Varför har USA blivit ett så inflytelserikt land?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Rent ekonomiskt så handlar väl det om att USA som Sverige hade hela sin industri intakt efter kriget samt att man levererat prylar till de andra krigförandeländerna och tjänat pengar.
Politiskt så är det väl så att USA sett sig som frihetens bålverk mot Fascism och kommunism. (om det är så är en annan fråga) Vilket gjort dem tongivande i den internationella debatten.
Sverige var väl också där men på sistone verkar de tappat den rollen.
Sonderling
Politiskt så är det väl så att USA sett sig som frihetens bålverk mot Fascism och kommunism. (om det är så är en annan fråga) Vilket gjort dem tongivande i den internationella debatten.
Sverige var väl också där men på sistone verkar de tappat den rollen.
Sonderling
Framgångs-kyrkornas historia är väl inte särskilt gammal? (Rätta mig mycket gärna! Kanske i en egen tråd?) De som utvandrade p.g.a. religion varierade mycket, och sannerligen var många betydligt hårdare än statsreligionerna här. Kväkarna t.ex, dem kan jag inte så mycket om, men det jag läst om dem påminner då inte om framgångs-kyrkorna.a81 skrev:Avsaknad av "jantelag", det är fint att bli/vara rik, vilket väl delvis har att göra med att många kyrkor i USA har en positivare inställning till materiell rikedom? I Europa har vi ju präglats mera av katolicism och luthersk protestantism.
Vad jante-lagen beträffar så finns den allt lite varstans, i varierande grad. I Australien och Nya Zeeland finns ett tämligen välkänt fenomen tall poppy syndrome, med tanke på att jag aldrig hört talas om det förrän jag letade skulle det inte förvåna om det finns något motsvarande i USA. (Handicapper General nämns, men är just inte särskilt välkänt.)
(Edit: Om någon känner till det skotska uttrycket I kent yer faither - svårgooglad dialekt! - lite närmare så får de ytterst gärna höra av sig.)
-
Gutekrigaren
- Medlem
Exempelvis Douglass North har framfört protestantismens betydelse för rikedomsalstrande (i syfte att förklara Europas uppgång). Dygderna hårt arbete och askes skapar i kombination mycket stålar, är tanken.Hexmaster skrev:Framgångs-kyrkornas historia är väl inte särskilt gammal? (Rätta mig mycket gärna! Kanske i en egen tråd?) De som utvandrade p.g.a. religion varierade mycket, och sannerligen var många betydligt hårdare än statsreligionerna här. Kväkarna t.ex, dem kan jag inte så mycket om, men det jag läst om dem påminner då inte om framgångs-kyrkorna.a81 skrev:Avsaknad av "jantelag", det är fint att bli/vara rik, vilket väl delvis har att göra med att många kyrkor i USA har en positivare inställning till materiell rikedom? I Europa har vi ju präglats mera av katolicism och luthersk protestantism.
Mvh Petter
- Ståhlspets
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Intressant med Jantelagens släktingar. Att J inte är svensk utan dansk visste jag, men skoj att det i alla länder sägs saker i stil med "Typiskt x-skt, i USA/UK/Tyskland/Långtbortistan skulle man inte varit avundsjuk". 
Angående ämnet: Universitetsreformen runt VK2 som jag glömt vad den exakt innebar gav tydligen en enorm grogrund för tillväxt i ekonomin långt tidigare än andra länder.
Mvh Petter
Angående ämnet: Universitetsreformen runt VK2 som jag glömt vad den exakt innebar gav tydligen en enorm grogrund för tillväxt i ekonomin långt tidigare än andra länder.
Mvh Petter
Intressant nog för en egen tråd: Jantelagar
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
Re: Varför har USA blivit ett så inflytelserikt land?
Dom har ju även klantat sig otroligt mycket. dom dom inte skulle vara så inflytande och stora i mun så skulle man se USA misstag mer. Svårt att förklara, men två atombomber och misslyckande i mellanöstern gör att dom måste täcka över/gömma misstagen. Och såna saker som atombomberna kommer ju alltid vara en stor skam för USA. Men som andra säger, det är stort och därmed en stor del av jorden.Spets skrev:Nu när valet i USA har varit så aktuellt för världen har jag funderat lite om varför just det här landet blivit så mäktigt, vad ligger egentligen bakom?
//Spets
MVH
Tomas
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt: