Stenarna vid Carnac?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Stenarna vid Carnac?

Inlägg av Richard R » 9 juli 2002, 15:18

Hej!

Jag tittade nyligen på en dokumentär på Discovery kanalen och hann precis se de sista 10 minuterna. Där behandlades stenarna vid Carnac och deras ursprung. Är det någon som vet mera om dessa stenar?
Otroligt att människan har lyckats resa dessa - en av stenarna - vägde drygt 30 ton!!! Hur i h-e har man lyckats resa denna bumling?

Är det någon som vet mera om fornlämningen i Carnac och/eller har några böcker/länkar att rekommendera så skulle jag vara jättetacksam!

MVH Richard R :aliengray

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Stenbumlingar i mängd

Inlägg av catshaman » 9 juli 2002, 21:18

Hej
Du har rätt Carnac i Bretagne är som en moder till Västeuropeisk storstenskultur. Förmodligen är de äldsta delarna från runt 5000 f.Kr och byggnadsverksamheten pågick till framåt 3000 f.Kr. I huvudsak tycks anläggningarna liksom i Norden vara manifestationer av deras ritualastronomi. Dess avsikt var att följa tiden och speciellt fruktbarhetssäsongen och där man rituellt "gick i jord" för att förebåda odlingen. Det blev dock ett ritual som omfattades av alla näringar
.
Vår nordiska stenkultur har med största säkerhet inspirerats därifrån. Vi var dock sena med vad vi kallar hällkistor och dess blomning ca 2300 - 2000 f.Kr. Vissa modeller kommer säkerligen från Frankrike medan andra kan komma från Alperna och t.o.m. från Kaukasus
.
Tack vara att du frågade kom jag för mig att surfa och fann en sajt som gjordes i fjol. Jag har inte sett den förut och laddade hem den för en kvart sedan. Den är fantastisk med alla sina bilder som omfattar alla typer av lämningar i Carnac området och med liknade i mindre mängd i hela Västeuropa.
.
http://members.tripod.com/Menhirs/welcome.html
Njut!
Ha det catshman

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Inlägg av Richard R » 21 juli 2002, 14:30

Tack för info:t catshaman! Det finns så mycket att ta reda på om vår världs förflutna. Som du vid det här laget vet så ställde jag lite frågor kring Von Däniken's bok Chariot's ogf the gods? och jag har för mig att du gav en del svar ang. den. Jag köper inte på något sätt von Däniken's teorier - men de är lika troliga som Edens lustgård och Gud. Ett kontroversiellt och smart sätt att sälja, definitivt. Stenarna vid Carnac är en imponerande prestation. Jag kan inte förstå att människor har lyckats uppföra dessa stenar - utan dagens teknologi. Jag tar av mig hatten av vördnad för våra förfäder.

