Jantelagar

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Jantelagar

Inlägg av Hexmaster » 29 november 2006, 17:13

Inflätat från div. inlägg i annan tråd...
Hexmaster skrev:Vad jante-lagen beträffar så finns den allt lite varstans, i varierande grad. I Australien och Nya Zeeland finns ett tämligen välkänt fenomen tall poppy syndrome, med tanke på att jag aldrig hört talas om det förrän jag letade skulle det inte förvåna om det finns något motsvarande i USA. (Handicapper General nämns, men är just inte särskilt välkänt.)
"Someone is said to be suffering from tall poppy syndrome when their assumption of a higher economic, social or political position attracts criticism, being perceived as presumptuous, attention seeking or without merit" - låter bra likt Jantelagen som den tillämpas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tall_poppy_syndrome

Handicapper General är en novell av Vonnegut som jag bestämt ska ta och läsa nån gång. Det verkar som sagt inte vara i närheten lika vanligt som Jante eller ens TPS enl. ovan.
The year was 2081, and everybody was finally equal. They weren't only equal before God and the law. They were equal every which way. Nobody was smarter than anybody else. Nobody was better looking than anybody else. Nobody was stronger or quicker than anybody else. All this equality was due to the 211th, 212th, and 213th Amendments to the Constitution, and to the unceasing vigilance of agents of the United States Handicapper General.
http://en.wikipedia.org/wiki/Handicapper_General
Hexmaster skrev:Om någon känner till det skotska uttrycket I kent yer faither - svårgooglad dialekt! - lite närmare så får de ytterst gärna höra av sig.
En tolkning som ligger nära till hands är "(Du ska inte tro att du är något för) Jag känner din farsa (och vet att han inte är något märkvärdigt)", men jag har misslyckats fullständigt med att hitta en faktisk definition, graden av ev. hotfullhet m.m. Däremot ett flertal ställen som nämner "det välbekanta talesättet"... Frustrerande...
Stålspets skrev:I Japan finns ett som låter så här och är väldigt talande då det gäller Jantelagen:
Den spik som sticker ut blir nedhamrad!
Enl. diskussion på Wikipedia Deru kui wa utareru = "Den stav som sticker ut blir nedhamrad" (eftersom "nerslagen" låter lite, hm, annorlunda.) En härlig poäng, som jag verkligen hoppas är sann, är att talesättet skulle vara från den tid då man inte använde spikar i Japan - vilket inte är så fruktansvärt längesen, men ändå.
(F.ö. finns det inte mycket som jag är så misstänksam mot som "kinesiska ordspråk", eller japanska, eller citat som tillskrivs Konfucius - folk använder dem stup i kvarten, i fullständig avsaknad av källkritik. Detta verkar dock äkta. Expert har rådfrågats, väntar på svar.)
http://en.wikiquote.org/wiki/Talk:Japanese_proverbs
Gutekrigaren skrev:Intressant med Jantelagens släktingar. Att J inte är svensk utan dansk visste jag, men skoj att det i alla länder sägs saker i stil med "Typiskt x-skt, i USA/UK/Tyskland/Långtbortistan skulle man inte varit avundsjuk". :)
Utläggning om Jantelovens ursprung: http://www.faktoider.nu/jante.html

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem

Inlägg av Ståhlspets » 29 november 2006, 18:19

Med "Deru kui wa utareru" menas det egentligen så här att om man har en rad med stavar/pålar/spikar så slås den högsta staven ned först.

Alltså kaxa inte upp dig för då!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 november 2006, 07:32

"poppy syndrome" och "handicapper syndrome" hmmm har jag aldrig hörtalas om.
Skulle det vara motsvarande jante-lagen i den anglosaxiska världen?
Annars brukar väl det vara kultur-krocken nr1 när amerikaner möter svenskar och just orsaken till att amerikaner just uppfattas som skrytiga.

Sonderling

"en kille på jobbet sa att jag skulle sluta skryta när jag bara sa som det var" citat av farsan nångång på 70-talet.

Stefan
Medlem

Re: Jantelagar

Inlägg av Stefan » 1 december 2006, 10:47

Gutekrigaren skrev:Intressant med Jantelagens släktingar. Att J inte är svensk utan dansk visste jag, men skoj att det i alla länder sägs saker i stil med "Typiskt x-skt, i USA/UK/Tyskland/Långtbortistan skulle man inte varit avundsjuk". :)
Utläggning om Jantelovens ursprung: http://www.faktoider.nu/jante.html

Den ÄR alltså dansk. Här har vi då ytterligare en faktoid:

Sandemose är ju i sak en norsk författare. Jag - och säkert många andra - har alltid trott att Jantelag är ett begrepp från Norges småstäder. Medan den alltså hänsyftar till Sandemoses danska uppväxt...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 december 2006, 11:18

Hmm? Det allra vanligaste är ju att man tror att lagens formulering är genuint svensk; sen finns det en stadigt växande (tror och hoppas jag) skara som vet att den är dansk. Du menar att du haft koll på att boken skrivits på norska, men inte att Sandemose skrev om sin danska födelseort? - Måste säga att det var en bildad variant på missuppfattningen, jag har inte stött på den förut.

