jättarna

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
tenar
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 juli 2003, 11:41
Ort: Nacka
Kontakt:

jättarna

Inlägg av tenar » 19 juli 2003, 11:59

I gamla testamentet första moseboken hittade jag ett avsnitt om som kallas "jättarna"(6:1) som är placerat före avsnittet "Noa och floden" .

Min fråga är om något vet något om avsnittet ? det verkar inte riktigt passa in och vad jag kan se beskriver det inte en monoteistisk religion

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 19 juli 2003, 14:07

Överhuvudtaget är ju 'jättar' en väldigt spännande beteckning, även i fråga om forntida Norden - där jättarna är vanligt förekommande.

Jag tror att en människogrupp med medellängd runt 150-160 anser människor av två meters längd vara jättar. I synnerhet om deras kvinnor är huvudet högre än den andra folkgruppens män...

I Norden har hittats skelett i gravar med människor som varit 2 m långa. Andra gravfynd med längder runt 1,5 m. Förmodligen har sådana variationer förekommit i Mindre Asien/Mellersta Östern också?

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 20 juli 2003, 01:00

WilmerT skrev:Jag tror att en människogrupp med medellängd runt 150-160 anser människor av två meters längd vara jättar. I synnerhet om deras kvinnor är huvudet högre än den andra folkgruppens män...
I en annan tråd konstateras det att männens genomsnittslängd under vikingatiden var 172 cm.
viewtopic.php?t=7166&start=20

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 20 juli 2003, 11:02

Örjan skrev:
WilmerT skrev:Jag tror att en människogrupp med medellängd runt 150-160 anser människor av två meters längd vara jättar. I synnerhet om deras kvinnor är huvudet högre än den andra folkgruppens män...
I en annan tråd konstateras det att männens genomsnittslängd under vikingatiden var 172 cm.
viewtopic.php?t=7166&start=20
Som jag! :P Alltså drar jag slutsatsen att jag är en Viking 8)

/DK M

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 20 juli 2003, 20:31

Väl medveten om att trådens initiativtagare inte fått mycket till svar fortsätter jag dock tankegången:

* Kan vi anse oss ha funnit förklaringen till att forntidens Nordbor skiljde på "jättar" och vanligt folk?

* Vilka fynd känner vi till av folk av över medellängd?

I Ubsola/Birka citerar Dan Jordanes:
Dan Koehl skrev:Jordanes nämner faktiskt två likartade namn eller ord när han räknar upp Scandzas stammar i sin origin of the Goths:
[...]
Under alla förhållanden nämner Jordanes på samma uppräkning men skilt från varandra orden Suehans, och Suetidi [...]:
han säger: "The Suetidi are of this stock and excel the rest in stature".
Mycket kan väl sägas om existensen av Suetidi. Tacitus (Germania, 45) kallar dem 'de kvinnostyrda sitonerna', sitonum.
Min åsikt om dem är att de är ett bronsåldersfolk, och därmed kanske intressant att diskutera i sammanhanget kring kelternas/germanernas varande och göranden.


/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
Ort: Uddevalla

Re: jättarna

Inlägg av uddevalla » 23 juli 2003, 21:21

tenar skrev:I gamla testamentet första moseboken hittade jag ett avsnitt om som kallas "jättarna"(6:1) som är placerat före avsnittet "Noa och floden" .

Min fråga är om något vet något om avsnittet ? det verkar inte riktigt passa in och vad jag kan se beskriver det inte en monoteistisk religion
Jättarna var inte gudar utan ett folk:

1 Mos 6:4
På den tiden — och även senare — när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort.

4 Mos 13:34
vi såg till och med jättar där.” (Anakiterna var ett slags jättar.) ”Då tyckte vi att vi var som gräshoppor, och det måste de också ha tyckt.”

5 Mos 1:28
Vart är det vi skall gå? Våra bröder har gjort oss modlösa med sitt tal om ett folk som är större och talrikare än vi och om stora städer med skyhöga murar. Till och med anakiter fick spanarna se där borta.”

Jos 11:21
Det var då Josua utrotade anakiterna i bergsbygden, i Hebron, Devir och Anav och i hela Judas och hela Israels bergsbygd, och vigde dem och deras städer åt förintelse.

Jos 11:22
Inga anakiter lämnades kvar i israeliternas land, bara i Gaza, Gat och Ashdod blev några kvar.

Du kan lätt följa sambanden om du söker i bibeln:
http://www.bibeln.se/

//IW

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 24 juli 2003, 10:09

Det måste ju finnas lämningar efter dessa Anakiter och deras städer, om inte Bibeln helt enkelt är en sagobok. Så var är ruinerna och gravarna?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 juli 2003, 10:58

En liten kuriosakommentar: von Däniken och Henry Kjellson m.fl. tolkade jättarna i Bibeln som utomjordiska besökare, men det var ju iofs på det vilda 70-talet...