MVH Richard R. :aliengray

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Forntidsgåtor

Inlägg av catshaman » 21 juli 2002, 16:20

Hej Richard R
Ja det är inte så konstigt att det florerar en del fantasier om utomjordingar och annat när man ser på de avancerade fynden. Den stora Grann Menhir 300 ton vid Carnac har huggits ur berg flera kilometer bort och ytan är bearbetad. Det är en av de stora forntidsgåtorna "vilka verktyg använde de" Eller är det fel på våra dateringar?
.
Arkeologin är alltid beroende av substantiella bevis och att även vi kan genomföra eller upprepa andras verk /experiment. Vi möter allt fler fall då man bearbetad hårda bergarter. Ibland kan man möjligen förklara det såsom i Idaho där det finns metereoitjärn i närheten. De tidiga metallerna var inte rena utan ofta legerade i naturen. Så använde man exempelvis ofta arsenikhaltig metall i bronshanteringen. Man påstår att arketypen smeden Hefaistos fick sina dåliga ben genom att arbeta för mycket med arsenikbrons. Även vanlig koppar kan ha varit legerat och kanske de förstått att härda det.
.
Det senaste exemplet på en riktig gåta är i Turkiet eller på gränsen till Irak och Syrien. Man har grävt ut Gebeklitepe och daterat ett tempel att vara från 9000 f.Kr. Det häpnadsveckande är de stora pelarna på 20 ton och där det finns reliefer. Hur har man kunnat bearbeta dessa pelare? Jag är intresserad av motiven som passar ihop med ritualastronomin vid denna tid och får analysera det mera. Jag väntar på fler bilder. Se
http://www.aydingun.com/H/dergiler/Skyl ... litepe.htm
.
I dagarna har jag från bibliotekets magasin kopierat M Stenbergers arkeologbibel från 1971 eftersom den kan försvinna rätt vad det är. Jag har läst den förut, men nu när jag skummar här och var ser jag hur vår kunskap har ändrats. För de olika åldrarna brons och sten har man numera förskjutit perioderna runt 1000 år.
.
Vist finns mycket fakta hos Stenberger, men man måste se upp. Samma gäller även Burenhults rätt nya bok "Arkeologi i Norden". Just nu läser jag mellan verserna en artikelserie av en fransman från 1898. Första meningen jag läste talar om "primitiva kelter". Man måste bortse från det och leta efter reella fakta om kelternas samhälle i hans serie.
.
Gränserna för "första teknologin" har förskjutits såsom ovan och man gör nya fynd såsom rester av en 7000 år gammal havsgående båt i Kuveit. Jag har gått igenom processen och trodde först att folk inte hade möjlighet till långa resor. Man är alltid så förbaskat korkad tills man fått kunskap.
Ha det catshaman

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 21 juli 2002, 17:17

Det är ganska mkt av gammal byggnadsteknink som har blivit totalt bortglömd över tiden.
Ett exempel är ett tempelkompelx i Asien (kan inte komma ihåg namnet ellet landet, tyvärr) som var byggd med uthuggen sten. Överdelen på templet var byggt i en enda sten i kalibern 25-40 ton och ingen kunde förstå hur den hade blivit placerad på plats.
Vad man senare hittade var en jordramp 2 km bort som stod riktad rakt mot templet och i sådan lutning att de skulle mötas precis vid toppstenen. Man gjorde oxå tester med elefanter om de kunde flytta en sådan stenbumling och efter lite övning så fungerade det alldeles utmärkt med hjälp av några elefanter och genom att rulla stenen på stockar.

Man börjar ju fundera kring hur mkt av de gamla teknikerna som är totalt bortglömda?

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Inlägg av Richard R » 21 juli 2002, 17:31

Korkad? Inte alls!
Det senaste exemplet på en riktig gåta är i Turkiet eller på gränsen till Irak och Syrien. Man har grävt ut Gebeklitepe och daterat ett tempel att vara från 9000 f.Kr. Det häpnadsveckande är de stora pelarna på 20 ton och där det finns reliefer.
Är detta sant? Jag ska snarast kolla upp länken du bifogade. Jag minns när jag gick i skolan - känns som om det vore 100 år sedan - och vi läste om Sumerer, Mesopotamier och Egypten...dvs. de då offiellt äldsta civilisationerna...nu har mycket förändrats! Varför skulle inte vår fornhistoria ändras hela tiden? Det märkliga är att "plötsligt" mellan det fjärde och tredje årtusendet före kristus, dyker dessa högtstående kulturer upp. Naturligtvis måste nya fynd dyka upp som pekar på att vår historia kan göras ännu äldre. Jag har inte kollat upp templet som du skrev om, men är det inte otroligt ändå att det skulle vara från 5000-talet f. kr. och vara tillägnat okända gudar? Jag kan knappt bärga mig till nästa fynd som sträcker sig ännu längre bakåt! Homo Sapiens är ju åtminstone 100.000 år gammal och levde jämsides med de arma neanderthalarna - varför skulle vi ha bott i grottor och hyddor i över 90.000 år?

Ta hieroglyferna t. ex. - de är fulländade runt 3000 f. kr. ( en grov uppskattning, är jag rädd - jag vet för lite ) och dessa kan ju inte ha tillkommit bara så där "över en natt".