Åtminstone inte i Sverige - citerar förordet: "...Många har känt igen sin egen hemort - notoriskt har det hänt med folk från Arendal, Tromsø och Viborg. Från den sistnämnda staden har jag anmodats att skriva om min skoltid där, och motiveringen var att jag uppenbarligen måste vara därifrån."

:D
sonderling skrev:Skulle det vara motsvarande jante-lagen i den anglosaxiska världen?
"Handicapper" verkar inte ha någon särskild utbredning, däremot verkar TPS vara någorlunda välkänt i Australien/NZ, liksom "yer faither" i Skottland. Har även sett Jantelagen återges upp på alla möjliga ställen såsom perfekta beskrivningar på just den egna befolkningen, ev. till skillnad från alla andra; lite av ett "gräset är grönare"-syndrom.
sonderling skrev:Annars brukar väl det vara kultur-krocken nr1 när amerikaner möter svenskar och just orsaken till att amerikaner just uppfattas som skrytiga.
Du kanske umgåtts med fel folk? ;)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Re: Jantelagar

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 december 2006, 18:23

Hexmaster skrev:En tolkning som ligger nära till hands är "(Du ska inte tro att du är något för) Jag känner din farsa (och vet att han inte är något märkvärdigt)", men jag har misslyckats fullständigt med att hitta en faktisk definition, graden av ev. hotfullhet m.m. Däremot ett flertal ställen som nämner "det välbekanta talesättet"... Frustrerande...
Det närmaste en definition jag lyckas hitta är detta. (Man verkar i alla fall få lite mer träffar om man söker på "kent his faither" än "kent yer faither".)
I kent his faither is a derogatory phrase used to remind those who have achieved success (especially if achieved away from Scotland) that they are no better than anyone else.
Burn's simple, defiantly human assertion that 'a man's a man for a' that' is inevitably recycled as the reductive and degrading putdown 'I kent his faither'.
The word ultimately derives from the Old Norse kenna to perceive.
http://www.britannia.org/scotland/scots ... ry/k.shtml

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 4 december 2006, 11:33

Uttrycket är väl desto kraftigare som McAdams betyder ju Adams son. Johan, Lars son.
Jag känner din far. Jag vet precis din bakgrund...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 december 2006, 19:10

Hörde en variant: Det som är det genuint svenska är att dra upp "den svenska Jante-lagen" i alla möjliga sammanhang. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 4 december 2006, 20:22

Hexmaster skrev:
sonderling skrev:Annars brukar väl det vara kultur-krocken nr1 när amerikaner möter svenskar och just orsaken till att amerikaner just uppfattas som skrytiga.
Du kanske umgåtts med fel folk? ;)
Vilket sammanträffande! Sonderling och jag verkar umgås i samma kretsar. :wink:

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem

Inlägg av Dezert » 14 december 2006, 23:35

Gutekrigaren skrev:Hörde en variant: Det som är det genuint svenska är att dra upp "den svenska Jante-lagen" i alla möjliga sammanhang. :)

Mvh Petter
Speglar väl den förbaskat negativa attityd vi har till det mesta, nog är vi gnälligare än de flesta ;)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 15 december 2006, 14:27

Och på den här sidan av "Kölen" beskriver folk flest Jante-loven som något unikt Norskt......

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 15 december 2006, 16:57

Donkeyman skrev:Och på den här sidan av "Kölen" beskriver folk flest Jante-loven som något unikt Norskt......
Det var väl Sandemose som skrev den ändå... :wink: Men "unikt" skulle jag inte påstå.

EDC
Medlem

Inlägg av EDC » 27 december 2006, 02:39

Om jag inte minns fel utspelar sig originalet till Jantelagen sig i norsk miljö. Fast den sociala kontexten finns säkert på många platser på jorden, inte minst i Sverige.
Den som vill vidga sina vyer genom en litterär upplevelse uppmanas att läsa Sandemoses roman En flykting korsar sitt spår.

./.
Såg nu i länken att den ursprungliga bakgrunden är outtalat dansk, men så allmän att vem som helst kan känna igen sig.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 december 2006, 23:00

Jantelagen är nog lyckad vad rubriksättningen anbelangar.
Lag låter förvisso allvarsamt, den har dock ingen tillämpning. Jantelagen är ingen lag; om du inte själv vill att den skall gälla.
Det är bara att välja.
Såvitt jag minns lyder en av paragraferna:
Du skall inte tror att du är någon!
Det är inte skrivet av ett samhälles lagsprängda och förståndiga jurister, utan av en norsk skribent, som tyckte han inte var någon!
Det är garanterat stång omöjligt; att ha åsikter om saker och händelser, utan att någon annan är av annan uppfattning.
Vill man nu sätta sej i jantelagens fängelse, så är det upp till en själv.
Den gäller för de människor som tror de omfattas av den. Denna lag kan man nog lungt stoppa upp någonstans, där varken sol eller måne skiner.
Jantelagen är enkom en skymf, mot den fria andens rättigheter och för all del även skyldigheter.
Ett gott 2007
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem

Inlägg av Samuelsson » 28 december 2006, 05:06

Är inte Babels torn på något sätt en variant av Jantelagen också, om man ger det en stunds mellandagsfilosofisk eftertanke mellan glögg och nötter.

Skriv svar