Ottarshögsområdet plundrat

Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Ottarshögsområdet plundrat

Inlägg av Olof Ekström » 4 september 2003, 00:01

Ser ingen som rapporterat det och jag har heller inte sett något i nationella media, bara regionalt - så here goes,

Gravfältet runt, och själva högen, har tydligen systematiskt avsökts av plundrare med metalldetektor under sommaren. Länsantikvarie och RAÄ ber den som har upplysningar höra av sig till poilsen.

Liten artikel i UNT

Jag var där för mindre än tre veckor sen, och för första gången sedan 50-talet har man (lokal förening, LA och RAÄ) röjt upp området och rensat bort all sly, högen ser fin och välskött ut och gravfältet som inte ens syntes förut var också inbjudande och trevligt...

Så det var väl givet att någon tyckte han hade rätt till de grejerna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 september 2003, 13:00

Såg det på ABC nytt. Vilket svineri!

Sonderling

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 4 september 2003, 15:05

Hur langt nar en metalldetektor ner i jorden, vad kan de ha hittat?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 4 september 2003, 15:14

Inte så djupt trodde jag, men efter att ha råkat läsa mer om gravplundring med detektor verkar det som om det går djupare än man tror. Min tanke var att Ottarshögen själv knappast kan ha givit något. Den är alltför många meter djup även om den inte är gigantisk, och dessutom redan utgrävd om jag minns rätt?

Däremot är resten av gravfältet säkert väldigt avsökbart. De högarna är bara halvannan meter höga, många av dem snubblar man bokstavligen på (vilket jag kan intyga sedan besöket nyligen...).

Det som inte syns på många bilder är att gravfältet är lika stort på bägge sidor om vägen (normalt kan man bara ana den sida där storhögen ligger). Högarna på andra sidan är lite större än de runt storhögen, och vore jag plundrare skulle jag nog leta där först.

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 4 september 2003, 16:33

Dan Koehl skrev:Hur langt nar en metalldetektor ner i jorden, vad kan de ha hittat?
En skaplig metalldetektor (för ca 10 000-15 000 kr) hittar en vanlig spik på ca 60 cm djup utan några problem. Dom fungerar givetvis på större djup än så, men då hittar man bara större föremål.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 4 september 2003, 22:06

Mr Firpo skrev: En skaplig metalldetektor (för ca 10 000-15 000 kr) hittar en vanlig spik på ca 60 cm djup utan några problem. Dom fungerar givetvis på större djup än så, men då hittar man bara större föremål.
Wow.

How depressing.

Skriv svar