/DK M

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 24 juli 2003, 11:37

Djinghis Khan skrev:En liten kuriosakommentar: von Däniken och Henry Kjellson m.fl. tolkade jättarna i Bibeln som utomjordiska besökare, men det var ju iofs på det vilda 70-talet...

/DK M
Men det vet vi väl alla att Jesus och Guds änglar var en astronaut?!?
Samtida med Inka och kinersernas motsvarande frälsare, seglande genom luften med en rund glashjälm och ett fasligt dån av raketmotorerna på ryggen... :wink:

(Återigen ett avfall från ämnet. Ber om ursäkt)
/WT

tenar
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 juli 2003, 11:41
Ort: Nacka
Kontakt:

Inlägg av tenar » 24 juli 2003, 13:12

Det var ett intressant svar Uddevalla! Det jag undrar när jag läser är om alla jättar i bibeln är desamma och vad som egentligen menas med "gudaväsen". Skulle inte texten kunna referera lite till andra trosuppfattningar i området, till exempel grekisk mytologi, eller är jag helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 2 augusti 2003, 17:41

Etymologin till ordet jätte:

Urg. *etun-az > urn. *jqtun-aR > fisl. jqtunn (q='o med hake')

Ordet är som synes bildat till äta, alltså 'storätare'.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 3 augusti 2003, 16:45

Verkar som om nästan alla folkslag i världshistorien haft en tanke om den tid då "Jättarna vandrade på jorden" antingen det nu rör sig om vikingarnas Jotun, kelternas Fomori eller (lite mer långsökt kanske) de gamla grekernas Titaner.

Om de amerikanska urfolken har några legender om jättar vet jag inte säkert, men jag har för mig det. Inuiterna har det vet jag iallafall.

Kanske är det gamla artminnen då vi drällde omkring sida vid sida med Meganthropus eller liknande större protomänniskor?

Detta givet att art/rasminne alls är något att ta på allvar, vill säga...

Användarvisningsbild
Naeira
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 juli 2003, 18:22

Inlägg av Naeira » 4 augusti 2003, 10:07

Fläsket skrev:Detta givet att art/rasminne alls är något att ta på allvar, vill säga...
Inte vet jag om man ska ta det på allvar eller ej men intressant är det så att det förslår! Samma "kollektiva minne" verkar de flesta folk dela vad gäller paradiset, alla har någon form av uppfattning om ett trevligt ställe där döingar roar sig. Läste ett intressant förslag till vad detta "minne" härstammade från. Tydligen levde människan livets glada dagar när hon fungerade som jägare/samlare, mkt föda, lite arbete och allmänt överflöd. Så detta tal om paradiset är egentligen bara ett minne bevarat i generationer av en tillvaro mindre komlicerad än nu. /Victoria

tenar
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 juli 2003, 11:41
Ort: Nacka
Kontakt:

Inlägg av tenar » 4 augusti 2003, 11:41

Myten om översvämningar/syndafall finns också i flera kulturer. Kommer på två exempel bibeln och Popol Vhu (indianmyt). Jag tror att det ska finnas fler än så, men kommer inte på fler just nu. Någon som kan fler exempel?

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 4 augusti 2003, 12:07

Naeira skrev:Samma "kollektiva minne" verkar de flesta folk dela vad gäller paradiset, alla har någon form av uppfattning om ett trevligt ställe där döingar roar sig. Läste ett intressant förslag till vad detta "minne" härstammade från.
Det är väl ganska olika saker att tro på ett förgånget paradis och på ett kommande. Om det rör sig om en (idealiserad) förgången tillvaro, en "guldålder", kan man ju mena att denna goda tid är ohjälpligt förgången och att världen bara blir sämre och sämre. Om man å andra sidan tror att "paradiset" ligger i framtiden - antingen efter döden eller på jorden - så kan man tro på att människans tillvaro på ett eller annat sätt kan förbättras. Många har hävdat att den västerländska utvecklingstron har sina rötter i just den senare typen av föreställningar, som inte alls är "allmänmänskliga". I det antika Grekland hade man visserligen vissa idéer om ett elyseiskt paradis, men bara för ett fåtal: dödsriket i sig var ju ett mörkt och sorgligt ställe, och så framstår det också i vissa judiska texter. Det är nog huvudsakligen i kristendomen som idén om ett "allmänt" himmelrike - som inte bara kommer "hjältarna" till del - börjar bli vanlig.

En primitiv freudiansk tolkning skulle väl helt enkelt vara att myten om det förlorade paradiset är en projektion av varje vuxen människas förlorade barndom - fast då får man ju bortse från att barndomen kanske inte har varit något behagligt tillstånd under stora delar av historien.


tenar skrev:Myten om översvämningar/syndafall finns också i flera kulturer.
Småaktig anmärkning: syndafallet är ätandet av den förbjudna frukten (då människan "föll i synd"); översvämningen kallas syndafloden. :)

Skriv svar