Hur påverkade dem medeltiden?
Shakespeares inverkan på Renässansen och Historia i övrigt?
Shakespeares inverkan på Renässansen och Historia i övrigt?
Vad har Shakespeares verk egentligen gjort för historien och människan?
Tja, den påverkade ju inte alls medeltiden, han skrev ju på andra halvan av 1500 om jag inte minns fel. Minns jag fel så var det början på 1600-talet.
Men hur det har påverkat samtiden och eftervärlden är en bra fråga.
Rent allmänt kan sägas att hans verk gav en solid gemensam plattform åt alla britter och i någon mån vita amerikanare. Hans verk är fortfarande standardlitteratur på alla engelsktalande litteraturhistorie-kurser. 1600-tals engelskan är forfarande väl förståeligt för dagens britter - medan 1600-tals svenskan är ju på gränsen till obegriplig för oss. Vi läser inte Olof von Dalin som daglig lektyr när vi skall somna för kvällen...
Men hur det har påverkat samtiden och eftervärlden är en bra fråga.
Rent allmänt kan sägas att hans verk gav en solid gemensam plattform åt alla britter och i någon mån vita amerikanare. Hans verk är fortfarande standardlitteratur på alla engelsktalande litteraturhistorie-kurser. 1600-tals engelskan är forfarande väl förståeligt för dagens britter - medan 1600-tals svenskan är ju på gränsen till obegriplig för oss. Vi läser inte Olof von Dalin som daglig lektyr när vi skall somna för kvällen...
-
Gnarpsbaden
- Ny medlem
Litteraturvetenskapens grand old man Harold Bloom menar att Shakespeare skapade den moderna människan, det måste handla om vårt sätt att se på oss själva och världen. Han skrev en stor bok i ämnet som jag dock inte läst.
Det går för övrigt att läsa Shakespeare i original om man är bra på engelska och har tålamod nog att lära sig den märkliga syntaxen. Vissa små underfundigheter går nog förlorade för alla nutida människor.
Det går för övrigt att läsa Shakespeare i original om man är bra på engelska och har tålamod nog att lära sig den märkliga syntaxen. Vissa små underfundigheter går nog förlorade för alla nutida människor.