Jag ber om ursäkt för mina otillräckliga kunskaper - mina kära ägodelar såsom historieböcker, residerar hos min pappa efter min flytt tillbaka till Stockholm. Hemma hos mig har jag numera endast tre böcker, varav den ena är av Von Däniken.

När jag har nått min ålders höst är jag övertygad om att gränsen för vår fornhistoria har flyttat bakåt ytterligare ett par tusen år. Precis som teorin om Big Bang...

Catshaman - tack för din hjälp och dina förslag på länkar. Vi hörs nog snart igen!

MVH Richard R. :aliengray

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Inlägg av Richard R » 21 juli 2002, 17:35

Ursäkta tryckfelsnisse - naturligtvis så menade jag att templet skulle ha varit 11.000 år gammalt och inte från 5000-talet f. kr. Så går det när man är virrig!

MVH Richard R. :aliengray

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 21 juli 2002, 17:59

Richard R skrev:Ursäkta tryckfelsnisse - naturligtvis så menade jag att templet skulle ha varit 11.000 år gammalt och inte från 5000-talet f. kr. Så går det när man är virrig!

MVH Richard R. :aliengray
Historikern skulle säga det, därför att det inte finns några skriftliga källor som bekräftar det.
Senast redigerad av 1 Leonidas, redigerad totalt 21 gånger.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 21 juli 2002, 18:52

TRyckfel brukar jag skylla på JOnas den GRavlöse alternativt Nisse från Manpower som hjälper med språkvården ibland
Tja, numera går väl inte arkeologer ut och säger något utan tekniska dateringar man kan stå för???
ha det Catshaman

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 21 juli 2002, 18:58

En problematik som påminner om den här är när den egyptiska civilisationen, som vi känner den, började. Det officiella århundrandet som man finner i de flesta böcker är 3100-3000 f.kr. Men alla arkeologiska utgrävningar pekar på att civilisationen redan då var högt utvecklad och bar alla drag som vi känner igen från det antika Egypten. Man pratar om att det skulle ha skett en "big bang" i utvecklingen strax innan den första dynastin. Tror ni detta stämmer?

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 21 juli 2002, 20:28

Det senaste jag hörde om egyptsierna var att de skulle ha utvecklats i öknen österut och när det blev alldeles för kargt för att leva där drog de västerut. När de senare kom till Nildalen så skulle de då redan ha en byggteknisk grund att stå på och civilisation skulle alltså redan från start ha en viss utveckling.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Egypten och Sahara

Inlägg av catshaman » 21 juli 2002, 21:07

Alla vill vara värst och först även inom arkeologin. Det senaste i Egypten är att tysken Gunter Dreyer daterar "äldsta skriften" till 3400 f.Kr. i Egypten. Han visar dock bara små lertabletter med enstaka symboler. Lika gamla bitar kan man hitta i Induskulturen och förmodligen också i Mesopotamien inkluderande Persien. Indien är i stort en "vit fläck" i arkeologin och mycket kommer troligen fram när arkeologin får fritt fram. Engelsmännen grävde inte där utan i Egypten om man säger så.
.
Men där finns problem eftersom dels har havet tagit mycket del var Indusfloden ursprungligen två floder och landskapet har ombildats mycket. Egypten har samma problem och mest Nildeltat och förmodligen har floden även högre upp ändrat sitt lopp och ätit kulturer på stranden.
.
De äldsta spåren av odling lär vara från 5000 f.Kr. i Egypten och den har varit förutsättningen för befolkningsökning och kultur. Sen menar man att det funnits floddalar i Sahara som kan vara äldre än Egypten och man har även hittat stenformationer som påminner om vår egen megalitkultur.
.
Hällmålningar och annan figurativ konst i Sahara och Egypten avbildar män med ett skört som har en "svans". Denna finns även i Anatolien exempelvis Catal Hüyük runt 7000 f.Kr. och där finns vissa figurer som ser ut som afrikaner. Även Spaniens hällkonst visar influens från Afrika.
.
Egyptens "högkultur" ligger som en stor heffaklump på agendan och konkurrerar ut tidiga kulturer. Ju längre bakåt man går desto färre fynd och det blir svårare att skapa samband. Det är naturligt om arkeologerna ofta håller sig till "säkra kort". Det finns hällbåtar liknande våra nordiska längs de egyptiska lederna till Röda Havet, men inte visar man dem när man kan visa guldglänsande mumier.
Numera bör man nog alltid ha en brasklapp för fakta om vad som är äldst. "Enligt vårt nuvarande vetande". Det är arkeologins relativitet.
Ha det catshaman

