KATHARINE KERR "SILVER DOLKEN"!

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 30 mars 2003, 18:33

Han kan inte mena allvar........!!!!!
isåfall kommer jag att egenhändigt spöa honnom om han inte skriver om den sista striden........
är du hundra på detta someone???
De som läst den sista boken i serien måste hålla med om att det inte var ett tillfredsställande slut på serien?! :x :x :x

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 2 april 2003, 19:10

anfanglir skrev:Han kan inte mena allvar........!!!!!
isåfall kommer jag att egenhändigt spöa honnom om han inte skriver om den sista striden........
är du hundra på detta someone???
De som läst den sista boken i serien måste hålla med om att det inte var ett tillfredsställande slut på serien?! :x :x :x
100 och 100.. det var iaf vad han skall ha uppgett till förlaget och det skrevs om på SF-bokhandlens sida... har iof inte gjort uttömmande forskning om det.. men många verkar ju vara överens om att han inte ska skriva mer om Rand på ett tag...

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 3 april 2003, 11:39

:cry: :cry: :cry:
MÖRKER
Fan vad jag hatar Robert Jordan och resten av världen. Han kan ju inte sluta nu!!!
Det är ju som att skriva en deckare på 6000 sidor utan att avslöja vem mördaren är!!! :x :x :x

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 22 april 2003, 02:56

Mikael Eklund skrev:Hej, kan inte hålla mig. Men Kerrs böcker är nog de sämsta jag läst någonsin inom fantasy ( nästan ). Men läs dom ändå. Bilda en egen uppfattnig. Kanske dom passar dig. Jag tycker ju då att Jordans böcker är helt ok. Och Edding funkar han oxå. Annars är Dragon Lance serien bra. Fast helst då på engelska. De böcker som finns översatta är nästan lite väl mycket ungdomliga. Apprå på det, är det bara jag som tycker att Fantasy funkar bäst på engelska ? Jag tycker att det gärna blir lite "fjantigt" på svenska. För mig funkar min egen fantasi och inlevnings förmåga bättre på engelska.

Micke
Robert Jordan = känd för att skriva låååångt utan att ha med någon handling och har blivit ganska hackad på för att ha glömt handlingen halvvägs in i serien.

Eddings = känd för att skriva för mellanstadieelever :P

Dragonlance... = ungefär samma sak som Eddings. Känt för att vara ganska simpelt. Hur många böcker finns det i serien? Har hört att det finns över hundra. Det säger väl en del om kvaliteten? :)

Kerr = Anses av många vara den främsta författarinnan och slåss om platsen tillsammans med kanske framför allt Robin Hobb.

Inte för att verka kritisk, men jag gillar inte din smak :P

Tolkien, för den annorlunda stämningen, det högtidliga språket och för den underbara världen. Hobb för det bra språkbruket och framför allt för den enorma inlevelsen. Jordan för att han har en rollspelsvänlig värld :P

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 22 april 2003, 02:58

Crossroads of Twilight är INTE sista boken. Faktum är att boken är händelsefattig och mest en inkomstbringande transportsträcka. Det blir troligtvis 2-4 böcker till i serien, RJ är inte säker. Tidigare var spekulationerna 2 böcker efter CoT men nu tror de flesta, inklusive mig, att det blir fler pga segandet i CoT.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 28 april 2003, 13:41

Haldir, jag kan nog hålla med dig lite om både Eddings och dragonlance serien. Dock så gillar jag dom på engelska. Läste först 2 böcker på svenska i Dragon lance serien. Och det var verkligen inte kul. Men så fick jag låna samma böcker av en kamrat fast då på engelska. De blev genast mycket bättre. Hobb gillar jag faktiskt starkt. Däremot så skiter jag fullständigt i om hela den litterära eliten tycker att Kerr är bra. För mig ger hennes böcker inte ett smack. Har varit på väg många gånger att kasta ut dom när jag behöver mer plats i bokhyllan. Dessutom så läser jag en serie böcker som handlar om "Felix & Gotrek". Böcker som utspelas i warhammer fantasy världen. Klart godkännt. Just nu något av favoriter hos herr Eklund. Sen får dom böckerna gärna vara skriva för lågstadie elver, jag gillar dom ändå :wink:

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 28 april 2003, 15:02

Mikael Eklund skrev:Sen får dom böckerna gärna vara skriva för lågstadie elver, jag gillar dom ändå :wink:
Böcker där man får allting serverat kan vara skönt ibland. När jag vill ha det läser jag t.ex. Terry Goodkind eller Jan Guillou. Man slipper tänka, bara låta ögonen svepa över sidorna. Det blir dock rätt tråkigt i längden.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 2 maj 2003, 16:42

Dragonlanceböckerna är ju en uppsjö.. men de utspelar sig under olika tidsepoker, handlar om glömda hjältar etc etc,,,

de viktiga är ju de som Margaret o Tracy knåpat ihop som håller hyfsat okej klass.. Raistlin, Tasslehoff o Tanis är ju karaktärer iaf jag alltid kommer bära med mig :)

Julle
Ny medlem

Inlägg av Julle » 10 maj 2003, 21:51

Några kommentarer vad som nämnts här. Hoppas jag inte glömmer någonting.

