Åland och Öland

Skriv svar
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Åland och Öland

Inlägg av hangatyr » 24 juni 2003, 17:26

Hur har dessa två öar fått sina, om man får säga så, ganska märkliga namn? Vanligtvis heter öar något med -ö; Hangö, Dagö osv.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 juni 2003, 17:33

Kanske man tyckte landområdet var för stor för att kallas ö? Island, Grönland, Åland, Gotland och Öland. :) (rena spekulationer)

/Anno

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 24 juni 2003, 17:36

En liten "sidenote", Island namngavs (vad jag vet) efter sitt klimat. Isigt och jävligt. Grönland däremot, namngavs för att locka nybyggare. Därför är namnet inte lika rättsägande. :)

/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 24 juni 2003, 17:40

på tal om åland och öland: borde inte gotland då egenltigen heta Äland? :D

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 25 juni 2003, 00:20

Johan Elisson skrev:En liten "sidenote", Island namngavs (vad jag vet) efter sitt klimat. Isigt och jävligt. Grönland däremot, namngavs för att locka nybyggare. Därför är namnet inte lika rättsägande. :)
Kanske lite ifrån ämnet, men inte alltför mycket hoppas jag: Jag har någonstans (tyvärr har jag glömt var) läst en teori om att namnet Grönland uppkommit ur Hronland, där hron skulle betyda val. Men det var ganska länge sedan jag läste det. Är denna hypotes numera avfärdad?

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 juni 2003, 11:55

När du säger det där så ringer det en klocka i mitt huvud. Fast det gäller en helt annan sak. Var det inte så att när de första människorna kom till Grönland så gick det faktiskt att odla där en del av året. DÅ ville man locka dit fler också kom namnet Grönland. :P Kan detta stämma eller är det något jag har hittat på?

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 juni 2003, 11:57

På tal om Åland så råkar jag faktiskt befinna mig på Mariehamns bibliotek just nu. För er som inte vet var Mariehamn ligger kan jag berätta att det är den största staden på Åland. Men varför det heter som det gör vet jag inte.
När det gäller Öland så är det ju faktiskt ett Ö i början. Men mer vet jag inte.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 25 juni 2003, 12:19

Den stegrande kamelen skrev:Kanske lite ifrån ämnet, men inte alltför mycket hoppas jag: Jag har någonstans (tyvärr har jag glömt var) läst en teori om att namnet Grönland uppkommit ur Hronland, där hron skulle betyda val. Men det var ganska länge sedan jag läste det. Är denna hypotes numera avfärdad?
Ingen aning, det kan ju lika gärna vara så att min lite "roligare" hypotes är den som är avfärdad, tyvärr har jag ingen källa för mitt påstående men jag ska se om jag hittar någon. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 25 juni 2003, 15:14

Scrooge_McDuck skrev:På tal om Åland så råkar jag faktiskt befinna mig på Mariehamns bibliotek just nu. För er som inte vet var Mariehamn ligger kan jag berätta att det är den största staden på Åland. Men varför det heter som det gör vet jag inte.
När det gäller Öland så är det ju faktiskt ett Ö i början. Men mer vet jag inte.
det är den enda staden på Åland!!
Huvudgatan heter Torg gatan.
Det är gratis att åka buss i mariehamn (vad jag minns)
Den enda biographen(bio) är stängd på sommaren.
Det finns en Ishall där nånstan....
Finlandsbåtarna går via Mariehamn för att få sälja Tax free
Det vet jag om Mariehamn

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 juni 2003, 15:40

det är den enda staden på Åland!!
Jag vet!!!! Och eftersom det är den enda så kan vi med uteslutningsmetoden räkna ut att det också är den största.
Huvudgatan heter Torg gatan.
Huvudgatan heter Storagatan. Man stavar det inte Torg gatan utan Torggatan
Det är gratis att åka buss i mariehamn (vad jag minns)
Helt korrekt. Det är det. Fast man kan lika gärna gå får det är så litet.
Den enda biograFen(bio) är stängd på sommaren.
Biografen är inte stängd på sommaren. Om du menar bio Savoy det vill säga.
Det finns en Ishall där nånstan....
Det finns en ganska stor ishall nära Eckerö
Finlandsbåtarna går via Mariehamn för att få sälja Tax free
Helt rätt. Ålad lever i princip på alla svenskar som kommer och blir fulla på deras båtar (alla blir förstås inte det). Men även de båtar som stannar i Mariehamn har Tax Free. Anledningen till att man får sälja Tax Free på båtarna är att Åland inte hör till EU's tull och skattelag.

Mvh/Fredrik "Scrooge McDuck"

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 26 juni 2003, 14:31

Johan Elisson skrev:
Den stegrande kamelen skrev:Kanske lite ifrån ämnet, men inte alltför mycket hoppas jag: Jag har någonstans (tyvärr har jag glömt var) läst en teori om att namnet Grönland uppkommit ur Hronland, där hron skulle betyda val. Men det var ganska länge sedan jag läste det. Är denna hypotes numera avfärdad?
Ingen aning, det kan ju lika gärna vara så att min lite "roligare" hypotes är den som är avfärdad, tyvärr har jag ingen källa för mitt påstående men jag ska se om jag hittar någon. :)
Nu har jag letat lite på det allvetande nätet. :)
Att hron betyder val verkar i alla fall stämma, även om det är på fornengelska. Ordet förekommer t ex i Beowulf, bl a i kenningen hronrad, valens väg, som syftar på havet. Men jag vet inte om det fanns något liknande ord i det fornnordiska språket vid tiden när Grönland döptes, när nu det kan ha varit. Om det fanns det så verkar det inte osannolikt att det är så namnet kom till.

Skriv svar