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

symboler i Norden

Inlägg av catshaman » 22 juli 2002, 08:20

Sorry
jag glömde det nära. Man har funnit ursprungliga enstaka symboler inuti gånggrifter dvs. fråmn runt 3400 f.Kr. Det finns bra många fler på locket men dem kan man inte säkert datera till samma tid. I Norden menar man att gånggrifter användes en relativt kort tid medan man söderpå menar att de användes fram till bronsåldern. Det är förstås inte en systematisk skript men visar att det fanns konventioner om symbolers betydelse.
.
På rak arm minns jag från en två korsade cirklar som långt senare förekommer mest vid halvårsskiftet skördetiden och läses KAKA om vi följer minoiska tolkningen där den korsade cirkeln ingår i systemet och läses KA.
.
Det finns förstås de som vill tolka en korsad cirkel som solen, men efter vad jag ser finns det inte två. Rättare är attse det som symbol för tiden och exempelvis i Norrköping finns en ristning där de symbolen används för kvartal. Samma sak är det med coirkeln där vi exempelvis här på Dal har fyra concentriska cirklar i en ristning som anger tiden.
.
Må nämnas att i gånggrifter har man fynd av dubbelyxan som även fanns vid Alvastra pålbyggnad 3100 f.Kr. Det är ett ritualföremål vars användning vi kan finna i ord i sumeriska sånger.Fyndet vid Alvastra tycks betyda att man ville "skära" ett livsrum åt kornet. I allmänhet förekommer en kortare tid då vi ser odling/ pollen på skilda håll i Sverige
.
Det är knappast troligt att det är en nordisk uppfinning utan ett uttryck för att man lärt känna något av typ Inannamyten kännt från Sumer så tidigt. Att följa nymånen manifesterades i att slipa rännor vid första nymåne/ fullmåne efter dagjämningen och bestämma början på säsongen. På Gotland och vid Flyhov 1000 år framåt.
.
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 22 juli 2002, 11:32

Svaret är ganska enkelt på Carnac och liknande ställen där mystiska stenar har rests...

JM BYGG kommer snart presentera att dom funnit en gammal tidsmaskin vid en av deras byggplatser. Dom använder den för åka runt i tiden och resa stenar, tempel och dylikt för att förbrylla oss. Medan vi förbryllar oss höjer dom lägenhetspriserna och vi märker inget.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Stor -Byggar

Inlägg av catshaman » 22 juli 2002, 12:18

Kära Gothmog II
Tja, det finns många förklaringar så långt fantasin räcker. Norrmännen
ska väl vara värst De har de enögda jättarna som inte nöjde sig med att ranta med stenbumlingar utan gjorde ett rejält stentempel av en bergkedja.
.
Skåningen har jätten Finn som senast uppträdde i filmen "Änglamark". Egentligen borde västgötarna vara värst eftersom de har 300 gånggrifter i Falubygden där de anlade "Sveriges vagga". Men jag såg en västgöta-arkeolog som menar att byggarna egentligen kom från Danmark. Där hade de först byggt en massa gånggrifter, men sen blev det solförmörkelse eller kanske det var månförmörkelse. De gjorde på sig och flydde till Västgötland. (Här undviker jag att citera vederbörande arkeolog med namn eftersom jag tror han inte riktigt tänkt efter vad han skrev)
.
Vi väntar med spänning på mer uppgifter om tidsmaskinen. Går den på hjul och är lätt att transportera månntro?
Ha det Catshaman
.
PS. Jag vägrar göra gratis reklam för något byggföretag :lol:

Skriv svar