Eddings skrev Belgariaden, vilket är en serie totalt utan djup, med en humor jag inte delar och där man kan skära sig på den vassa kant som uppstår mellan "gott" och "ont". Trots allt var den dock läsvärd. Resten var betydligt sämre kopior på vad han redan skrivit, och med serier/böcker som Tamuli och Althalus har han sjunkit till en nivå jag tycker det är sorgligt att de publicerar, när man hade kunnat få någonting så mycket bättre istället.
Märk väl att jag bara talar om hans fantasy, förresten, eftersom det är den genren tråden mest verkar röra.

Kerr anser även jag vara fruktansvärt usel. Jag har gång på gång misslyckats med att argumentera för det, utom att jag störde mig på tidshoppen. Det är dock så mycket mer än så och jag minns fortfarande de nästan rena äckelkänslor som fick mig att bokstavligt talat slänga ifrån mig andra boken i Deverry. Jag kommer knappast utsätta mig för lidandet att ge henne en ny chans.

Dragonlance innehåller så många böcker och bygger på ett sådant koncept att det rent naturligt blir en hel, hel del skit publicerat där. Finns ju väldigt mycket. De som man i Sverige vanligtvis talar om är väl Hickman & Weis. Jag tycker att det är okej böcker, men lite som Eddings (om än aningen bättre, framför allt för att de har lyckad(!) humor med Tasslehoff och Fizban, till exempel).

Jordan började bra, där de första böckerna var ganska enastående. Jag var väl Jordan-fantast när jag var runt tio, elva år och min Farornas väg (eftersom jag då ännu inte hade möjligheten att med särskilt gott resultat övergå till engelska :)) är ganska sönderläst. Tyvärr har han misslyckats totalt med att ta vara på det arvet, och CoT är bara någonting sorgligt som aldrig ens borde ha skrivits, än mindre läst. Att jämföra de första böckerna och de senare är rent beklämmande.

Hobb skriver otroligt bra, den bästa författare som nämnts i den här tråden hittills. Hennes personporträtt är underbara. Så levande. Fitz är så... nära. Om man kunde skriva och få personerna att kännas så oerhört levande ändå. Ah, well.

Jag föredrar slutet i Farseer framför Liveship Traders, även om jag tycker att den senare nämnda trilogin faktiskt är den bättre av de två. Dock håller jag med Haldir om att slutet i Liveship Traders är en klar besvikelse. Hade verkligen förväntat mig mer.

Vad är det med slutet i Farseer som är så dåligt, och hur borde det ha varit?

Tolkien är bra, men överskattad. Det finns några saker som jag tycker han lyckas med bättre än nästan alla andra - landskapan, Moria och Mordor (till exempel) är oerhört levande, precis som Hobbs personer (där Tolkien å andra sidan misslyckas), och hans magi är en av mina favoriter, helt enkelt därför att den finns där, är oerhört viktig men ändå håller sig i skuggorna och inte låter sig granskas.

Guillou är bra, tycker jag, men jag kan inte hålla med om att man inte får tänka när man läser hans böcker - inte Ondskan i varje fall. Om det var meningen att jag skulle låta bli att tänka måste jag till min skam erkänna att jag misslyckades totalt. Övrig produktion håller inte samma klass men är klart läsvärd.

Goodkind är överskattad. Finns inte mycket i hans böcker jag tycker om, å andra sidan har jag väl inte kommit längre än till bok tre eller fyra eller vad jag läste senast :) (Engelska.)

Öhm. Har jag glömt någonting nu?

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem

Inlägg av Mustardseed » 15 juni 2003, 23:39

Jag tyckte att de första tre-fyra Deverryböckerna var mycket bra. Sedan går det dock stadigt nedåt: efter den sjunde gav jag upp!
Eddings har ett stort underhållningsvärde med alla sarkastiska kommentarer, men är egentligen inte särskilt intressant. Är i stort behov av en ny idé...

Skriv svar