fast anställda filmförfattare. Lindström skrev också texten till sången
De' ä' någe' visst me' de' i Astrid Lindgren-filmatiseringen
Luffaren och Rasmus medan Lindgren själv skrev texten till
Tänk jag drömde en natt (eller
Kattvisan som den också kallas). Sångtexter var då ännu ovant för Lindgren och hon klagade för Lille Bror Söderlundh i ett brev:
Astrid Lindgren skrev:Jag ska säga dig att jag aldrig i mitt liv har gjort någon vistext utom just den där 'Jag drömde i natt' och fortfarande får jag rysningar när jag ser den av Åke Grönberg diktade sista versen som musikförlaget tagit med utan mitt hörande och utan angivande av Grönberg som författare till den - den går inte ens på rim.
Söderlundh ville fortsätta samarbetet och skapa en barnopera tillsammans med Lindgren, vilket hon dock avböjde eftersom hon hade "så pintjockt mycket att göra". (Källa
Christina Mattssons biografi
Lille Bror Söderlundh. Tonsättare och viskompositör)
Frågan över till Pewi!